• ScarletAndFox

Min moissanite förlovningsring!

Hej tjejer,

Så i söndags kom min sambo hem från USA, och han hade med sig min nya förlovnings ring hem!

Det är en mosisanite. Då blev jag nyfiken om hur stort moissanite faktist är i Sverige ochom man köpa dom där. 
    Vad tycker svenska brudar om moissanite? Har ni sett moissy's?

Hade ni valt moissanite istället för diamant? 

Jag läste på väldigt mycket om moissanite före jag valde att köpa en, googlade, frågade i olika forum etc. Också här jag bor i Irland är det inte så lätt att få tag på. Jag är ingen expert, men kan väldigt mycket på grund av allt jag lärt mej för min egen dels research. Om ni har frågor om moissanite, så kan ni fråga mig! Jag tycker att alla tjejer som vill ska få ha en egen liten glittrande sten som ej kostar en förmögenhet. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet häroch bara dela med mig :)

• Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!
  • SandraElisabet
    Clariza skrev 2013-05-21 14:34:18 följande:
    Hej! 

Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär: 

Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen. 

Hej!

Varför skulle de "finaste och mest slipade diamanterna" vara mer "smutsiga" än andra??
    Anledningen att diamantindustrin är oetisk är på grund av arbetsförhållanden i diamantgruvor, kränkning av mänskliga rättigheter i konfliktområden där stora företag går in och tar naturtillgångarna från folket för egen vinning utan att betala 1 kr i skattepengar eller liknande.

Industrin och marknaden är smutsig då tillgången på diamater pressas ner för att verka liten när den egentligen är stor vilket pressar upp priset på diamanter (efterfrågan). Det är alltså en fiktiv marknad där stora aktörer bestämmer premisserna. Det gäller alla diamanter, oavsett storlek eller om de placeras i smycken, berggrunder (vilket är mycket vanligt för att radon-säkra hus) eller i verktyg (också mycket vanligt) eller i lasrar.

Om du vill ha en diamant så finns det gruvor i Kanada där jag skulle tro att arbetsförhållanderna är bättre. Samtidigt så kan företagen verksamma där vara samma företag som är involverade i oetiska affärer i Afrika.

Det finns även labtillverkade diamanter via hemsidan gemesis.com eller moissaniteringar på hemsidor som etsy.com eller moissanitebridal.com med flera.

Så vitt jag vet så kan du inte få en "oslipad" moissanite då dessa framställs i laboratorium och jag tror att specialbeställningar är mycket ovanliga. Om de förekommer så blir det förmodligen mycket dyrare...
  • WinterWonderland
    filibustern skrev 2013-04-19 13:17:10 följande:
    hittade förresten en dag en ring på Etsy.  gillade den mycket! och att det var moissanitsten var ju bara bra. :P

Haha, vad roligt att det är ringen som var gjord till mig men som jag skickade tillbaka för jag ville ha den högre.
    Kanonsnygg annars. Har du US storlek ca 6,5 borde du kunna få den för rabatterat pris tycker jag.
  • filibustern
    WinterWonderland skrev 2013-05-21 22:28:12 följande:
    Haha, vad roligt att det är ringen som var gjord till mig men som jag skickade tillbaka för jag ville ha den högre.
    Kanonsnygg annars. Har du US storlek ca 6,5 borde du kunna få den för rabatterat pris tycker jag.
    jaså? hur.. hög var den ungefär? om du minns? nämligen höjden som är viktig för mig. på HELA ringen. 
  • Clariza

Hej! 

Tack så mycket för era svar, jag har inte vetat så mycket om diamantindustrin förut men nu när jag tittar på ringar blir jag mer och mer medveten.

Tror ni att det är samma sak för alla ädelstenar? Även rubiner och akvamariner eller finns det några etiska stenar från naturen? 

Annars är ju moissanite ett bra alternativ :) 

• kouki

Så fort det har kommit något av värde så har väl mänskligheten börjat bråka? Skulle inte förvåna mig om andra ädelstenar också är oetiska.

• ScarletAndFox
    Clariza skrev 2013-05-22 09:43:55 följande:
    Hej! 

Tack så mycket för era svar, jag har inte vetat så mycket om diamantindustrin förut men nu när jag tittar på ringar blir jag mer och mer medveten.

Tror ni att det är samma sak för alla ädelstenar? Även rubiner och akvamariner eller finns det några etiska stenar från naturen? 

Annars är ju moissanite ett bra alternativ :) 
    Clariza- 

Jag skrev en mycket längre inlägg men när jag skulle posta försvann allt, därför så skriver jag om lite kortare nu: 

Ja, det är tyvärr så att hela industrin (ej bara för diamanter) är och har varit korrupt genom många år.
    Jag har på eget interesse läst mycket om just förhållandena för dessa arbetare. Också för vad en del av pengarna och stanarna används till.
    Du kan googla på t.ex DeBeers - Det var dom som myntade många principer som t. ex används i USA idag när det gäller diamanter.T. ex skulle förlovnings ringen kosta lika mycket 3 månadslöner, Diamonds are forver, 1 carat är den magiska storleken på en sten etc etc.Detta är bara några av dom få sakerna som skedde i den ekonomiska boomen under 40-50 talet. Folk hade då råd att köpa diamanteroch det argumenterades att dom hade ett väldigt bra andrahandsvärde, och var mera stabilt än guld och silver men detta har ju styrts av dom ledande diamant kartellerna.DeBeers äger en majoritet av alla diamanter i världen, och för att ha kontroll över värdet över just dessa stenar så släpps det bara ettfåtal till den allmänna marknaden stundtals, för att kunna pressa upp efterfrågan och priser.Det är så otroligt komplicerat och väldigt invecklat.Men när man får den stora bilden till mötes, så tog jag ett medvetet beslut att faktist inte köpa en diamant. Också för priset! Det är ej billigt med diamanter, och spec inte från 1 ct och uppöver.Jag liker inte små stenar, utan gärna 0.75 ct - 1.25 ct.. det är inga små stenaroch jag hade nog aldrig haft råd att köpa en sådan ring ändå. Därför är jag glad att det finns andra alternativ som passade mig bättre.Alltså är diamanten ett lika påhittat romantiskt begrepp som alla hjärtans dag.Det är bara en ursäkt för att folk ska köpa mer etc. 
    Tyvärr så är det så att t. ex paraiba tourmalines är minst lika korrupta som diamanter, också safirer, rubiner och andra ädelstenar.Det är väldigt svårt att garantera 100% om din ädelsten är helt etiskt korrekt. Det är ju ingen som kan sätta handen på hjärtat och säga det.Vad du än köper eller hur mycket information du har, så är det ändå viktigt att du har alla kort på bordet.
    Om du är interesserad av att ha en diamant, fråga efter ett GIA certifikat. Fråga också om ursprungsland etc. Jag hade undvikit diamanterfrån Ryssland, Indien, Afrika. Jag vet att Kanada har länge skrytit om sina "etiska" diamantgruvor men har också hört att kvaliteten på dom är annorlunda ( t.ex färg, klarhet), men det betyder ju inte att dom är sämre, bara annorlunda. Det kan ju ha att göra med mineralerna och marken/berget dom utvinns ur. 
    Om du vill verkligen göra ett medvetet val, så läs på och ta inga hastiga beslut.Om du ska köpa en sten och du vill vara säker på att du gör rätt, så se till att du faktist undersöker lite före du köper en ring eller sten. Du ska ju ha det på ditt finger för resten av ditt liv. Och det är en ganska stor sak :)
    Alla ädelstenar är ju naturliga och utvinns naturligt, om vi inte pratar om "man made stones" Det etiska kommer ju in närmänniskor, politik, våld och krig kommer in på just dessa ädelstenar.. det är ju det som gör dom till blood diamonds/bloodmoney. Det är då man frågar sig, vad är etiskt just för mig? Är det okay att köpa denna ring? Det finns alltså inga "etiska" stenar.. bara mänsklig moral på detta. En del bryr sig inte, och en andra gör det. Det är ju upp till var och en själv vad man är bekväm med. 
  • WinterWonderland
    filibustern skrev 2013-05-22 08:18:50 följande:
    jaså? hur.. hög var den ungefär? om du minns? nämligen höjden som är viktig för mig. på HELA ringen. 
    Om jag inte minns fel så var den ca 1,6. Jag ville ha en tjock ring runt 2 mm så den var lite tunn.
  • filibustern
    WinterWonderland skrev 2013-05-22 10:49:05 följande:
    Om jag inte minns fel så var den ca 1,6. Jag ville ha en tjock ring runt 2 mm så den var lite tunn.
    även vid stenen? vore ju absolut perfekt... :) har en titanring på ca 1.8 nämligen. 
  • Clariza

Tack för era svar igen. Jag ska verkligen kolla upp och läsa på mer men nu har jag en grund så jag förstår lite bättre. Som tur är har jag ett år på mig tills bröllopet så jag hinner välja en sten som känns bra. Eftersom jag försöker köpa ekologiskt och rättvisemärkt mat och annat så känns det ju som att ringen som symbiliserar äktenskapet gärna också får vara rättvisemärkt eller något åt det hållet. Det gick upp för mig igår det där med att vi blir lite manipulerade från industrin att Vilja ha en diamantring för att det "ska" vara det och att oäkta är mindre värt osv. Men som jag läste någonstans så är ju det viktiga att äktenskapet är äkta, ringen är ju bara en symbol :) 

• WinterWonderland
    filibustern skrev 2013-05-22 10:52:40 följande:
    även vid stenen? vore ju absolut perfekt... :) har en titanring på ca 1.8 nämligen. 
    Samma mått runt hela! Och ca 4mm bred. Kanon att den passar så bra!
    Kan skicka bild när den sitter på fingret. 
  • filibustern
    WinterWonderland skrev 2013-05-22 13:03:58 följande:
    Samma mått runt hela! Och ca 4mm bred. Kanon att den passar så bra!
    Kan skicka bild när den sitter på fingret. 
    samma mått? så det är inte en liten förhöjning för stenen? fast det kanske är minimalt.. ja skicka gärna bild! 
  • WinterWonderland
    filibustern skrev 2013-05-22 14:03:01 följande:
    samma mått? så det är inte en liten förhöjning för stenen? fast det kanske är minimalt.. ja skicka gärna bild! 
    Ah du menade så. Stenen är nedsäkt men det är en liten upphöjning i ringen. Lägger upp bilden senare idag.
  • filibustern

winderwonderland: wooow... den ÄR fin. skulle passa bra till min förlovningsring också. frågan var bara om den ryms :P 

• drömprinsensfru
    ScarletAndFox skrev 2013-05-22 10:31:02 följande:
    Clariza-

Jag skrev en mycket längre inlägg men när jag skulle posta försvann allt, därför så skriver jag om lite kortare nu:

Ja, det är tyvärr så att hela industrin (ej bara för diamanter) är och har varit korrupt genom många år.
    Jag har på eget interesse läst mycket om just förhållandena för dessa arbetare. Också för vad en del av pengarna och stanarna används till.
    Du kan googla på t.ex DeBeers - Det var dom som myntade många principer som t. ex används i USA idag när det gäller diamanter.T. ex skulle förlovnings ringen kosta lika mycket 3 månadslöner, Diamonds are forver, 1 carat är den magiska storleken på en sten etc etc.Detta är bara några av dom få sakerna som skedde i den ekonomiska boomen under 40-50 talet. Folk hade då råd att köpa diamanteroch det argumenterades att dom hade ett väldigt bra andrahandsvärde, och var mera stabilt än guld och silver men detta har ju styrts av dom ledande diamant kartellerna.DeBeers äger en majoritet av alla diamanter i världen, och för att ha kontroll över värdet över just dessa stenar så släpps det bara ettfåtal till den allmänna marknaden stundtals, för att kunna pressa upp efterfrågan och priser.Det är så otroligt komplicerat och väldigt invecklat.Men när man får den stora bilden till mötes, så tog jag ett medvetet beslut att faktist inte köpa en diamant. Också för priset! Det är ej billigt med diamanter, och spec inte från 1 ct och uppöver.Jag liker inte små stenar, utan gärna 0.75 ct - 1.25 ct.. det är inga små stenaroch jag hade nog aldrig haft råd att köpa en sådan ring ändå. Därför är jag glad att det finns andra alternativ som passade mig bättre.Alltså är diamanten ett lika påhittat romantiskt begrepp som alla hjärtans dag.Det är bara en ursäkt för att folk ska köpa mer etc.
    Tyvärr så är det så att t. ex paraiba tourmalines är minst lika korrupta som diamanter, också safirer, rubiner och andra ädelstenar.Det är väldigt svårt att garantera 100% om din ädelsten är helt etiskt korrekt. Det är ju ingen som kan sätta handen på hjärtat och säga det.Vad du än köper eller hur mycket information du har, så är det ändå viktigt att du har alla kort på bordet.
    Om du är interesserad av att ha en diamant, fråga efter ett GIA certifikat. Fråga också om ursprungsland etc. Jag hade undvikit diamanterfrån Ryssland, Indien, Afrika. Jag vet att Kanada har länge skrytit om sina "etiska" diamantgruvor men har också hört att kvaliteten på dom är annorlunda ( t.ex färg, klarhet), men det betyder ju inte att dom är sämre, bara annorlunda. Det kan ju ha att göra med mineralerna och marken/berget dom utvinns ur.
    Om du vill verkligen göra ett medvetet val, så läs på och ta inga hastiga beslut.Om du ska köpa en sten och du vill vara säker på att du gör rätt, så se till att du faktist undersöker lite före du köper en ring eller sten. Du ska ju ha det på ditt finger för resten av ditt liv. Och det är en ganska stor sak :)
    Alla ädelstenar är ju naturliga och utvinns naturligt, om vi inte pratar om "man made stones" Det etiska kommer ju in närmänniskor, politik, våld och krig kommer in på just dessa ädelstenar.. det är ju det som gör dom till blood diamonds/bloodmoney. Det är då man frågar sig, vad är etiskt just för mig? Är det okay att köpa denna ring? Det finns alltså inga "etiska" stenar.. bara mänsklig moral på detta. En del bryr sig inte, och en andra gör det. Det är ju upp till var och en själv vad man är bekväm med.

Du har så rätt i det du skriver om diamantindustrin eller ja hela industrin kring ädelstenar. Och tyvärr gäller det också för industrin kring metaller...guld,silver, koppar,platina,palladium osv och säkert också för titan och wolfram och ja säkert för de flesta metaller som man kan göra smycken av

I aug/sept 2012 var det ju strejk i en guldgruva i Sydafrika och då blev flera gruvarbetare skjutna.....Industrin runt metaller och ädelstenar är tyvärr smutsig och kantad med miljöförstöring och konflikter om naturtillgångar (dvs mer pengar till de som redan har). Och ingen kan ju egentligen vara helt säker på att metallen eller stenen är konfliktfri eller etisk (om man inte varit med när just den metallen och stenen utvunnits eller vaskat fram guld själv...)

Och för att göra det värre så kan man ju egentligen inte heller veta hur de som jobbat med att tillverka en syntestisk sten har det med lön,arbetsförhållanden osv. Även om det står att stenarna görs i laboratorier så betyder ju inte det att de som jobbar där har en rättvis lön. Och oavsett vilken metall eller sten man väljer kan de som jobbar på företaget som säljer stenen/ringen kan ju i realiteten sitta i ett u-land och göra ringen och tjäna väldigt lite...eller om man beställer från USA så kan de som jobbar där jobba hårt och ändå bara få minimilön....

Jag har själv diamanter i mina titanringar så jag är inte "bättre" än någon annan. Diamanterna ska visserligen vara "konfliktfria" men det kan man ju aldrig vara helt säker på som sagt och titan utvinns säkert inte på ett bättre sätt än andra metaller.

Ibland tänker jag att egentligen borde man kanske inte ha några ringar alls? Då skulle jag ju veta med säkerhet att ingen har lidit för min skull. Men sen tittar jag på mina ringar och då vill jag ju ha dom på fingret...vilket ju kanske är både ytligt och fåfängt....Jag menar man är ju lika mycket gift utan ringar som med ringar...och en del har ju inga ringar och trivs med det...

Man får helt enkelt fundera (precis som du skriver) över vad som är rätt för en själv.

• WinterWonderland
    filibustern skrev 2013-05-23 16:53:25 följande:
    winderwonderland: wooow... den ÄR fin. skulle passa bra till min förlovningsring också. frågan var bara om den ryms :P 
    Visst är den!! Hade den varit lite tjockare och fattningen lite högre så hade jag defenitivt behåålt den.
  • filibustern
    WinterWonderland skrev 2013-05-25 15:31:10 följande:
    Visst är den!! Hade den varit lite tjockare och fattningen lite högre så hade jag defenitivt behåålt den.
    synd du inte hade kvar den för annars hade jag kanske köpt den! :P syns som att du har ganska små fingrar, liksom jag. ^^
Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!