Clariza skrev 2013-05-21 14:34:18 följande:
Hej!
Jag håller på att titta på ringar nu och har också funderat över den etiska aspekten i diamantringar. Vet ni om hela diamantmarknaden är lika smutsig? eller gäller det mest de finaste mest slipade diamanterna? Jag skulle helst vilja ha en "rå", oslipad diamantring som den ser ut på bilden ungefär:
Men vet ni om det går att få en Moissante-sten som ser ut ungefär sådär? Att den inte är slipad utan mer rund i formen.
Hej!
Varför skulle de "finaste och mest slipade diamanterna" vara mer "smutsiga" än andra??
Anledningen att diamantindustrin är oetisk är på grund av arbetsförhållanden i diamantgruvor, kränkning av mänskliga rättigheter i konfliktområden där stora företag går in och tar naturtillgångarna från folket för egen vinning utan att betala 1 kr i skattepengar eller liknande.
Industrin och marknaden är smutsig då tillgången på diamater pressas ner för att verka liten när den egentligen är stor vilket pressar upp priset på diamanter (efterfrågan). Det är alltså en fiktiv marknad där stora aktörer bestämmer premisserna. Det gäller alla diamanter, oavsett storlek eller om de placeras i smycken, berggrunder (vilket är mycket vanligt för att radon-säkra hus) eller i verktyg (också mycket vanligt) eller i lasrar.
Om du vill ha en diamant så finns det gruvor i Kanada där jag skulle tro att arbetsförhållanderna är bättre. Samtidigt så kan företagen verksamma där vara samma företag som är involverade i oetiska affärer i Afrika.
Det finns även labtillverkade diamanter via hemsidan
gemesis.com eller moissaniteringar på hemsidor som
etsy.com eller
moissanitebridal.com med flera.
Så vitt jag vet så kan du inte få en "oslipad" moissanite då dessa framställs i laboratorium och jag tror att specialbeställningar är mycket ovanliga. Om de förekommer så blir det förmodligen mycket dyrare...