• ScarletAndFox

Min moissanite förlovningsring!

Hej tjejer,

Så i söndags kom min sambo hem från USA, och han hade med sig min nya förlovnings ring hem!

Det är en mosisanite. Då blev jag nyfiken om hur stort moissanite faktist är i Sverige ochom man köpa dom där. 
    Vad tycker svenska brudar om moissanite? Har ni sett moissy's?

Hade ni valt moissanite istället för diamant? 

Jag läste på väldigt mycket om moissanite före jag valde att köpa en, googlade, frågade i olika forum etc. Också här jag bor i Irland är det inte så lätt att få tag på. Jag är ingen expert, men kan väldigt mycket på grund av allt jag lärt mej för min egen dels research. Om ni har frågor om moissanite, så kan ni fråga mig! Jag tycker att alla tjejer som vill ska få ha en egen liten glittrande sten som ej kostar en förmögenhet. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet häroch bara dela med mig :)

• Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!
  • ScarletAndFox

Här är förresten en bild! Inte den bästa men får duga nu!

Vi fick lämna tillbaka min första ring och fick pengarna tillbaka. Stenarna föll ur och det gick ej att laga.
    Därför valde jag att köra med ett enkelt band och en större sten istället. 

Det är en 0.75ct obehandlad moissy i 14karat vit guld och kostade mej 400 euro . Den var lite för liten här, men sambon tog in den till en guldsmed för att göra den lite större, och igår fick jag tillbaka den. Ändringen kostade ca. 40 euro då dom fick ta ut stenen först innan dom gjorde ringen större. Jag har också en video 
    ">

. Tagen i lite halvdåligt väder (typiskt Irlands väder) och inte den bästa belysningen. Men, den glittrar så mycket! 
  • filibustern

jag skulle vilja ha moissaniter.. men dom har ju inte samma sorts modeller som här i sverige, i USA har de ju nästan bara JÄTTEstenar, 1,3 eller 5 st. hörde mig för om de kunde sätta in stenar i min befintliga titanring, men de kunde bara sätta i guldinläggen som jag även har, och de sitter lite dåligt till.. 

• SandraElisabet

Min förlovningsring består av roséguld, små diamanter samt en större morganite (beryll, samma sort som smaragd men lite persikorosa istället)

Vigselringen kommer bli en moissanite. Solig Planerar att ha både vigselring och förlovningsring med sten som jag byter mellan efter tycke och smak.

Är sugen på emerald cut eller brilliant cut men rektangulär eller en marquise sten med band i vitguld.

Kul att höra att andra är sugna! Jag ska beställa från etsy tror jag, gjorde med med förlovningsringen och är jättenöjd! Bra priser och bra service.

• ScarletAndFox
    filibustern skrev 2013-04-17 16:34:08 följande:
    jag skulle vilja ha moissaniter.. men dom har ju inte samma sorts modeller som här i sverige, i USA har de ju nästan bara JÄTTEstenar, 1,3 eller 5 st. hörde mig för om de kunde sätta in stenar i min befintliga titanring, men de kunde bara sätta i guldinläggen som jag även har, och de sitter lite dåligt till.. 
    Ja, där jag köpte min hade dom så små som 0,2 ct för en sten. Min sten sitter som berget sin krona :) 

Jag köpte min ring från moissaniteco.com och dom hade även mindre stenar, som man kan köpa löst.  
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-17 16:46:57 följande:
    Min förlovningsring består av roséguld, små diamanter samt en större morganite (beryll, samma sort som smaragd men lite persikorosa istället)

Vigselringen kommer bli en moissanite. Solig Planerar att ha både vigselring och förlovningsring med sten som jag byter mellan efter tycke och smak.

Är sugen på emerald cut eller brilliant cut men rektangulär eller en marquise sten med band i vitguld.

Kul att höra att andra är sugna! Jag ska beställa från etsy tror jag, gjorde med med förlovningsringen och är jättenöjd! Bra priser och bra service.
    Ja, ETSY är underbart, och man får så mycket ideer och så ser man olika stilar etc. 
    Men jag menar, moissaniter är vanligtvis inte slipna i emerald, vart fant du den försäljaren? 
    Brilliant cut är ju väldigt fint. Själv skulle jag vilja ha asscher cut! När amora gem kommer ut kommer jag köpa en asscher sten som jag ska sätta i en ring.

Ja, jag tycker det är väldigt roligt med andra tjejer som har moissy's. Dom är ju så vackra! 
  • ScarletAndFox
    BellaBella skrev 2013-04-17 20:18:55 följande:
    Tjusig ring!
    Tack! :)
  • SandraElisabet
    ScarletAndFox skrev 2013-04-17 20:19:09 följande:
    Ja, ETSY är underbart, och man får så mycket ideer och så ser man olika stilar etc. 
    Men jag menar, moissaniter är vanligtvis inte slipna i emerald, vart fant du den försäljaren? 
    Brilliant cut är ju väldigt fint. Själv skulle jag vilja ha asscher cut! När amora gem kommer ut kommer jag köpa en asscher sten som jag ska sätta i en ring.

Ja, jag tycker det är väldigt roligt med andra tjejer som har moissy's. Dom är ju så vackra! 
    Jag har nog inte hittat en moissanite med emerald cut faktiskt... Hoppas fortfarande. Solig

Får se vad det blir i slutändan. Vad är amora gem?
  • ScarletAndFox
    SandraElisabet skrev 2013-04-17 21:57:26 följande:
    Jag har nog inte hittat en moissanite med emerald cut faktiskt... Hoppas fortfarande. Solig

Får se vad det blir i slutändan. Vad är amora gem?
    Amora gem, är en sten som ej visar lika mycket färg t. ex D/F (jag är färgkänslig, och jag märker varmt gul ton i min sten och den är en H färgad ring, men jag gillar det) som t. ex en obehandlad moissanite som ju högre carat ju mera färg visar den, och i detta fall toner av gult/grönt. Nuförtiden kan man dock behandla den så den går upp två tre skalor i färg. Det är väldigt svårt att förklara, men t.ex så slipas inte Moissanite i asscher eller emerald, istället i marquis, round brilliant, radiant, oval, etc. Just när det är sådan slipning som emerald så blir det oftast inte symmetriskt i moissanite som jag fick lärt mig. Amora gem slipas och skärs av en robot och därav blir jobbet extremt exakt och jämt.. vilket är viktigt i sådana stenar där ALLT verkligen är synligt. Just amora och moissy är ju gjort av carboner också. Vilket är väldigt coolt :)

Morganite stenar är underbara! Jag har länge letat efter en morganite halo, och längtade efter en även på etsy, men fann inget som jag tyckte passade just mig,:(
  • EEE

Jag har en moissy! Vad roligt att det finns fler :)
    Min är en 1,5 ct radiant med små stenar på sidorna.
    Ursäkta den dåliga bilden. Blir alltid suddigt med mobilen...

Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!