En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt
Hej!
Jag har ett dilemma med en av mina tärnor, som jag gärna hade velat få lite råd om hur jag ska göra. Vi har vetat vårt bröllopsdatum i ca 2 år och jag frågade henne om hon ville bli tärna för över ett år sedan. Vi gifter oss i augusti och hon kommer då har varit vald som tärna i nästan 1,5 år.
Vi har en ganska liten budget och ska ha ett ganska litet bröllop på 50 gäster med en ganska avslappnad stil. Min sambo har under bröllopsplaneringen varit arbetslös under en viss tid och jag är student så hon är väl medveten om att vi inte vill eller har möjlighet att ha ett extravagant bröllop där vi står för alla kostnader.
Nu när jag äntligen har köpt min brudklänning och fått hem den har vi mer seriöst börjat diskutera tärnklänningar tillsammans med tärnorna. Jag har berättat om färgtemat (grönt och gult) och sagt att det hade varit kul ifall de har klänningar som går i någon av de färgerna. Hon har varit relativt aktiv i diskussionen gällande klänningar och jag har sagt att det är kul ifall de har åtminstone klänningar som på något sätt matchar (färg, modell, stil, etc), men att de inte behöver ha likadana eller att jag har några specifika önskemål.
Nu kom den här tärnan och frågade, lite chockad, ifall de ska betala sina egna klänningar.
Jag svarade att vi inte har budgeterat för deras klänningar, men att om pengar blir över så kan vi tänka oss att ge ett litet bidrag men att tanken är att de står för sina klänningar själva eftersom jag inte har så mycket krav och de kan lika gärna välja klänning hemifrån om de vill.
Hon har nu vid flera tillfällen beklagat sig till mig över hur dyrt det blir med det här bröllopet, med möhippa, klänning, present, osv. och sagt att på alla bröllop hon har varit på har brudparet stått för klänningarna och att det är standard. Den andra tärnan var ok med att betala sin klänning själv ifall hon kan dra in på vår bröllopspresent..
Det är inte min uppfattning att det är standard, men samtidigt så orkar jag inte ha en massa tjafs om det här och funderar nu på om jag ska "ge efter" och bara betala deras klänningar så att jag slipper alla sura miner
Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Vad är egentligen "standard"?