• Helipa

En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt

Hej!

Jag har ett dilemma med en av mina tärnor, som jag gärna hade velat få lite råd om hur jag ska göra. Vi har vetat vårt bröllopsdatum i ca 2 år och jag frågade henne om hon ville bli tärna för över ett år sedan. Vi gifter oss i augusti och hon kommer då har varit vald som tärna i nästan 1,5 år.

Vi har en ganska liten budget och ska ha ett ganska litet bröllop på 50 gäster med en ganska avslappnad stil. Min sambo har under bröllopsplaneringen varit arbetslös under en viss tid och jag är student så hon är väl medveten om att vi inte vill eller har möjlighet att ha ett extravagant bröllop där vi står för alla kostnader.

Nu när jag äntligen har köpt min brudklänning och fått hem den har vi mer seriöst börjat diskutera tärnklänningar tillsammans med tärnorna. Jag har berättat om färgtemat (grönt och gult) och sagt att det hade varit kul ifall de har klänningar som går i någon av de färgerna. Hon har varit relativt aktiv i diskussionen gällande klänningar och jag har sagt att det är kul ifall de har åtminstone klänningar som på något sätt matchar (färg, modell, stil, etc), men att de inte behöver ha likadana eller att jag har några specifika önskemål.

Nu kom den här tärnan och frågade, lite chockad, ifall de ska betala sina egna klänningar.
    Jag svarade att vi inte har budgeterat för deras klänningar, men att om pengar blir över så kan vi tänka oss att ge ett litet bidrag men att tanken är att de står för sina klänningar själva eftersom jag inte har så mycket krav och de kan lika gärna välja klänning hemifrån om de vill.

Hon har nu vid flera tillfällen beklagat sig till mig över hur dyrt det blir med det här bröllopet, med möhippa, klänning, present, osv. och sagt att på alla bröllop hon har varit på  har brudparet stått för klänningarna och att det är standard. Den andra tärnan var ok med att betala sin klänning själv ifall hon kan dra in på vår bröllopspresent..
    Det är inte min uppfattning att det är standard, men samtidigt så orkar jag inte ha en massa tjafs om det här och funderar nu på om jag ska "ge efter" och bara betala deras klänningar så att jag slipper alla sura miner

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Vad är egentligen "standard"? 

• Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt
  • Principisessan

Vad trist att det blir sådär, så vill man ju inte att det ska kännas. Som att ni tvingar henne till en massa kostnader. Jag upplever det som att ni varit väldigt generösa med hur det får se ut. 

Men för ett konkret förslag, kan ni inte fråga om hon tex har en svart klänning och ha midjeband/hårband/stor blomma i grönt eller gult på klänningen?
    Om hon haft en massa andra bröllop som hon blivit bjuden på klänningar kanske hon tom har något som funkar?

• Helipa

Tusen tack för all input!

Verkar som att de flesta är relativt eniga om att våra krav (dvs, ha en klänning) inte är jättehöga och att det därmed är okej att vi inte betalar deras klänningar (det utesluter inte ett bidrag ifall budget tillåter).

Sen förstår jag att jag kanske borde ha varit tydligare med att vi förutsätter att de kan ordna en klänning på egen hand, och att detta även innebär att de även kan ta en klänning hemifrån.
    Självklart får hon strunta i present, men det gäller alla våra gäster och det har vi tydligt skrivit i inbjudan. 
    Däremot kan jag personligen tycka att man inte går på ett bröllop tomhänt, men det hör inte hit till diskussionen.

Jag har även planerat att ge båda tärnorna en present som tack, men det är inget de vet om och inget som hon därmed kan ha räknat med. Men självklart ska ju inte tärn-uppgiften innebära att man är någon slags slav för bruden utan att det är ett samarbete. Det har vi pratat om i samband med att hon blev tillfrågad. Dock anser jag att tärnuppdraget är ett hedersuppdrag som innebär att man förväntas vara lite mer engagerad i planeringen och att man finns till hands under bröllopsdagen (till vissa gränser, man ska kunna vara gäst också).

