Inlägg från: jessi85 |Visa alla inlägg
  • jessi85

JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

Min kompis som är grafisk designer gör vår inbjudan och andra trycksaker som placeringskort. För placeringskorten kom hon på en så smart idé, det är små miniatyrversioner av logen som vi har festen i, på taket står gästens namn och om man vecklar upp huset så finns festprogrammet på insidan. Det kommer bli pilligt att vika ihop 90 små pappershus!

• jessi85

Min sambo ska först byta namn till sin mammas efternamn, sedan ska jag ta det namnet. Så jag antar att han först måste få beviljat namnbyte, och sen kan vi skicka in hindersprövningen och jag kan ansöka om att få ta hans nya efternamn?

• jessi85
    iQbee skrev 2014-02-27 07:18:37 följande:
    Hm oki ni alla har typ skickat in den :) jag tror jag beräknat rätt gifter vi oss 21 juni och skickar in den nu så gäller den :) Yes jag fick höra att vi ska skicka in dom samtidigt Har haft några mardrömmar att saker och ting går snet as jobbigt aaaaa 😯
    Nope vi har inte skickat in den, gifter oss den 14 juni...

Alltså jag känner mig märkligt ostressad inför det här bröllopet, trodde jag skulle vara mer hispig liksom. Vi har inte ens skickat ut inbjudningarna ännu (men de är på g) och det känns som att vi har all tid i världen. Känns som att jag borde vara mer engagerad och planera mer? Men vi ska gifta oss i stadshuset, det tar typ fem minuter och sen ska vi ha fest, hur svårt kan det vara...  
  • jessi85
    widuse skrev 2014-03-02 22:46:59 följande:
    Hur ska ni lösa detta med blommor?? Gör man så att man vanligtvis beställer blommor till dukningen \ dekor även från blomster butiken?? Jag tänker att det ju måpste bli sjukt mot blommor ( och mycket pengar) i så fall?
    Undrar också! Eftersom vi ska ha bröllopsfest i en loge tänkte jag plocka ängsblommor och björkris, men kanske måste fylla på med blommor från butik.
  • jessi85
    Larsson590 skrev 2014-03-03 10:35:57 följande:
    När jag va hos floristen sa hon att man kunde få bra prsier på t.ex rosor om man köpte dom i buntar om 20st. De kommer nog jag göra både till tärnornas buketter och till bordsdekorationerna :)
    Bra tips, tack! Då gör jag nog så, vår accentfärg är rött och jag har rosor i brudbuketten så det passar bra :)
  • jessi85

Jag har precis varit hos skräddaren och lämnat in min klänning som måste förminskas. Annars känns det som att det står rätt still, vi har inte skickat inbjudningarna ännu (de flesta, typ alla, vet dock redan datumet) och det är lite stressigt (de ska tryckas och tryckeriet fick nåt fel på maskinen). Dekorationer och sånt har jag inte ens börjat fundera på...

• jessi85

Även jag sällar mig till skaran som gifter sig den 14!

Igår skickade jag alla inbjudningar så de borde väl komma fram idag eller imorgon. Spännande! Nu är det ingen återvändo...  Måste få till en helg då vi kan åka med våra föräldrar ut till logen där vi ska ha fest för att kolla hur den ska dekoreras och hur borden ska placeras.

• jessi85

Det känns som att jag glömt något, det måste finnas mer kvar att göra? Har fixat:
    Lokal
    Vigselförrättare
    Hindersprövning
    Kläder
    Brudbukett
    Transport för oss och gäster
    Skickat inbjudan
    Valt toastmater och toastmadame
    Bokat catering
    Valt ut dryck
    Bokat dj
    Bett kompisar underhålla (sjunga och göra en eldshow)
    Börjat med bordsplacering
    Dekorationer ska vi fixa med nästa v.

Smink och hår gör jag själv. Vi sover hemma på bröllopsnatten så behöver inte boka hotell. Men är det något viktigt som jag glömt? Känns som att jag borde känna mer stress haha ;) Vi gifter oss den 14/6.

• jessi85

Widuse (kan inte citera på ipaden) vi ska inte ha någon morgongåva (eller sambon tycker det är onödigt... morr...) men om jag skulle köpa en morgongåva så kanske fina manschettknappar eller en fin klocka och gravera något på den.

Meandmylove, jo ringar och fotograf har vi, glömde skriva det. Men gästbok och bordplaceringstavla hade jag inte tänkt på, tack! Vals borde vi öva på, tror inte valsen jag dansade på gympalektionerna i nian är up to date så att säga...

