Inlägg från: ScarletAndFox |Visa alla inlägg
  • ScarletAndFox

Min moissanite förlovningsring!

Hej tjejer,

Så i söndags kom min sambo hem från USA, och han hade med sig min nya förlovnings ring hem!

Det är en mosisanite. Då blev jag nyfiken om hur stort moissanite faktist är i Sverige ochom man köpa dom där. 
    Vad tycker svenska brudar om moissanite? Har ni sett moissy's?

Hade ni valt moissanite istället för diamant? 

Jag läste på väldigt mycket om moissanite före jag valde att köpa en, googlade, frågade i olika forum etc. Också här jag bor i Irland är det inte så lätt att få tag på. Jag är ingen expert, men kan väldigt mycket på grund av allt jag lärt mej för min egen dels research. Om ni har frågor om moissanite, så kan ni fråga mig! Jag tycker att alla tjejer som vill ska få ha en egen liten glittrande sten som ej kostar en förmögenhet. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet häroch bara dela med mig :)

• Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!
  • ScarletAndFox

Här är förresten en bild! Inte den bästa men får duga nu!

Vi fick lämna tillbaka min första ring och fick pengarna tillbaka. Stenarna föll ur och det gick ej att laga.
    Därför valde jag att köra med ett enkelt band och en större sten istället. 

Det är en 0.75ct obehandlad moissy i 14karat vit guld och kostade mej 400 euro . Den var lite för liten här, men sambon tog in den till en guldsmed för att göra den lite större, och igår fick jag tillbaka den. Ändringen kostade ca. 40 euro då dom fick ta ut stenen först innan dom gjorde ringen större. Jag har också en video 
    ">

. Tagen i lite halvdåligt väder (typiskt Irlands väder) och inte den bästa belysningen. Men, den glittrar så mycket! 
  • ScarletAndFox
    filibustern skrev 2013-04-17 16:34:08 följande:
    jag skulle vilja ha moissaniter.. men dom har ju inte samma sorts modeller som här i sverige, i USA har de ju nästan bara JÄTTEstenar, 1,3 eller 5 st. hörde mig för om de kunde sätta in stenar i min befintliga titanring, men de kunde bara sätta i guldinläggen som jag även har, och de sitter lite dåligt till.. 
    Ja, där jag köpte min hade dom så små som 0,2 ct för en sten. Min sten sitter som berget sin krona :) 

Jag köpte min ring från moissaniteco.com och dom hade även mindre stenar, som man kan köpa löst.  
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-17 16:46:57 följande:
    Min förlovningsring består av roséguld, små diamanter samt en större morganite (beryll, samma sort som smaragd men lite persikorosa istället)

Vigselringen kommer bli en moissanite. Solig Planerar att ha både vigselring och förlovningsring med sten som jag byter mellan efter tycke och smak.

Är sugen på emerald cut eller brilliant cut men rektangulär eller en marquise sten med band i vitguld.

Kul att höra att andra är sugna! Jag ska beställa från etsy tror jag, gjorde med med förlovningsringen och är jättenöjd! Bra priser och bra service.
    Ja, ETSY är underbart, och man får så mycket ideer och så ser man olika stilar etc. 
    Men jag menar, moissaniter är vanligtvis inte slipna i emerald, vart fant du den försäljaren? 
    Brilliant cut är ju väldigt fint. Själv skulle jag vilja ha asscher cut! När amora gem kommer ut kommer jag köpa en asscher sten som jag ska sätta i en ring.

