Clariza skrev 2013-05-22 09:43:55 följande:
Hej!
Tack så mycket för era svar, jag har inte vetat så mycket om diamantindustrin förut men nu när jag tittar på ringar blir jag mer och mer medveten.
Tror ni att det är samma sak för alla ädelstenar? Även rubiner och akvamariner eller finns det några etiska stenar från naturen?
Annars är ju moissanite ett bra alternativ :)
Clariza-
Jag skrev en mycket längre inlägg men när jag skulle posta försvann allt, därför så skriver jag om lite kortare nu:
Ja, det är tyvärr så att hela industrin (ej bara för diamanter) är och har varit korrupt genom många år.
Jag har på eget interesse läst mycket om just förhållandena för dessa arbetare. Också för vad en del av pengarna och stanarna används till.
Du kan googla på t.ex DeBeers - Det var dom som myntade många principer som t. ex används i USA idag när det gäller diamanter.T. ex skulle förlovnings ringen kosta lika mycket 3 månadslöner, Diamonds are forver, 1 carat är den magiska storleken på en sten etc etc.Detta är bara några av dom få sakerna som skedde i den ekonomiska boomen under 40-50 talet. Folk hade då råd att köpa diamanteroch det argumenterades att dom hade ett väldigt bra andrahandsvärde, och var mera stabilt än guld och silver men detta har ju styrts av dom ledande diamant kartellerna.DeBeers äger en majoritet av alla diamanter i världen, och för att ha kontroll över värdet över just dessa stenar så släpps det bara ettfåtal till den allmänna marknaden stundtals, för att kunna pressa upp efterfrågan och priser.Det är så otroligt komplicerat och väldigt invecklat.Men när man får den stora bilden till mötes, så tog jag ett medvetet beslut att faktist inte köpa en diamant. Också för priset! Det är ej billigt med diamanter, och spec inte från 1 ct och uppöver.Jag liker inte små stenar, utan gärna 0.75 ct - 1.25 ct.. det är inga små stenaroch jag hade nog aldrig haft råd att köpa en sådan ring ändå. Därför är jag glad att det finns andra alternativ som passade mig bättre.Alltså är diamanten ett lika påhittat romantiskt begrepp som alla hjärtans dag.Det är bara en ursäkt för att folk ska köpa mer etc.
Tyvärr så är det så att t. ex paraiba tourmalines är minst lika korrupta som diamanter, också safirer, rubiner och andra ädelstenar.Det är väldigt svårt att garantera 100% om din ädelsten är helt etiskt korrekt. Det är ju ingen som kan sätta handen på hjärtat och säga det.Vad du än köper eller hur mycket information du har, så är det ändå viktigt att du har alla kort på bordet.
Om du är interesserad av att ha en diamant, fråga efter ett GIA certifikat. Fråga också om ursprungsland etc. Jag hade undvikit diamanterfrån Ryssland, Indien, Afrika. Jag vet att Kanada har länge skrytit om sina "etiska" diamantgruvor men har också hört att kvaliteten på dom är annorlunda ( t.ex färg, klarhet), men det betyder ju inte att dom är sämre, bara annorlunda. Det kan ju ha att göra med mineralerna och marken/berget dom utvinns ur.
Om du vill verkligen göra ett medvetet val, så läs på och ta inga hastiga
beslut.Om du ska köpa en sten och du vill vara säker på att du gör rätt, så se till att du faktist undersöker lite före du köper en ring eller sten. Du ska ju ha det på ditt finger för resten av ditt liv. Och det är en ganska stor sak :)
Alla ädelstenar är ju naturliga och utvinns naturligt, om vi inte pratar om "man made stones" Det etiska kommer ju in närmänniskor, politik, våld och krig kommer in på just dessa ädelstenar.. det är ju det som gör dom till blood diamonds/bloodmoney. Det är då man frågar sig, vad är etiskt just för mig? Är det okay att köpa denna ring? Det finns alltså inga "etiska" stenar.. bara mänsklig moral på detta. En del bryr sig inte, och en andra gör det. Det är ju upp till var och en själv vad man är bekväm med.