Jag är världens värsta brud!!
Jag tycker du ska sätta ner foten. Tacka för att hon anstränger sig men säga att du och dina blivande har andra idéer och att det faktiskt är ni som bestämmer. Att du gärna lyssnar till hennes idéer men du och din blivande har sista ordet.
Vem som lagar maten, fixar hår, smink, dekorationer osv osv är upp till er att bestämma. Linda inte in det. Säg det rakt ut i klartext, men säg det trevligt.
Säg rakt ut att hon INTE får ha vitt på sig, det ska bara bruden ha. Sen säger du även att ni hade tänkt att brudföljet skulle ha grönt då det är erat färg tema och att ni i samråd kan komma fram till en klänning som hon ska ha som ni båda tycker om.
Om hon inte vill lyssna till det du har att säga tycker jag att du kort och gott säger att jag tror nog inte att du kommer passa som tärna eftersom du inte lyssnar till vad vi har för tankar om VÅR stora dag. Det här är vårt bröllop och jag vill jätte gärna ha dig delaktig, men det är vi som bestämmer och detta måste du ha respekt för.
Du kan inte strunta i hur du vill att ert bröllop ska vara för att du inte vill såra henne, för det kommer bara sluta med att det blir hennes bröllop där du står brud. Man ska inte vara elak eller såra andra, men någonstans måste man se till säg själv och sina egna känslor. Det är ett år kvar till bröllopet och du har redan negativa känslor kring det på grund av det här. Sätt P för det på en gång! Vänta inte!
Träffa henne och prata om det så ni får ordning på vem som håller i trådarna och sen tar ni det där ifrån. Om hon blir ledsen låt det rinna av dig.Det är inte du som gör fel för att du vill bestämma över hur saker ska vara och gå till på din egen bröllopsdag. Det är i så fall hennes känslor att bearbeta att hon måste backa och låta dig bestämma.
Det är väldigt snällt av henne att hon var en vän när du behövde det, men det ger henne inte frisedel att domdera över er stora dag.
Stå på dig!