• Clariza

Min moissanite förlovningsring!

Hej! 

Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär: 

Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen. 

• Clariza

Hej! 

Tack så mycket för era svar, jag har inte vetat så mycket om diamantindustrin förut men nu när jag tittar på ringar blir jag mer och mer medveten.

Tror ni att det är samma sak för alla ädelstenar? Även rubiner och akvamariner eller finns det några etiska stenar från naturen? 

Annars är ju moissanite ett bra alternativ :) 

• Clariza

Tack för era svar igen. Jag ska verkligen kolla upp och läsa på mer men nu har jag en grund så jag förstår lite bättre. Som tur är har jag ett år på mig tills bröllopet så jag hinner välja en sten som känns bra. Eftersom jag försöker köpa ekologiskt och rättvisemärkt mat och annat så känns det ju som att ringen som symbiliserar äktenskapet gärna också får vara rättvisemärkt eller något åt det hållet. Det gick upp för mig igår det där med att vi blir lite manipulerade från industrin att Vilja ha en diamantring för att det "ska" vara det och att oäkta är mindre värt osv. Men som jag läste någonstans så är ju det viktiga att äktenskapet är äkta, ringen är ju bara en symbol :) 

Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!