Jag är världens värsta brud!!
Jag instämmer med jimmyochjennifer.
Det är inte hennes dag utan er dag och du får nog helt enkelt säga det.
Se till att ta det mellan 4 ögon över en kopp kaffe eller nåt och förbered dig mentalt på att hon kan bli ledsen, arg, upprörd eller vad som nu är troligaste reaktionerna för henne och förbered dig på hur du ska kunna svara tillbaka utan att vara dum.
Tacka henne för att hon är engagerad. Berätta att du har förstått (vilket du gör om du läser här inne bland annat ) att många tärnor inte engagerar sig alls och att du uppskattar hennes glädje och intresse för er dag. Men att det är just det. Er dag, inte hennes.
Säg "så här vill vi ha det. Om du kan du hjälpa oss så att vi får vår dag så som vi vill ha den, så vill jag gärna ha kvar dig som tärna. Men om du inte är där för att hjälpa mig så kan du bara komma som en väldigt välkommen och kär gäst"
Det finns alltid minst två sätt att säga samma sak.
Och jag tror inte att hon innerst inne gör det här för att vara dum mot dig. Utan för att hon känner "åh jag ska vara tärna, jag hamnar i centrum då måste jag se bra ut"... Det är många som tänker så. Dom ser det inte som brudens dag att stå i centrum utan dom tänker "alla kommer titta på mig när jag går längs altargången... osv"
Jag fick lov att sparka en tärna.
- Hon hotade och retades med att hon skulle fixa en sån möhippa som jag absolut inte vill ha (bara för att hon tyckte att det var roligt att "skoja om det", Även om jag sa åt henne flera gånger att jag inte tycker att det är roligt. Jag mår faktiskt dåligt av dina "skämt".
- Hon skulle minsann inte ha kläder enligt temat för hon tyckte inte om medeltiden (hon hade inte ens kollat efter referensbilder) och hon hade en röd sammetsklänning i garderoben som hon ville använda
- osv, osv...
Till slut sa jag helt enkelt åt henne att det inte funkar. Hon kan inte vara tärna om hon inte är på min sida och där för att hjälpa mig och få mig att må bra.
Det slutade med ett sms kvällen innan bröllopet om att hon inte skulle komma alls...