Inlägg från: Anonym (30-åringen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (30-åringen)

Varför skilsmässa och hur undviker man det?

Anonym (funderaren) skrev 2013-04-05 14:01:19 följande:

Många gifter sig och hälften av de som gifter sig skiljer sig. Vad tror ni är de vanligaste orsakerna och hur ska man göra för att undvika det?

Jag tror att en vanlig orsak är par som blir i hop lite senare i livet (vid trettiostrecket) och det plötsligt blir bråttom att bilda familj och gifta sig. Man har kanske inte hittat den rätta utan första bästa lämpade partnern. Så jag tror att par som hållit ihop längre än 3 år har större chanser till ett hållbart äktenskap än par som känt varandra mindre.

Jag tror helt tvärt emot vad du tror, blir man tillsammans vid 30-strecket har man hunnit upptäcka världen, hitta sig själv och sina värderingar, festat klart (oftast), hunnit bo själv mm mm så hittar man (jag) kärleken och är redo att "stadga sig". De som gifter sig med sin ungdomskärlek gör det nog ofta för att det förväntas, och att man är tillsammans av gammal vana. När man är 20 tror man att man vet allt om världen, men det upptäcker man vid 30-sträcket att man inte gjorde (precis som Annamolly skriver).

Sen att par ska hålla ihop minst 3 år innan äktenskap.... Jag var tillsammans med mitt ex i 5 år. Hade vi gift oss efter 3 år hade vi antingen varit superolyckliga eller skillt oss efter 2 års äktenskap. Jag kommer att gifta mig efter lite mer än 2 års förhållande senare i år.

Förrutom detta tror jag en vanlig orsak till skilsmässa är att man inte orkar kämpa, man har inte kommunicerat sina önskningar och drömmar om framtiden och man upptäcker att värderingar och åsikter är alltför skilda.
  • Anonym (30-åringen)

Det jag menar med att inte orka kämpa är att i de skilsmässor jag har haft i min närhet har den ena parten velat kämpa men inte den andra. Men detta kan ju även gälla förhållanden där man inte är gift, men har barn och hus. Men jag tycker absolut, verkligen absolut att det är rätt beslut att skijlas om man är i ett osunt äktenskap.

Det jag menar med att prata, är nog mer innan man väl gifter sig bör man prata om exempelvis barn, vill båda ha barn? Vill bara den ena? Osv. Detta har varit en orsak till en skilsmässa jag vet om.

Svar på tråden Varför skilsmässa och hur undviker man det?