Inlägg från: SandraElisabet |Visa alla inlägg
  • SandraElisabet

En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt

Helipa skrev 2013-04-16 18:51:59 följande:
    Det som jag tycker är jobbigt är att vi har pratat om det här bröllopet så himla länge och jag trodde verkligen att hon såg fram emot det här, men det enda hon fokuserar på är pengarna och då kan jag verkligen inte se vilka utgifter hon kan ha? 
     Och framför allt tycker jag det är ganska oförskämt att först tacka ja till att vara tärna, vara engagerad i tärnklänningar (och komma med vissa krav såsom urringning, längd, etc) och sedan bara klaga över att det kan komma att bli dyrt. Man har ju faktiskt alltid valet att tacka nej. 

Jag förstår att det blir jobbigt för dig när det blir sådanna missförstånd. :( Inte kul, jag lider med dig.

Men glöm inte att det kan bli en rätt stor utgift om hon ska köpa klänning, present samt hjälpa till med möhippa. I min värld betyder det mellan 2000 och 3000 kr. Inte Greklands statsskuld direkt, men för en del är det dyrt. Hon kanske har ekonomiska bekymmer? Hon kanske försöker spara ihop pengar till något? Om hon brukar köpa dyrare kläder/skor/smycken så kanske hon utgår från att det är sådan "standard" du vill att de ska hålla när det i själva fallet inte alls är nödvändigt?

Det var synd att ni inte var mer tydliga från början men ibland tror man att vissa saker framgår när de kanske inte gör det.

Med det sagt så borde hon sluta sura och pika och istället hantera problemet genom att prata om det och förklara varför hon tycker det blir dyrt etc. Att gnälla är varken trevligt eller konstruktivt.
    Att prata om det i lugn och ro över fika vore väll bästa lösningen tänker jag, men glöm inte att det kan finnas aspekter du inte känner till så var så ödmjuk du bara kan... Annars kanske det blir ännu fler sura miner?

Men som svar på frågan: Jag kommer stå för min tärnas klänning (budgeterat max 1500 kr) samt blommor, resten står hon för själv. Anledningen att jag gör det är för att jag vill vara med och välja samtidigt som jag älskar att skämma bort mina vänner och i och med bröllopet har jag möjlighet till att skämma bort min bästa vän. Hade jag haft mer pengar hade jag även bjudit henne på ansiktsbehandlingar, manikyr med mera men det finns det inte utrymme för. Hon kommer även få en liten present.
  • SandraElisabet
    Helipa skrev 2013-04-16 18:57:29 följande:
    Jag ska nog fundera ett tag till, kika lite på klänningar som kan vara passande och se ifall vi får in det i budgeten. Sen får jag isåfall förklara för tärnorna att om vi ska betala då är det också vi som har sista ordet, även gällande modell och färg.
    Sen ska jag prata om henne och säga allmänt att jag tycker att det är jobbigt att höra att hon ser vårt bröllop som en enda stor utgift. 

Jag kan ju tillägga lite kort att hon och hennes sambo för någon vecka sen köpte en resa till new york som de ska genomföra i oktober och att både hon och sambon (som är min bästa killkompis) har fasta heltidsjobb som dessutom är rätt bra betalda. Så om hon har taskig ekonomi just nu så känns det rätt självförvållat, men det är klart, det handlar väl om vad man vill lägga sina pengar på och det har inte jag att göra med..
    Ok, såg detta nu. :) Men försök att vara så förstående som möjligt när du pratar med henne, ekonomi kan ju vara känsligt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att hon verkar lite "lost", har hon verkligen varit på massa bröllop... ?
    Jag menar present lägger man väll ca 500 kr på, möhippan går på max 1000 kr och sedan klänning. Det är ju endå bröllop...
  • SandraElisabet
    Helipa skrev 2013-04-20 13:09:49 följande:
    Det visade sig att hon hade helt andra förväntningar på bröllop än vad vi har och att hennes bild av hur ett bröllop "går till" innefattade möhippa á la 1000 kr/deltagare, present á la 1000kr och matchande chiffong-tärnklänningar á la 2500.- . Jag fick då chansen att förklara att det viktigaste för mig vid en eventuell möhippa är att alla kan vara med och att vi får chansen att umgås, att vi inte bryr oss om present (hon blev upprörd eftersom hon tycker att det är oförskämt att gå på bröllop utan present) men förklarade ytterligare att om hon vill ge något så är det helt upp till henne själv, att vi inte kommer få reda på vem som har gett vad och att om de kommer i värsta avancerade, matchande tärnklänningarna så kommer de vara finare än bruden ;) 
    Vad skönt att ni löste det!!

Det var lite så jag misstänkte att det låg till (låter självgod hahha men det va det), när sådanna missförstånd sker så beror det ofta på att man har olika utgångspunkt.

Vad snyggt du skötte det!

Blicka nu frammåt och njut av den planeringstid som är kvar. Hoppas er dag blir superfin! :)

Och jag tycker inte heller att du beter dig som en bridezilla. Tror att någon läst in lite mycket mellan raderna.
  • SandraElisabet
    hallonsweet skrev 2013-04-22 09:10:20 följande:
    TS!

Jag antar att du lämnat tråden nu men jag vill bara be dig om ursäkt. Har läst dina svar och även läst alla dina inlägg en gång till och jag dömde dig. Jag förstår dig nu när du förklarat mer hur du tänkte och jag tar absolut åt mig av din kritik till mig. ödmjukhet är bra, men tyvärr har jag ibland dåliga dagar även på internet och tyvärr gick det ut över dig denna gång. Som sagt, jag ber om ursäkt för att jag gick på som en ångvält med förutfattade meningar.

Jag strävar själv efter att detta ska vara ett trevligt forum då det är fina tider i alla våra liv när man går i tankar eller planer om att gifta sig. Jag hoppas att ditt bröllop blir fantastiskt fint och jag såg även att du och vännen pratat ut, vad skönt! :) 
    Snyggt!
Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt