hallonsweet skrev 2013-04-20 09:53:44 följande:
Vill även tillägga efter att ha läst några till inlägg:
Jag blir nästan mörkrädd över att så många håller med dig och anser att eran dag ska prioriteras under 1 ½ år av din tärna...Bridezillas finns tydligen på riktigt.
Okej. Antingen har du inte läst det jag har skrivit eller så har du missuppfattat mig otroligt grovt. Jag gissar på det senare eftersom du tar upp flera saker som jag har skrivit i tråden, då därför ska jag förtydliga mig lite och sen kommentera det du har skrivit.
Det här är en av mina absolut närmsta vänner, vi hörs om inte dagligen så åtminstone veckovis, hon är dessutom nära vän till brudgummen så jag förutsätter faktiskt att hon är exalterad över att vi ska gifta oss, precis som jag hade varit otroligt exalterad ifall hon och hennes kille skulle gifta sig. Självklart så begär jag inte av NÅGON att de ska vara lika involverad som mig och min blivande man i bröllopet eller att de på något sätt ska prioritera bröllopet över sitt eget liv. Särskilt när inte ens vi själva låter bröllopet ta över våra liv. Så att jag på något sätt skulle förvänta mig att hon skulle bortse från en fantastisk rolig resa eller att jag inte tycker att de "förtjänar" den, för att hon ska på bröllop, är en grov missuppfattning. Jag nämnde att de ska resa iväg på en väldigt spontan och dyr resa eftersom jag tror att det är detta som är den egentliga orsaken till att hon plötsligt har börjat diskutera detta med att bröllopet blir dyrt, eftersom detta kommer väldigt plötsligt några månader innan bröllopet och faktiskt aldrig varit på tapeten tidigare.
Gällande presenterna. Om du hade läst vad jag har skrivit gällande detta har vi i inbjudan skrivit att vi inte förväntar oss presenter, men vi har möjliggjort för de som känner som mig (att man inte kommer tomhänt, det betyder inte att man kommer med flera tusenlappar utan att man lika gärna kan komma med en flaska vin, en liten bukett, eller ett fint kort) så att de anonymt kan ge ett bidrag till vår bröllopsresa eftersom vi då vi är sambos sedan flera år tillbaka inte har ett behov av en massa saker. Detta är ju såklart ytterst frivilligt och vid samtal med gästerna har ingen har reagerat på detta eller sagt ifrån. Nu känner jag våra gäster så jag vet hur de reagerar vanligtvis eftersom vi har haft andra liknande festligheter såsom ett dop där en present är brukligt och då också skrivit att present absolut inte är förväntat. Och tänka sig: folk fattade! En del hade med sig en dyr present, en del hade en blomma, en vän hade skrivit en sånt, en annan hade ritat ett fint kort, och det var säkert några som inte hade något alls, det minns jag inte faktiskt eftersom det inte var särskilt stor fokus på presenterna.
Det är ju detta som är fördelen med att ha ett litet bröllop; att man faktiskt har möjlighet att prata med gästerna och att det bara är väldigt närstående som är bjudna; alltså sådana som vågar säga ifrån och ifrågasätta ifall man är lite tvetydig.
Gällande klänningarnas färg, modell, etc. När den här diskussionen inleddes sa jag till tärnorna: vi har inte råd att betala era klänningar som det ser ut, så ni har helt fria tyglar att själva välja vad ni vill ha på er. Den aktuella tärnan började då spontant själv ifrågasätta att de inte skulle ha likadana klänningar och menade på att det är standard att tärnorna har koordinerat sina kläder efter färgtema, brud, varandra, osv. Vi har ett färgtema i den mån att vi kommer ha delar av dekorationerna, buketterna och inbjudningarna i dessa färger, men i övrigt så har vi inte varit så slaviska gällande färgtemat. Jag sa då till tärnorna att de isåfall GÄRNA (observera här: inte måste, inget tvång) får ha färgtemat i åtanke ifall de ska köpa nya klänningar/vill vara koordinerade. Detta är dock tärnans initiativ, inte mitt.
Gällande kommentaren: "Personligen kommer jag vilja ha ett bröllop som är avslappnat på riktigt där gästerna väljer sin egen klädsel eftersom jag vill att de ska vara bekväma och komma som de är. Men det är ju jag det..."
