• NBFN

Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?

Vi har pratat om det här med att ha med barn eller inte på bröllopet. VI älskar barn, vi älskar våra barn och vi älskar våra vänners barn, och barn överhuvudtaget. Vi har dock bestämt oss för att barn inte ska närvara denna dag. Givetvis måste ammande barn vara med osv., men barn 1-17 år blir ett nej. Kan ses som tråkigt, absolut. Men, jag vet inte ens varför jag förklarar mig egentligen, men det är väl för att jag inte vill att vi ska ses som tyranner. I alla fall, vi kommer att ha alkohol, barn och alkohol hör inte ihop (visst nåt glas vin, men det blir bra mycket mer än så), barn, generellt sätt, tycker det är väldigt trist att sitta tyst och stilla i en kyrka (vi vet många föräldrar som inte heller har vett att ta med sina barn ut ur kyrkan om de blir uttråkade utan sitter och hyssjar och ingen hör vad som sägs framme vid prästen), dessutom blir det lätt väldigt mycket "barnkalas" under middag/fest och många sura miner (myror i brallan).

Fick en inbjudan till bröllop till sommaren, där det står något i stil med:

Barn är en gudagåva, men denna dag får de stanna hemma

Typ så.. Vill ha en ganska glad och inte "tå-trampande" formulering för detta, har ni något bra förslag?

Tack!

• Svar på tråden Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 19:36:57 följande:
    Så om jag får vara lite talesperson för alla föräldrar där ute så kan jag väl säga att vi är inte så tåömma som folk tror och vi sitter inte ihop med våra barn heller.
    Haha! Nej nej, så klart inte, men vi har några i bekantskapskretsen som anser att barn alltid är välkomna oavsett vad det är för arrangemang, och som vi av erfarenhet vet tar väldigt illa vid sig när deras barn inte är "välkomna", sedan är vi också väldigt opretantiösa som personer och därför vill vi gärna att det också ska synas i inbjudan.

Men så klart, egentligen kan man ju rent krasst bara skriva att det endast är vuxna (personer över 18 år) som är inbjudna/välkomna/ska festa eller dyl.

... Jag är så att jag gärna lindar in det mesta, så det är väl mest jag som är rädda för ömma tår. Skulle sådan situation uppstå så är det ju bara att man tar det då.

... Än värre är det med ett par, som bara inte går att inte bjuda,  som inte för allt i världen förstår varför de inte får ta med sina hundar överallt. Senaste var nu när svägerskan ska döpa sin dotter - inbjudningar skickades långt före själva dopet, detta par blev även informerade två månader tidigare då vi av erfarenhet vet att de ska knussla med det här. De håller fortfarande på och tjatar om att det är dålig stil att dopet inte sker utomhus för att de inte kan lämna sina hundar, eller ifrågasätter varför fikat inte är utomhus för hundarnas skull...
    Men där kommer vi inte att linda in utan bara bjuda in, då hundar generellt sätt inte ses som inbjudna för sådana här tillfällen. Skulle de börja knussla så får de ju välja själva om de vill gå eller inte, lite tråkigt bara att hundarna alltid går före familjen...
Svar på tråden Inbjudan - hur formulera att barnen stannar hemma?