• jessi85

Idag ska sambon träffa cateringfirman och bestämma menyn och tårtorna (han sköter hela den delen, han är väldigt matintresserad). Imorgon ska vi besöka festlokalen igen och kolla hur borden ska stå och hur vi ska dekorera. Nästan alla har tackat ja till inbjudan så nu är det verkligen igång, nu kör vi haha!

Och jag blev möhippad förra helgen! En helt fantastisk dag, natt och tidig morgon :D. Trodde jag skulle fika hos syrran men när jag kom dit hoppade elva tjejkopisar fram och gav mig i rask takt champagne, shots och en ögonbindel. Sen blev jag ledd till en vintageaffär och välja ut en klänning och efter det hårstyling och frisyrkurs, middag och utgång. Det var ett minne för livet, är så glad att de ville göra detta för mig :)

• jessi85

alltså gaaah vad svårt det är med bordsplacering! Och det här med honnörsbord känns lite konstigt, att vi ska sitta och blicka ut över alla och inte ha någon mitt emot oss... min sambo och jag vill gärna ha massa småbord men hans mamma vill abslut att vi ska sitta vid ett honnörsbord. Nu verkar det bli massa småbord med 8 pers vid varje och så ett stort fyrkantigt honnörsbord där vi + föräldrar sitter på tre sidor. Vissa som sitter vid småborden kommer då ha ryggen emot oss men det kanske inte gör något?

• jessi85

Bordsplaceringen är en mardröm tycker jag! Vill att alla ska sitta med någon de trivs med och samtidigt lära känna nån ny, plus att vi bjudit fler personer än vad lokalen har bord och stolar till, trodde inte så många skulle tacka ja... det är kul förstås, vi får skramla ihop bord och stolar hemifrån och från våra föräldrar.

• jessi85

Hur mycket ska man "jaga" folk som inte svarat på osa? Om de inte tackat för inbjudan och inte hört av sig alls trots påminnelser borde de väl inte vara så intresserade av att komma, och då kan man väl utgå från att de inte kommer? Är lite sur över detta...

• jessi85
    meandmylove skrev 2014-05-15 12:50:53 följande:

Jessi85, så segt med gäster som inte visar respekt.. men om du ringt en gång så får det ju vara bra sen kan man tycka. Vi hade osa i måndags men fortfarande ca 10 pers som inte osat.. Väntar till söndag sen ringer vi! Behöver ju spåna placering.

Ja visst är det trist! Jag fattar ju att vårt bröllop inte är en sån stor grej för våra gäster som det är för mig, men de kan ju iaf ge något livstecken ifrån sig...
  • jessi85

Jag har börjat vakna tidigt på morgonen för att tankarna på bröllopet bara snurrar.... måste coola ner mig, kan inte hålla på så här i mer än tre veckor till!

• jessi85

Haha skönt att jag inte är ensam! Det är ju en så stor dag, så vore ju konstigt om man inte var nervös alls... Men jag tror jag måste släppa värdinne-nojan, alltså jag tänker att jag ska se till att alla 90 gäster har det kul, att de gillar maten, att det finns dricka, att de uppskattar musiken etc etc. Det är min stora grej som jag oroar mig för, att inte alla ska ha kul och trivas. 

• jessi85

Vi kommer ha en tårtbuffé med bla veganska, gluten och laktosfria tårtor men själva huvudtårtan kommer vara en stor vit prinsesstårta.

• jessi85

Nu är vi också gifta! Har inte riktigt hunnit smälta dagen och har lite av en efter-bröllopet-depp... Det var så snabbt över! Skulle vilja göra om det igen :)

Här är vi utanför stadshuset i Sthlm där vi vigdes:

• jessi85
    iso skrev 2014-06-17 13:20:32 följande:

kul att höra om alla som har kommit i mål! här är det 1 1/2 vecka kvar....

ett problem har dock dykt upp. vi hade gästerna klara, bordsplaceringen klar mm. men så fick två gäster droppa pga sjukskrivning samtidigt som två som inte kunde komma dök upp. det är bara det att bordsplaceringen föll helt på vissa bord med avhoppet så vi fick göra om allt, och nu stämmer inte vårt program (där bordsplaceringen framgår) längre. 

någon som fått samma problem och har några tips? det kan väl inte vara helt ovanligt att blir sådana här rockader?

Måste ni ha en bordsplaceringskarta då? Eller den kanske är en del i programmet och svår att plocka bort? Vi hade inte en bordsplaceringskarta av denna anledning... hoppas det går att lösa. Och lycka till!
    Pernilla S skrev 2014-06-17 14:44:26 följande:

Åhh, vad fina ni var!
    Och ja, det går undan när man gifter sig borgeligt. Jag tyckte oxå det gick alldeles för snabbt.
    Ja så snabbt, och så var jag nervös så hann knappt uppfatta något innan det var klart!

Vad fina ni var Nokaro :)
Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet