Inlägg från: SandraElisabet |Visa alla inlägg
  • SandraElisabet

Min moissanite förlovningsring!

Min förlovningsring består av roséguld, små diamanter samt en större morganite (beryll, samma sort som smaragd men lite persikorosa istället)

Vigselringen kommer bli en moissanite. Solig Planerar att ha både vigselring och förlovningsring med sten som jag byter mellan efter tycke och smak.

Är sugen på emerald cut eller brilliant cut men rektangulär eller en marquise sten med band i vitguld.

Kul att höra att andra är sugna! Jag ska beställa från etsy tror jag, gjorde med med förlovningsringen och är jättenöjd! Bra priser och bra service.

• SandraElisabet
    ScarletAndFox skrev 2013-04-17 20:19:09 följande:
    Ja, ETSY är underbart, och man får så mycket ideer och så ser man olika stilar etc. 
    Men jag menar, moissaniter är vanligtvis inte slipna i emerald, vart fant du den försäljaren? 
    Brilliant cut är ju väldigt fint. Själv skulle jag vilja ha asscher cut! När amora gem kommer ut kommer jag köpa en asscher sten som jag ska sätta i en ring.

Ja, jag tycker det är väldigt roligt med andra tjejer som har moissy's. Dom är ju så vackra! 
    Jag har nog inte hittat en moissanite med emerald cut faktiskt... Hoppas fortfarande. Solig

Får se vad det blir i slutändan. Vad är amora gem?
  • SandraElisabet
    EEE skrev 2013-04-18 10:52:33 följande:
    Jag har en moissy! Vad roligt att det finns fler :)
    Min är en 1,5 ct radiant med små stenar på sidorna.
    Ursäkta den dåliga bilden. Blir alltid suddigt med mobilen...

Vart har du hittat den?? Skrattande
  • SandraElisabet
    BlivandeBruden skrev 2013-04-20 00:01:45 följande:
    Vad är det för sten, jag har aldrig hört om den. Ska den likna diamant eller?
    Det finns massa info på nätet, det är bara att googla.
    Här är en informativ hemsida annars....

www.moissanite.com/educate/what-is-moissanite

Kortfattat är en moissanite en sten som framställs i laboratorium baserad på ett mycket ovanligt ämne beståendes av kol (som diamant) och silikon. Dessa ämnen tillsammans skapar en fantastisk sten som alltså tillverkas helt konflikt-fritt i laboratorium till ett betydligt bättre pris än en diamant uppgrävd i gruva.

Ämnet hittandes första gången i en krater från en meteorit men upptäcktes senare på andra platser, det är dock så ovanligt att det inte går att utvinna som andra mineraler.

Jag är förtjust i moissanite pga dess konfliktfria natur. Om inte moissanite fanns hade jag satsat på lab-tillverkad diamant.
  • SandraElisabet
    filibustern skrev 2013-04-20 10:42:03 följande:
    gillar den mest för att den just är billigare, OCH att den faktiskt "glimmar" mer än en diamant :P
    Hahhaha, ja, det kan man också fokusera på, men glöm inte att för mycket *bling* kan se billigt ut... Och även om moissaniten ÄR billigare så vill man kanske inte att det ska se ut så...?

Men du är väll ute efter en mindre sten så då är det lugnt. Det är när man kommer upp i 2 carat + som jag tycker det kan börja se "billigt" ut.
  • SandraElisabet
    filibustern skrev 2013-04-20 18:46:27 följande:
    jo precis. har aldrig gillar jättestenar, den bild jag la upp var som lagom stor, vet dock inte caraten på den... men den kan väl aldrig vara 2?? 1 kanske, men tror inte ens det. 
    Åh nej, snarare 0,33. Den är liten. :)
  • SandraElisabet
    BlivandeBruden skrev 2013-04-21 00:55:18 följande:
    Men då är det som nån variant på CZ då?
    Njae... alltså labtillverkad ja - men annan kemisk uppbyggnad.
    Det finns som sagt labtillverkade diamanter också som är 100% "riktiga" diamanter bara inte gjorda i jordens skorpa.

= Miljövänligare och billigare och 100% konfliktfritt! Hjärta
  • SandraElisabet
    ScarletAndFox skrev 2013-04-22 00:35:13 följande:
    Moissy's är inte för alla, det är något som är helt klart ;)

För mig är diamanter är inte ett alternativ. Kan ej rättfärdiga priser på en diamant och för det andra så är inte statusen så viktigt för mig att det är en diamant. Min moissy glittrar mer och är billigare. Är väldigt glad över min moissy ;) 
    Samma här! Har dock små diamanter i min förlovningsring men det var bara för att det inte gick att få tag på så små moissaniter/morganiter eller lab-tillverkade diamanter. Men jag vet som sagt vart de kommer ifrån.

Det etiska väger dock tungt för mig. {#emotions_dlg.flower}
  • SandraElisabet
    Clariza skrev 2013-05-21 14:34:18 följande:
    Hej! 

Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär: 

Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen. 

Hej!

Varför skulle de "finaste och mest slipade diamanterna" vara mer "smutsiga" än andra??
    Anledningen att diamantindustrin är oetisk är på grund av arbetsförhållanden i diamantgruvor, kränkning av mänskliga rättigheter i konfliktområden där stora företag går in och tar naturtillgångarna från folket för egen vinning utan att betala 1 kr i skattepengar eller liknande.

Industrin och marknaden är smutsig då tillgången på diamater pressas ner för att verka liten när den egentligen är stor vilket pressar upp priset på diamanter (efterfrågan). Det är alltså en fiktiv marknad där stora aktörer bestämmer premisserna. Det gäller alla diamanter, oavsett storlek eller om de placeras i smycken, berggrunder (vilket är mycket vanligt för att radon-säkra hus) eller i verktyg (också mycket vanligt) eller i lasrar.

Om du vill ha en diamant så finns det gruvor i Kanada där jag skulle tro att arbetsförhållanderna är bättre. Samtidigt så kan företagen verksamma där vara samma företag som är involverade i oetiska affärer i Afrika.

Det finns även labtillverkade diamanter via hemsidan gemesis.com eller moissaniteringar på hemsidor som etsy.com eller moissanitebridal.com med flera.

Så vitt jag vet så kan du inte få en "oslipad" moissanite då dessa framställs i laboratorium och jag tror att specialbeställningar är mycket ovanliga. Om de förekommer så blir det förmodligen mycket dyrare...
Svar på tråden Min moissanite förlovningsring!