Felician skrev 2014-02-21 15:06:39 följande:
Vi gifter oss 2 augusti i Tyresö kyrka
Jag håller på redan nu och planerar för fullt för att sprida ut jobbet lite (så att man inte går in i väggen runt midsommar). Vi kommer att ha ca 100 gäster och gör allt vad vi kan för att hålla kostnaderna nere! Är det någon som kan hjälpa mig med lite tips på följande tre saker;
var köper man billiga blommor (snittblommor)? jag och tärnorna kommer att göra våra buketter själv så vi behöver bara blommorna. Någon som vet en bra sminkös/frisör där man kan fixa sig för en billig peng inför den stora dagen? kanske någon som gör privat? Sista frågan, jag beställde min klänning på
festtid.se. Den skillde sig lite från bilden på hemsidan men jag är nöjd ändå då den är bra gjord. Otroligt billig också! Men nu har jag ett problem. Jag beställde den lite stor med flit för att kunna sy in den så att den passar perfekt (när klänningen är så billig så lämnar det ju lite rum för skräddare i budgeten). Dock har jag tittat runt och ingen skräddare kan ge pris på förhand!? Vad kostar det ungefär att sy in och korta av en klänning (bor i stockholm), är det dyrt? Är det något man skulle kunna ge sig i kast med tillsammans med sin ganska sykunniga mor? vill sy upp den så att spetsen försvinner för den tycker jag inte om. Det går en söm längst med sidorna på livet som man väll borde kunna sy in?
Samma datum som oss! :)
Jag håller med ovan om att vända sig till typ plantagen eller blomsterlandet eller annan blomsterhandel som är billigare. Kan ju hända att det finns någon lokal i ditt område som är billig, sök på nätet och fråga äldre släktingar.
Gällande sminkös tycker jag att du kan boka en sminkkurs på make up store eller the body shop, få tips och sedan köpa hem lite extra och öva. Använd dina tärnor och gör det själv...
Angående klänningen - Ändringssömnad kan vara tidskrävande och omständigt. En söm på ett ställe kanske måste vägas upp med en söm på ett annat. Det innebär mycket sprättning och pill. Jag tror att 500 kr är det minsta du ska vänta dig att betala i timmen. I Stockholm kanske priset ligger uppåt 1000 kr/h. För uppläggning och sy in samt provning och konsultation måste du räkna med minst minst minst 2 timmar, förmodligen 3 eller 4. Att ta bort spetsen är nog inga problem, är det inte bara att klippa? Om din mor känner sig kaxig nog att göra det så kan ni ju prova, i värsta fall får ni ju ta med er klänningen til en skräddare ändå. :) Problemet kan vara att sömmarna som en klänning i det tyget kräver inte går att sy med vanlig maskin. Jag misstänker att det kankrävas en overlock maskin. Lycka till!