• Lenblo

Varför skilsmässa och hur undviker man det?

Den här sidan tycker jag säger en hel del:

www.svd.se/nyheter/idagsidan/vad-karleken-behover-for-att-overleva_7238917.svd

Speciellt den här biten: 

De par han träffar har nästan alla fastnat i idealbilden både av hur partnern ska vara och av den långvariga kärleken. Han har hört många inbilla sig att det finns par utan problem och att något måste vara fel eftersom de inte känner sig förälskade längre. Men, förklarar Russ, alla känslor kommer och går. Det gäller såväl rädsla och ilska som förälskelse.

I nästa steg brukar Russ Harris fortsätta med frågan om hur de själva vill vara som partner i förhållandet. Då svarar i princip alla med egenskaper som kärleksfull, förstående, omtänksam. Och plötsligt går det upp ett ljus.

Definitionen av kärlek för mig inte så mycket att han kommer med blommor (några kronor hos floristen) när han är på gott humör, som att han gör något han faktiskt inte tycker om - men gör det för han vet att jag skulle uppskatta det.

Har man blivit bara "bästa vänner" eller "som syskon" så finns det ju en jättebra bas att bygga på! Då vet man ju redan att den här personen fungerar med mig i vardagen. Sedan får man försöka hotta upp förhållandet med vad man nu brukade göra ihop som nyförälskad (middagsdejter, hotellnätter, blommor etc.)

Ett observandum är att man inte alltid talar samma kärleksspråk som sin partner. (kortare förklaring på www.aktenskap.se/attvisa.htm) Om man brukar ge bort söta presenter medan partnern längtar efter att man bara ska sitta hemma och mysa kan ju hen känna sig oälskad trots att man tycker att man visar sin kärlek ofta.

Jag tycker annars att Mmmaria har en hel del bra råd.

Sedan är det ju så att om inte andra parten är villig att anstränga sig för att båda ska bli nöjda så är det inte så mycket man kan göra åt det. Rynkar på näsan
Svar på tråden Varför skilsmässa och hur undviker man det?