Ja, jag tycker det är väldigt roligt med andra tjejer som har moissy's. Dom är ju så vackra! 
  • ScarletAndFox
    BellaBella skrev 2013-04-17 20:18:55 följande:
    Tjusig ring!
    Tack! :)
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-17 21:57:26 följande:
    Jag har nog inte hittat en moissanite med emerald cut faktiskt... Hoppas fortfarande. Solig

Får se vad det blir i slutändan. Vad är amora gem?
    Amora gem, är en sten som ej visar lika mycket färg t. ex D/F (jag är färgkänslig, och jag märker varmt gul ton i min sten och den är en H färgad ring, men jag gillar det) som t. ex en obehandlad moissanite som ju högre carat ju mera färg visar den, och i detta fall toner av gult/grönt. Nuförtiden kan man dock behandla den så den går upp två tre skalor i färg. Det är väldigt svårt att förklara, men t.ex så slipas inte Moissanite i asscher eller emerald, istället i marquis, round brilliant, radiant, oval, etc. Just när det är sådan slipning som emerald så blir det oftast inte symmetriskt i moissanite som jag fick lärt mig. Amora gem slipas och skärs av en robot och därav blir jobbet extremt exakt och jämt.. vilket är viktigt i sådana stenar där ALLT verkligen är synligt. Just amora och moissy är ju gjort av carboner också. Vilket är väldigt coolt :)

Morganite stenar är underbara! Jag har länge letat efter en morganite halo, och längtade efter en även på etsy, men fann inget som jag tyckte passade just mig,:(
  • ScarletAndFox
    EEE skrev 2013-04-18 10:52:33 följande:
    Jag har en moissy! Vad roligt att det finns fler :)
    Min är en 1,5 ct radiant med små stenar på sidorna.
    Ursäkta den dåliga bilden. Blir alltid suddigt med mobilen...

Den är super fin! Radiant cut är så fint! Men det passar inte mig, jag föredrar asscher och round brilliant bäst. Också så tycker jag det glittrar mer. Märker du något gult/grönt i din, eller är den behandlad? Så fin! :D 
  • ScarletAndFox
    filibustern skrev 2013-04-19 13:17:10 följande:
    hittade förresten en dag en ring på Etsy.  gillade den mycket! och att det var moissanitsten var ju bara bra. :P

Det var en jätte fin ring, gillar den starkt! Ja, det är tyvärr många som tycker att moissanite är fejk, men dom vet inte bättre. :)
  • ScarletAndFox
    BlivandeBruden skrev 2013-04-21 00:55:18 följande:
    Men då är det som nån variant på CZ då?
    Nej inte riktigt. CZ har ett lager med ett medel som får stenen att glittra som en diamant, men detta tärs bort med tid, och om man ej är rädd om ringen. Också kan CZ bli lite *"möjlkig" efter ett tag. Den är också väldigt billig.

Moissanite är en helt lab tillverkad sten utan några som helst lager/behandlingar på stenen. Den glittrar mer än diamant, mera "fire" etc. Också, är den etiskt ett bättre val om man väljer att gå moissanite och om man bryr sig om sånt. Moissanite kan alltså aldrig tappa glans etc, då den ej har någon behandling som kan slitas ut. Därför ett bättre val.. känner folk som har haft sina moissy's i 10 år och ser exakt likadan ut som när dom köpte det.

Moissy's är inte för alla, det är något som är helt klart ;)

För mig är diamanter är inte ett alternativ. Kan ej rättfärdiga priser på en diamant och för det andra så är inte statusen så viktigt för mig att det är en diamant. Min moissy glittrar mer och är billigare. Är väldigt glad över min moissy ;) 
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-22 15:41:26 följande:
    Samma här! Har dock små diamanter i min förlovningsring men det var bara för att det inte gick att få tag på så små moissaniter/morganiter eller lab-tillverkade diamanter. Men jag vet som sagt vart de kommer ifrån.

Det etiska väger dock tungt för mig. {#emotions_dlg.flower}
    För mig också så klart.. men vart då kommer man till detta också då, om man ska tänka etiskt när det gäller gäller kläder, skor, mat etc etc.. Jag valde moissanite för jag liker stenen, och så klart att det är etiskt, men också för det är prisvärt. Man behöver ju inte betala så mycket för att det ska glittra lite.

Hela diamant industrin är väldigt ful och smutsig, inget jag vill bidra till.   
  • ScarletAndFox
    Clariza skrev 2013-05-22 09:43:55 följande:
    Hej! 

Tack så mycket för era svar, jag har inte vetat så mycket om diamantindustrin förut men nu när jag tittar på ringar blir jag mer och mer medveten.

Tror ni att det är samma sak för alla ädelstenar? Även rubiner och akvamariner eller finns det några etiska stenar från naturen? 

Annars är ju moissanite ett bra alternativ :) 
    Clariza- 

Jag skrev en mycket längre inlägg men när jag skulle posta försvann allt, därför så skriver jag om lite kortare nu: 

Ja, det är tyvärr så att hela industrin (ej bara för diamanter) är och har varit korrupt genom många år.
    Jag har på eget interesse läst mycket om just förhållandena för dessa arbetare. Också för vad en del av pengarna och stanarna används till.
    Du kan googla på t.ex DeBeers - Det var dom som myntade många principer som t. ex används i USA idag när det gäller diamanter.T. ex skulle förlovnings ringen kosta lika mycket 3 månadslöner, Diamonds are forver, 1 carat är den magiska storleken på en sten etc etc.Detta är bara några av dom få sakerna som skedde i den ekonomiska boomen under 40-50 talet. Folk hade då råd att köpa diamanteroch det argumenterades att dom hade ett väldigt bra andrahandsvärde, och var mera stabilt än guld och silver men detta har ju styrts av dom ledande diamant kartellerna.DeBeers äger en majoritet av alla diamanter i världen, och för att ha kontroll över värdet över just dessa stenar så släpps det bara ettfåtal till den allmänna marknaden stundtals, för att kunna pressa upp efterfrågan och priser.Det är så otroligt komplicerat och väldigt invecklat.Men när man får den stora bilden till mötes, så tog jag ett medvetet beslut att faktist inte köpa en diamant. Också för priset! Det är ej billigt med diamanter, och spec inte från 1 ct och uppöver.Jag liker inte små stenar, utan gärna 0.75 ct - 1.25 ct.. det är inga små stenaroch jag hade nog aldrig haft råd att köpa en sådan ring ändå. Därför är jag glad att det finns andra alternativ som passade mig bättre.Alltså är diamanten ett lika påhittat romantiskt begrepp som alla hjärtans dag.Det är bara en ursäkt för att folk ska köpa mer etc. 
    Tyvärr så är det så att t. ex paraiba tourmalines är minst lika korrupta som diamanter, också safirer, rubiner och andra ädelstenar.Det är väldigt svårt att garantera 100% om din ädelsten är helt etiskt korrekt. Det är ju ingen som kan sätta handen på hjärtat och säga det.Vad du än köper eller hur mycket information du har, så är det ändå viktigt att du har alla kort på bordet.
    Om du är interesserad av att ha en diamant, fråga efter ett GIA certifikat. Fråga också om ursprungsland etc. Jag hade undvikit diamanterfrån Ryssland, Indien, Afrika. Jag vet att Kanada har länge skrytit om sina "etiska" diamantgruvor men har också hört att kvaliteten på dom är annorlunda ( t.ex färg, klarhet), men det betyder ju inte att dom är sämre, bara annorlunda. Det kan ju ha att göra med mineralerna och marken/berget dom utvinns ur. 
    Om du vill verkligen göra ett medvetet val, så läs på och ta inga hastiga beslut.Om du ska köpa en sten och du vill vara säker på att du gör rätt, så se till att du faktist undersöker lite före du köper en ring eller sten. Du ska ju ha det på ditt finger för resten av ditt liv. Och det är en ganska stor sak :)
    Alla ädelstenar är ju naturliga och utvinns naturligt, om vi inte pratar om "man made stones" Det etiska kommer ju in närmänniskor, politik, våld och krig kommer in på just dessa ädelstenar.. det är ju det som gör dom till blood diamonds/bloodmoney. Det är då man frågar sig, vad är etiskt just för mig? Är det okay att köpa denna ring? Det finns alltså inga "etiska" stenar.. bara mänsklig moral på detta. En del bryr sig inte, och en andra gör det. Det är ju upp till var och en själv vad man är bekväm med. 
Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!