• Helipa

En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt

Hej!

Jag har ett dilemma med en av mina tärnor, som jag gärna hade velat få lite råd om hur jag ska göra. Vi har vetat vårt bröllopsdatum i ca 2 år och jag frågade henne om hon ville bli tärna för över ett år sedan. Vi gifter oss i augusti och hon kommer då har varit vald som tärna i nästan 1,5 år.

Vi har en ganska liten budget och ska ha ett ganska litet bröllop på 50 gäster med en ganska avslappnad stil. Min sambo har under bröllopsplaneringen varit arbetslös under en viss tid och jag är student så hon är väl medveten om att vi inte vill eller har möjlighet att ha ett extravagant bröllop där vi står för alla kostnader.

Nu när jag äntligen har köpt min brudklänning och fått hem den har vi mer seriöst börjat diskutera tärnklänningar tillsammans med tärnorna. Jag har berättat om färgtemat (grönt och gult) och sagt att det hade varit kul ifall de har klänningar som går i någon av de färgerna. Hon har varit relativt aktiv i diskussionen gällande klänningar och jag har sagt att det är kul ifall de har åtminstone klänningar som på något sätt matchar (färg, modell, stil, etc), men att de inte behöver ha likadana eller att jag har några specifika önskemål.

Nu kom den här tärnan och frågade, lite chockad, ifall de ska betala sina egna klänningar.
    Jag svarade att vi inte har budgeterat för deras klänningar, men att om pengar blir över så kan vi tänka oss att ge ett litet bidrag men att tanken är att de står för sina klänningar själva eftersom jag inte har så mycket krav och de kan lika gärna välja klänning hemifrån om de vill.

Hon har nu vid flera tillfällen beklagat sig till mig över hur dyrt det blir med det här bröllopet, med möhippa, klänning, present, osv. och sagt att på alla bröllop hon har varit på  har brudparet stått för klänningarna och att det är standard. Den andra tärnan var ok med att betala sin klänning själv ifall hon kan dra in på vår bröllopspresent..
    Det är inte min uppfattning att det är standard, men samtidigt så orkar jag inte ha en massa tjafs om det här och funderar nu på om jag ska "ge efter" och bara betala deras klänningar så att jag slipper alla sura miner

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Vad är egentligen "standard"? 

• Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt
  • Marjasinus
    daniiel skrev 2013-04-16 20:10:14 följande:
    Hon måste inte köpa en present, hon måste inte gå på någon möhippa och hon kan själv vara med och styra över kostnaden där och försöka hålla nere det en aning och hon måste inte köpa en ny klänning för att vara tärna. Jag tycker inte hon har något att klaga över alls, egentligen. Hon kan själv påverka alla dessa poster och hålla nere sina utgifter för erat bröllop.
    Rent teoretiskt har du ju rätt, men i praktiken är det nog svårt att hoppa över möhippan som tärna...
  • Helipa
    daniiel skrev 2013-04-16 20:10:14 följande:
    Hon måste inte köpa en present, hon måste inte gå på någon möhippa och hon kan själv vara med och styra över kostnaden där och försöka hålla nere det en aning och hon måste inte köpa en ny klänning för att vara tärna. Jag tycker inte hon har något att klaga över alls, egentligen. Hon kan själv påverka alla dessa poster och hålla nere sina utgifter för erat bröllop.

Däremot kan jag tycka att ni kanske ska skippa att ge tärnorna en present och istället ge dom pengarna som ett bidrag till en klänning? Plus att om ni skrivit att gästerna inte behöver ge er någon present, så ska du nog redan nu börja tänka om angående att "man går inte på ett bröllop tomhänt". Mest för din egen skull, så du inte blir besviken ifall ingen, eller väldigt många, gäster har med någon present. Det har hänt att besvikna brudar skrivit här på BT och varit upprörda över att så få har gett present, trots att dom skrivit i inbjudan att det inte är nödvändigt.