Det som jag tycker är jobbigt är att vi har pratat om det här bröllopet så himla länge och jag trodde verkligen att hon såg fram emot det här, men det enda hon fokuserar på är pengarna och då kan jag verkligen inte se vilka utgifter hon kan ha? 
     Och framför allt tycker jag det är ganska oförskämt att först tacka ja till att vara tärna, vara engagerad i tärnklänningar (och komma med vissa krav såsom urringning, längd, etc) och sedan bara klaga över att det kan komma att bli dyrt. Man har ju faktiskt alltid valet att tacka nej. 

• Helipa

Jag ska nog fundera ett tag till, kika lite på klänningar som kan vara passande och se ifall vi får in det i budgeten. Sen får jag isåfall förklara för tärnorna att om vi ska betala då är det också vi som har sista ordet, även gällande modell och färg.
    Sen ska jag prata om henne och säga allmänt att jag tycker att det är jobbigt att höra att hon ser vårt bröllop som en enda stor utgift. 

Jag kan ju tillägga lite kort att hon och hennes sambo för någon vecka sen köpte en resa till new york som de ska genomföra i oktober och att både hon och sambon (som är min bästa killkompis) har fasta heltidsjobb som dessutom är rätt bra betalda. Så om hon har taskig ekonomi just nu så känns det rätt självförvållat, men det är klart, det handlar väl om vad man vill lägga sina pengar på och det har inte jag att göra med..

• SandraElisabet
    Helipa skrev 2013-04-16 18:51:59 följande:
    Det som jag tycker är jobbigt är att vi har pratat om det här bröllopet så himla länge och jag trodde verkligen att hon såg fram emot det här, men det enda hon fokuserar på är pengarna och då kan jag verkligen inte se vilka utgifter hon kan ha? 
     Och framför allt tycker jag det är ganska oförskämt att först tacka ja till att vara tärna, vara engagerad i tärnklänningar (och komma med vissa krav såsom urringning, längd, etc) och sedan bara klaga över att det kan komma att bli dyrt. Man har ju faktiskt alltid valet att tacka nej. 

Jag förstår att det blir jobbigt för dig när det blir sådanna missförstånd. :( Inte kul, jag lider med dig.

Men glöm inte att det kan bli en rätt stor utgift om hon ska köpa klänning, present samt hjälpa till med möhippa. I min värld betyder det mellan 2000 och 3000 kr. Inte Greklands statsskuld direkt, men för en del är det dyrt. Hon kanske har ekonomiska bekymmer? Hon kanske försöker spara ihop pengar till något? Om hon brukar köpa dyrare kläder/skor/smycken så kanske hon utgår från att det är sådan "standard" du vill att de ska hålla när det i själva fallet inte alls är nödvändigt?

Det var synd att ni inte var mer tydliga från början men ibland tror man att vissa saker framgår när de kanske inte gör det.

Med det sagt så borde hon sluta sura och pika och istället hantera problemet genom att prata om det och förklara varför hon tycker det blir dyrt etc. Att gnälla är varken trevligt eller konstruktivt.
    Att prata om det i lugn och ro över fika vore väll bästa lösningen tänker jag, men glöm inte att det kan finnas aspekter du inte känner till så var så ödmjuk du bara kan... Annars kanske det blir ännu fler sura miner?

Men som svar på frågan: Jag kommer stå för min tärnas klänning (budgeterat max 1500 kr) samt blommor, resten står hon för själv. Anledningen att jag gör det är för att jag vill vara med och välja samtidigt som jag älskar att skämma bort mina vänner och i och med bröllopet har jag möjlighet till att skämma bort min bästa vän. Hade jag haft mer pengar hade jag även bjudit henne på ansiktsbehandlingar, manikyr med mera men det finns det inte utrymme för. Hon kommer även få en liten present.
  • SandraElisabet
    Helipa skrev 2013-04-16 18:57:29 följande:
    Jag ska nog fundera ett tag till, kika lite på klänningar som kan vara passande och se ifall vi får in det i budgeten. Sen får jag isåfall förklara för tärnorna att om vi ska betala då är det också vi som har sista ordet, även gällande modell och färg.
    Sen ska jag prata om henne och säga allmänt att jag tycker att det är jobbigt att höra att hon ser vårt bröllop som en enda stor utgift. 

Jag kan ju tillägga lite kort att hon och hennes sambo för någon vecka sen köpte en resa till new york som de ska genomföra i oktober och att både hon och sambon (som är min bästa killkompis) har fasta heltidsjobb som dessutom är rätt bra betalda. Så om hon har taskig ekonomi just nu så känns det rätt självförvållat, men det är klart, det handlar väl om vad man vill lägga sina pengar på och det har inte jag att göra med..
    Ok, såg detta nu. :) Men försök att vara så förstående som möjligt när du pratar med henne, ekonomi kan ju vara känsligt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att hon verkar lite "lost", har hon verkligen varit på massa bröllop... ?
    Jag menar present lägger man väll ca 500 kr på, möhippan går på max 1000 kr och sedan klänning. Det är ju endå bröllop...
  • MrsBarth

Vi kommer betala våra tärnors klänningar då de är unga (15 och 22) däremot kommer vi köpa likadana från tex bonprix.se där de ligger på runt 300:- st. En snygg sommarklänning de kan ha vid andra tillfällen sen.

• Helipa
    SandraElisabet skrev 2013-04-16 19:11:17 följande:
    Ok, såg detta nu. :) Men försök att vara så förstående som möjligt när du pratar med henne, ekonomi kan ju vara känsligt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att hon verkar lite "lost", har hon verkligen varit på massa bröllop... ?
    Jag menar present lägger man väll ca 500 kr på, möhippan går på max 1000 kr och sedan klänning. Det är ju endå bröllop...
    Ja, jag ska försöka prata med henne i lugn och ro och försöka tillsammans bena ut vad det är hon känner kommer att kosta en massa.
    Jag har ju full förståelse på att man som tärna inte är intresserad av att lägga en mindre förmögenhet på att vara tärna, men samtidigt; om det var det hon trodde, varför tackade hon då ja till att vara tärna? och om hon var orolig över det så har hon ju haft mer än ett år på sig att ta upp det med mig? 

Jag fattar inte heller vad det är som kan kosta. Vi har ju diskuterat presenter och möhippor gällande andras bröllop och har då båda varit överens om att en rimlig summa är 500:- per grej. Och hon ska ju köpa ny klänning till det andra bröllopet hon ska till i sommar , varför tycker hon att det är värt att lägga pengar på klänning, presenter och möhippor till andra bröllop men inte till det bröllopet där hon ska vara tärna?

Känns väldigt sårande, som att hon såg sin chans att spara in några kronor på att slippa köpa klänning och nu sabbade jag hennes budget?

Men, ja, det är ju rätt sårande att höra att en av ens närmaste vänner inte tycker att ens bröllop är värt så mycket. Och nej, det handlar inte om att alla ska spendera en massa pengar på oss, det  handlar om inställningen. 

Men du har rätt, ska försöka vara ödmjuk och ge henne en öppen yta så att hon inte känner sig påhoppad.. 
  • daniiel

Hon måste inte köpa en present, hon måste inte gå på någon möhippa och hon kan själv vara med och styra över kostnaden där och försöka hålla nere det en aning och hon måste inte köpa en ny klänning för att vara tärna. Jag tycker inte hon har något att klaga över alls, egentligen. Hon kan själv påverka alla dessa poster och hålla nere sina utgifter för erat bröllop.

Däremot kan jag tycka att ni kanske ska skippa att ge tärnorna en present och istället ge dom pengarna som ett bidrag till en klänning? Plus att om ni skrivit att gästerna inte behöver ge er någon present, så ska du nog redan nu börja tänka om angående att "man går inte på ett bröllop tomhänt". Mest för din egen skull, så du inte blir besviken ifall ingen, eller väldigt många, gäster har med någon present. Det har hänt att besvikna brudar skrivit här på BT och varit upprörda över att så få har gett present, trots att dom skrivit i inbjudan att det inte är nödvändigt.

