En av tärnorna beklagar sig över att "allt" blir dyrt
Helipa skrev 2013-04-16 18:51:59 följande:
Det som jag tycker är jobbigt är att vi har pratat om det här bröllopet så himla länge och jag trodde verkligen att hon såg fram emot det här, men det enda hon fokuserar på är pengarna och då kan jag verkligen inte se vilka utgifter hon kan ha? Och framför allt tycker jag det är ganska oförskämt att först tacka ja till att vara tärna, vara engagerad i tärnklänningar (och komma med vissa krav såsom urringning, längd, etc) och sedan bara klaga över att det kan komma att bli dyrt. Man har ju faktiskt alltid valet att tacka nej.
Men glöm inte att det kan bli en rätt stor utgift om hon ska köpa klänning, present samt hjälpa till med möhippa. I min värld betyder det mellan 2000 och 3000 kr. Inte Greklands statsskuld direkt, men för en del är det dyrt. Hon kanske har ekonomiska bekymmer? Hon kanske försöker spara ihop pengar till något? Om hon brukar köpa dyrare kläder/skor/smycken så kanske hon utgår från att det är sådan "standard" du vill att de ska hålla när det i själva fallet inte alls är nödvändigt?
Det var synd att ni inte var mer tydliga från början men ibland tror man att vissa saker framgår när de kanske inte gör det.
Med det sagt så borde hon sluta sura och pika och istället hantera problemet genom att prata om det och förklara varför hon tycker det blir dyrt etc. Att gnälla är varken trevligt eller konstruktivt.
Att prata om det i lugn och ro över fika vore väll bästa lösningen tänker jag, men glöm inte att det kan finnas aspekter du inte känner till så var så ödmjuk du bara kan... Annars kanske det blir ännu fler sura miner?
Men som svar på frågan: Jag kommer stå för min tärnas klänning (budgeterat max 1500 kr) samt blommor, resten står hon för själv. Anledningen att jag gör det är för att jag vill vara med och välja samtidigt som jag älskar att skämma bort mina vänner och i och med bröllopet har jag möjlighet till att skämma bort min bästa vän. Hade jag haft mer pengar hade jag även bjudit henne på ansiktsbehandlingar, manikyr med mera men det finns det inte utrymme för. Hon kommer även få en liten present.