Du kanske kunde leta fram till billiga alternativ på klänningar som du tycker skulle vara passande som tärnklänningar och visa för dina tärnor, främst tärnan som nu klagar. På så sätt kan du ju också vara en hjälp, utan att det behöver kosta dig mer än lite tid. Nu vet jag ju inte vad ni har för klädkod eller vad tärnorna har för storlekar osv, men det brukar ju gå att hitta fina klänningar i vanliga butiker för under 500kr. Eftersom du skriver att ni ska ha ett mer avslappnat bröllop, så antar jag att det inte är balklänning tärnorna ska ha.
    Men du är ju underbar! Tack för alla förslag! Ska genast sätta mig och plöja igenom dem!

Gällande bröllopspresenten har vi skrivit att vi inte vill ha present men om man vill ge något i alla fall så ska de kontakta toastmastern för att ge ev. bidrag till bröllopsresan, på så sätt vet vi inte vem som gav hur mycket, hur lite eller ingenting alls. Vi vet bara klumpsumman och den kommer från alla gäster gemensamt. Vi har valt att göra så eftersom vi inte behöver något till hemmet, har några andra saker vi önskar oss och vi vill verkligen supergärna åka på bröllopsresa till new york.  Sen gissar jag att det säkerligen kommer finnas någon gammal farbror som vill berätta hur mycket de gav och då får de väl göra det, men poängen är att man inte ska känna sig tvingad till att spendera en massa pengar fast man inte kan eller vill.
    Så jag räknar med att alla kommer tomhänta :) Men det jag menade med att jag inte tycker att man kommer tomhänt, är att jag själv som bröllopsgäst alltid har räknat med en kostnad till bröllopspresent. Jag kommer dock aldrig tomhänt, har alltid med mig något när jag går hem till folk (även om det bara är chips till filmkvällen), så jag kanske inte är som andra när det gäller det. 

Gällande klädkod har vi sagt "sommarfin" så det är defintivt inte balklänning som gäller (jag har dessutom en tyllklänning i tea length så det hade nog inte riktigt passat med balklänning på tärnorna).

Presenterna får jag till ett väldigt bra pris av en vän som gör egna smycken och endast tar betalt för materialet och de är (tyvärr) redan beställda. Så nu blir det likadana, handgjorda, personliga halsband som i butik hade blivit jättedyrt men nu blir ganska billigt. Men hade det handlat om större summor hade jag självklart budgeterat annorlunda.

• Helipa
    Marjasinus skrev 2013-04-16 20:26:11 följande:
    Rent teoretiskt har du ju rätt, men i praktiken är det nog svårt att hoppa över möhippan som tärna...
    Ja, jag hade nog blivit besviken ifall mina tärnor inte var med på möhippan, men man kan alltid tacka nej till rollen som tärna.
    Och man kan alltid tacka nej till att komma på bröllopet.

• yavanna81
    Helipa skrev 2013-04-16 20:19:05 följande:
    Det enda jag har sagt är att det hade varit roligt ifall de två tärnorna (som är vänner och har liknande smak och som båda går i klänning till vardags) hade någon gemensam nämnare i sina klänningar. Sen får de själva välja klänningar i slutändan.

Ett lätt tips för att få olika klänningar att se mer matchande ut: Då jag var tärna hade jag och den andra tärnan klänningar i olika färger. Till båda klänningarna fanns det sjal till i samma färg/tyg som klänningen. Vi bytte helt enkelt sjalar med varandra och det blev faktiskt riktiga bra. Det såg ut som vi var en enhet på ett helt annat sätt. Min klänning var grön och hennes gul förövrigt.

• Helipa
    yavanna81 skrev 2013-04-16 20:40:01 följande:

Ett lätt tips för att få olika klänningar att se mer matchande ut: Då jag var tärna hade jag och den andra tärnan klänningar i olika färger. Till båda klänningarna fanns det sjal till i samma färg/tyg som klänningen. Vi bytte helt enkelt sjalar med varandra och det blev faktiskt riktiga bra. Det såg ut som vi var en enhet på ett helt annat sätt. Min klänning var grön och hennes gul förövrigt.

Bra idé! 
    Jag ska definitivt försöka få mina tärnor in på andra spår såsom att matcha varandra med sjalar eller kanske med nåt band i midjan (som någon annan föreslog). 
  • FrökenErika

I mitt fall så har vi bugeterat för två tärnklänningar, eftersom jag hittade en jag tyckte var så himla snygg när jag hittade min bröllopsklänning, det var en klänning som jag inte tror att någon av tärnorna skulle valt själv om dom letat själva, men jag visste att båda skulle passa i den, så jag beställde och betalade den.

Jag fick hem dom, tärnorna provade och sa båda att dom tyckte att dom passade bra i dom och var nöjda, sedan antog dom att dom skulle betala själva, och det skulle jag också gjort om jag var tillfrågad att vara tärna, och vart jätte glada och tacksamma när jag sa att dom var betalda. Jag betalade gärna för dom, eftersom mina tärnor inte fick någonting att säga till om (stackarna), men om dom varit delaktiga i beslutet hade jag nog förväntat mig att dom skulle betalat själva.

Dom var verkligen jättefina många av dom klänningarna som daniiel länkat till, och 500 spänn tycker jag verkligen är skäligt!

Gnällig tärna, helt enkelt!

Hoppas det löser sig på ett bra sätt och att eran dag blir precis så fin som ni hoppas! :)

• Marjasinus
    Helipa skrev 2013-04-16 20:37:02 följande:
    Ja, jag hade nog blivit besviken ifall mina tärnor inte var med på möhippan, men man kan alltid tacka nej till rollen som tärna.
    Och man kan alltid tacka nej till att komma på bröllopet.
    Visserligen, men man blir väl glad över att bli tillfrågad och tänker kanske inte på det rent praktiska. Och vips har kostnaderna sprungit iväg och man letar livlinor. Det är inte så svårt att förstå - även om det kanske inte är något ni vill hantera just nu :)
  • daniiel
    Marjasinus skrev 2013-04-16 20:26:11 följande:
    Det var ju mer för att poängtera att det inte är ett absolut måste, att inte någon tvingar henne, och jag skrev ju dessutom att där har ju hon (speciellt som tärna) också stor möjlighet att vara med och påverka kostnaden för själva möhippan. Man kan hitta på mkt roligt inte som inte kostar skjortan.
  • stormhelen

Har ingen aning om vad de andra har svarat.

Men jag säger så här.

Du bör inte ge efter, det är inte standard vad jag vet. Jag har aldrig varit på ett bröllop där brudparet köper sina tärnor eller marsalkars kläder.

Fösta gången jag hörde talas om att vissa gör det var när jag började hänga på BT.

Har ni en tajt budget så har ni.

Om de insisterar på att ni betalar så skulle jag og ha sagt att ha på er vilken klänning ni vill så länge det följer klädkoden för den ska ju alla följa.

För de kan ju inte då säga att ni iaf ska köpa deras klänningar då skulle ni ju få betala alla gästers kläder.

Sedan är det ju inte helt ovanligt att folk brukar vilja köpa nya kläder till ett bröllop givetvis är det frivilligt).

Men om man ger tärnorna helt fria tyglar (så länge klädkoden efterföljs) så har ju de samma valmöjlighet att ta något gamalt eller köpa nytt.

• daniiel
    Helipa skrev 2013-04-16 20:33:46 följande:
    Nej, nu är det ju svårt att veta vad som exakt menas men klädkoden "sommarfin", då den egentligen inte existerar, men jag förknippar då inte det med någon prålig balklänning ;) Då bör det ju också vara enklare att hitta en fin och billig klänning :)

Det är en bra lösning tycker jag, angående bröllopspresent tycker jag. Dels att få bidrag till bröllopsresa när man egentligen inte behöver något och dels att lösa det på så sätt att ni inte vet vem som gett hur mkt om ens något.

Ja, det är ju en trevlig tanke att ge något fint till tärnorna. Jag tänkte mer att om man tycker det är för dyrt med en klänning på 400-500kr, så kanske man hellre skulle uppskatta ett bidrag till den på 50-100kr, än ett halsband som man kanske aldrig ens kommer använda. Är dom redan beställda, så är det ju som det är :) Förhoppningsvis blir dom glada! :)
Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt