• ScarletAndFox

Min moissanite förlovningsring!

Hej tjejer,

Så i söndags kom min sambo hem från USA, och han hade med sig min nya förlovnings ring hem!

Det är en mosisanite. Då blev jag nyfiken om hur stort moissanite faktist är i Sverige ochom man köpa dom där. 
    Vad tycker svenska brudar om moissanite? Har ni sett moissy's?

Hade ni valt moissanite istället för diamant? 

Jag läste på väldigt mycket om moissanite före jag valde att köpa en, googlade, frågade i olika forum etc. Också här jag bor i Irland är det inte så lätt att få tag på. Jag är ingen expert, men kan väldigt mycket på grund av allt jag lärt mej för min egen dels research. Om ni har frågor om moissanite, så kan ni fråga mig! Jag tycker att alla tjejer som vill ska få ha en egen liten glittrande sten som ej kostar en förmögenhet. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet häroch bara dela med mig :)

• Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!
  • ScarletAndFox
    EEE skrev 2013-04-18 10:52:33 följande:
    Jag har en moissy! Vad roligt att det finns fler :)
    Min är en 1,5 ct radiant med små stenar på sidorna.
    Ursäkta den dåliga bilden. Blir alltid suddigt med mobilen...

Den är super fin! Radiant cut är så fint! Men det passar inte mig, jag föredrar asscher och round brilliant bäst. Också så tycker jag det glittrar mer. Märker du något gult/grönt i din, eller är den behandlad? Så fin! :D 
  • filibustern
    ScarletAndFox skrev 2013-04-17 20:16:26 följande:
    Ja, där jag köpte min hade dom så små som 0,2 ct för en sten. Min sten sitter som berget sin krona :) 

Jag köpte min ring från moissaniteco.com och dom hade även mindre stenar, som man kan köpa löst.  
    jo men då är det ju att hitta någon som vill sätta in stenarna, för t.ex titanringar.com vägrar, för moissaniter är bara fejk och inget att ha tycker dom. 
  • filibustern

hittade förresten en dag en ring på Etsy.  gillade den mycket! och att det var moissanitsten var ju bara bra. :P

• SandraElisabet
    EEE skrev 2013-04-18 10:52:33 följande:
    Jag har en moissy! Vad roligt att det finns fler :)
    Min är en 1,5 ct radiant med små stenar på sidorna.
    Ursäkta den dåliga bilden. Blir alltid suddigt med mobilen...

Vart har du hittat den?? Skrattande
  • ScarletAndFox
    filibustern skrev 2013-04-19 13:17:10 följande:
    hittade förresten en dag en ring på Etsy.  gillade den mycket! och att det var moissanitsten var ju bara bra. :P

Det var en jätte fin ring, gillar den starkt! Ja, det är tyvärr många som tycker att moissanite är fejk, men dom vet inte bättre. :)
  • filibustern
    ScarletAndFox skrev 2013-04-19 16:59:57 följande:
    Det var en jätte fin ring, gillar den starkt! Ja, det är tyvärr många som tycker att moissanite är fejk, men dom vet inte bättre. :)
    ja visst! gillar den oxå, jag är en sån som helst vill ha enkla och stilrena ringar. har kollat lite på solitärringar, men de har ju så konstig form! går ju inte att matcha med min ring som finns, blir så klumpigt på nå vis, och ringarna "klickar" inte ihop som dom ska. men den här såg lovande ut :P lite dyr, men va tusan.. 
  • BlivandeBruden

Vad är det för sten, jag har aldrig hört om den. Ska den likna diamant eller?

• SandraElisabet
    BlivandeBruden skrev 2013-04-20 00:01:45 följande:
    Vad är det för sten, jag har aldrig hört om den. Ska den likna diamant eller?
    Det finns massa info på nätet, det är bara att googla.
    Här är en informativ hemsida annars....

www.moissanite.com/educate/what-is-moissanite

Kortfattat är en moissanite en sten som framställs i laboratorium baserad på ett mycket ovanligt ämne beståendes av kol (som diamant) och silikon. Dessa ämnen tillsammans skapar en fantastisk sten som alltså tillverkas helt konflikt-fritt i laboratorium till ett betydligt bättre pris än en diamant uppgrävd i gruva.

Ämnet hittandes första gången i en krater från en meteorit men upptäcktes senare på andra platser, det är dock så ovanligt att det inte går att utvinna som andra mineraler.

Jag är förtjust i moissanite pga dess konfliktfria natur. Om inte moissanite fanns hade jag satsat på lab-tillverkad diamant.
  • filibustern
    SandraElisabet skrev 2013-04-20 00:16:59 följande:
    Jag är förtjust i moissanite pga dess konfliktfria natur. Om inte moissanite fanns hade jag satsat på lab-tillverkad diamant.
    gillar den mest för att den just är billigare, OCH att den faktiskt "glimmar" mer än en diamant :P
  • SandraElisabet
    filibustern skrev 2013-04-20 10:42:03 följande:
    gillar den mest för att den just är billigare, OCH att den faktiskt "glimmar" mer än en diamant :P
    Hahhaha, ja, det kan man också fokusera på, men glöm inte att för mycket *bling* kan se billigt ut... Och även om moissaniten ÄR billigare så vill man kanske inte att det ska se ut så...?

Men du är väll ute efter en mindre sten så då är det lugnt. Det är när man kommer upp i 2 carat + som jag tycker det kan börja se "billigt" ut.
Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!