Här antyder du att vårat bröllop inte är avslappnat "på riktigt", dvs att vi säger "kom som ni är" och sen kommer ha en fet vakt i dörren som slänger ut de som är lite för avlsappnad enligt våra mått. Det är intressant att du har dragit den här slutsatsen när jag faktiskt inte, vad jag kan minnas, har diskuterat vad dels vad avslappnat innebär för mig och dels vad jag har för förväntningar kring gästernas klädsel.
Men jag kan dra det nu med en gång: För mig innebär ett "avslappnat" bröllop att vi har planerat bröllopet mycket utifrån våra gäster och utifrån att de och vi ska trivas. Varken jag eller min sambo är särskilt bekväma vid väldigt "uppstyrda" och stela tillställningar såsom t.ex. studentsittningar. Därför kommer vi ha grill-buffé och fri bordsplacering. Vi har också valt att ange "sommarfin" som klädkod och har förtydligat för våra gäster att detta innebär att det inte finns t.ex. ett kostym- eller kjoltvång. En del gäster har varit glada för friheten och en del tyckte att vi skulle ha haft en "riktig" klädkod. Vi har dock sagt att klädkoden inte begränsar en åt andra hållet heller och de som vill ha frack får gärna ha det. Vi vet redan nu att t.ex. vår toastmaster vill ha frack, medan min far gärna slipper kostymbyxorna och kör med jeans plus kavaj. Jag tycker i alla fall att det är ganska avslappnat, hur tycker du att vi begränsar våra gäster?
Allmänt gällande huruvida man ska betala eller inte håller jag nog med majoriteten: att ju fler krav man har desto mer hjälper man brudföljet att uppfylla kraven, antingen att man ger ekonomiskt bidrag eller att man betalar hela kalaset.
Vi har inte ställt några krav gällande marsalkernas klädsel till exempel, men de har båda två sagt att de har kostymer hemma som de tänker ha och de planerar även att köpa flugor eftersom brudgummen ska ha fluga. Detta är dock deras intitiativ, inte vårt.
Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med att kalla folk bridezillas, det är en ganska elak sak att säga till någon, särskilt när du själv verkar ha mest frågor kring saker du inte förstår. Prova att vara lite ödmjuk istället, det brukar gå lättare då. Jag tog väldigt illa vid mig av dina kommentarer eftersom du verkar vara ute efter att döma mig utan att egentligen ta reda på vad jag menar. Det är flera andra i tråden som t.ex. har bett mig förtydliga saker eller sagt att de inte tycker att vissa saker går ihop (t.ex. att jag har sagt att vi inte förväntar oss presenter och att jag samtidigt personligen inte tycker att man går tomhänt), men de har gjort det med en trevlig ton och utan att utgå från att jag är dum i huvudet eller är ett kontrollfreak.
Nu inledde jag ju faktiskt tråden med att fråga vad som var standard och om råd eftersom jag kände mig lite vilsen i den här diskussionen. Jag har även i tråden påpekat att jag är ledsen över att min tärna beklagar sig mycket över att bröllopet blir dyrt för henne och även sagt att jag inte förstår ifall det är något mer jag kan göra för att det inte ska bli dyrt? Det handlar inte om att jag vill vara en bitch som säger åt henne att "vad trodde du? att bröllop är gratis?" och att jag tycker att hon är snål, utan om att jag är ledsen över att hon verkar vara av uppfattningen att jag förväntar mig att hon ska lägga en massa pengar på bröllopet. Vilket jag VERKLIGEN inte gör. Nu hoppas jag verkligen att du, och alla andra i tråden läser vad jag skriver och inte börjar läsa in annat. För lite är det väl också så att OM jag nu säger till mina tärnor "ha på er vad ni vill" så får jag ju också rätta mig därefter och har inte rätt att klaga ifall de kommer i clowndräkter? Vilket visserligen hade varit sjukt kul :)
Jag trodde inte att jag skulle bli så här påhoppad och kallad för bridezilla, dum i huvudet och snål.
Hade jag varit den bridezilla som du vill utmåla mig till att vara hade jag nog aldrig varit så engagerad i den här tråden, eller i trådstarten skrivit "hur hade ni gjort? vad är standard?". Jag är faktiskt ganska ledsen över hela den här situationen och vill lösa den och har redan i ts sagt att jag funderar på ifall vi ska ge bidrag/betala klänningarna, mest för att jag inte vill ha en besviken tärna utan en glad och nöjd tärna :)
På vilket sätt gör det mig till en bridezilla??