Du kanske kunde leta fram till billiga alternativ på klänningar som du tycker skulle vara passande som tärnklänningar och visa för dina tärnor, främst tärnan som nu klagar. På så sätt kan du ju också vara en hjälp, utan att det behöver kosta dig mer än lite tid. Nu vet jag ju inte vad ni har för klädkod eller vad tärnorna har för storlekar osv, men det brukar ju gå att hitta fina klänningar i vanliga butiker för under 500kr. Eftersom du skriver att ni ska ha ett mer avslappnat bröllop, så antar jag att det inte är balklänning tärnorna ska ha.

Här nedan är ett par förslag som inte kostar mkt alls tycker jag, och då tycker jag oftast att det mesta är rätt dyrt ;) Bara för att visa hur många fina och billiga klänningar det faktiskt finns.. ingen av dessa klänningar, i gult eller grönt, kostar över 500kr och den summan (max 500kr) tycker jag gott att man kan lägga ner själv på sin tärnklänning faktiskt.

www.halens.se/kvinna-klader-klanningar-5449/klanning-082994

www.bonprix.se/produkt/klaenning-graesgroen-925917/
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-smaragdgroen-914936/
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-paprikagroen-959658/
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-moerk-smaragdgroen-963874/
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-ljusgul-925537/
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-gul-906267/

www.bubbleroom.se/sv/kvinna/only/midikl%C3%A4nningar/willow-sl-dress-honeydew-1
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/vila/midikl%C3%A4nningar/likea-dress-ming-green
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/vila/midikl%C3%A4nningar/babiano-dress-evergreen

www.veromoda.se/vero-moda/dresses/MEITIRASLSHORTDRESSMIXPC6/10095325,sv_SE,pd.html&forceScope=
    www.veromoda.se/vero-moda/dresses/BEJEWELSLSHORTDRESSW/ONECKLACE/10094678,sv_SE,pd.html&forceScope=
    www.veromoda.se/vero-moda/dresses/RESTA3/4SHORTDRESS-NFS/10094666,sv_SE,pd.html&forceScope=

www.bubbleroom.se/sv/kvinna/dry-lake/midikl%C3%A4nningar/vera-dress-light-yellow
    www.bubbleroom.se/sv/kvinna/vila/midikl%C3%A4nningar/anemui-dress-citrus

www.lindex.com/se/dam/oeverdelar/klaenningar/6952642/Klaenning/
    www.lindex.com/se/dam/oeverdelar/klaenningar/6946296/Klaenning/

www.kappahl.se/article/klanning_486852

www.hm.com/se/product/09373
    www.hm.com/se/product/08745
    www.hm.com/se/product/10394
    www.hm.com/se/product/10884
    www.hm.com/se/product/08746
    www.hm.com/se/product/06980

www.ellos.se/ellos-fresh-spirit/maxiklanning/388239&Ns=RankValue3|1&Nao=0
    www.ellos.se/ellos-collection/klanning/372484&Ns=RankValue3|1&Nao=2
    www.ellos.se/ellos-fresh-spirit/klanning/372162&Ns=RankValue3|1&Nao=3
    www.ellos.se/esprit-casual/esprit-casual-klanning/390939&rcnt=100&Ns=RankValue3|1&Nao=22
    www.ellos.se/edc/edc-klanning/392119&rcnt=100&Ns=RankValue3|1&Nao=35

www.asos.com/ASOS/ASOS-Skater-Dress-With-Slash-Neck-And-Short-Sleeves/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Midi-Dress-With-Scoop-Back/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=0&pgesize=20&sort=-1&clr=Yellow
    www.asos.com/Closet/Closet-Full-Circle-Skater-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=1&pgesize=20&sort=-1&clr=Lime
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Skater-Dress-With-Ballet-Wrap-And-Short-Sleeves/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=1&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Midi-Dress-In-Lace-With-Wrap-Back/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=1&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Pencil-Dress-In-Fluro-Jacquard/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Yellow
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Midi-Dress-With-Drape-Front/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Love/Love-Skater-Dress-In-Lace/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Yellow
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Sleeveless-Wrap-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Love/Love-Smock-Dress-with-Lace-Insert/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=2&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Closet/Closet-Waffle-Jersey-Fit-and-Flare-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=3&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Skater-Dress-In-Lace-with-3/4-Sleeves-And-Belt/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=5&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Love/Love-Cami-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=5&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Skater-Dress-With-Pintucks-And-Self-Belt/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=6&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Rare/Rare-Lace-Dress/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=7&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/ASOS/ASOS-Midi-Dress-With-Pleated-Skirt/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=8&pgesize=20&sort=-1&clr=Green
    www.asos.com/Oh-My-Love/Oh-My-Love-Skater-Dress-in-Lace/Prod/pgeproduct.aspx&cid=8799&Rf-200=2,6&sh=0&pge=9&pgesize=20&sort=-1&clr=Mint

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/crown-dress-917355-174/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/vero-moda-631/oksan-tube-dress-631842-76/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/jeane-blush-396/nella-dress-396662-77/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/elise-ryan-555/bandeau-waist-trim-dress-215776-1824/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/john-zack-911/slash-neck-lace-dress-911011-67/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/jeane-blush-396/andrea-dress-396402-77/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/jeane-blush-396/mimosa-lace-dress-396396-77/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/elise-ryan-555/emli-one-shoulder-dress-555166-1824/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/club-l-714/tia-embellish-maxi-dress-714371-76/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/rare-london-475/rouched-v-front-dress-475506-76/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/dry-lake-974/kate-dress-209950-75/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/club-l-714/lace-belt-dress-714272-76/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/dry-lake-974/natasha-dress-207923-76/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/dry-lake-974/amber-dress-209946-1824/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/te-amo-1134/open-back-peplum-dress-600677-67/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/dry-lake-974/coco-dress-208031-67/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/ax-paris-1107/jewel-maxi-dress-310180-174/

• Helipa
    tagetuss skrev 2013-04-16 16:23:33 följande:
    . Nu är det kanske inget du hade tänkt ändå men jag hade då iallafall inte köpt nån present till tärnan som tack om hon gnällt så över att köpa klänning.Hade hon varit vanlig gäst så hade du ju inte betalat (för jag antar att du inte skickar pengar till alla gäster som dom ska köpa kläder för..) och eftersom du faktiskt inte ställer några högre krav på vad hon ska ha på sig så tycker jag gott hon kan betala..       
    Men precis så tänker jag också, tack! Hade hon klätt upp sig/funderat över klänning/köpt klänning annars, som vanlig gäst? inte köpt bröllopspresent? inte varit med på möhippan?
    Förstår inte riktigt varför jag tvunget ska betala hennes kläder när jag inte ens har ställt något direkt krav. Det enda jag har sagt är att det hade varit roligt ifall de två tärnorna (som är vänner och har liknande smak och som båda går i klänning till vardags) hade någon gemensam nämnare i sina klänningar. Sen får de själva välja klänningar i slutändan. 
    Jag tycker att det är självklart att man räknar med lite extra utgifter i samband med att en nära vän gifter sig, särskilt om man har haft över tre år på sig att planera det (vi har varit förlovade sen 2010 och vetat att vi skulle gifta oss 2013, dock var hon inte tillfrågad förrän början på 2012).

Nej, just nu är jag inte särskilt sugen på present. 
  • filibustern

vi kommer nog att göra precis som er. att tärnorna får ha vilka klänningar de vill, det vi kanske kommer kräva är ev färg eller ung. liknande modell eller nåt, men annars får de/hon väl ha vad de vill. men då får de hålla ev. kostnad. 

Svar på tråden En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt