• DMV

Vi kommer inte överens om bordsplaceringen!!

Min sambo och jag ska gifta oss i slutet på juni, jag håller på som en galning med bordsplaceringen och han bara gnäller och tycker jag gör helt fel. Vi har helt olika syn... Jag tycker att vi ska placera folk med några de inte känner (men med minst en person de känner väl, gärna man/fru/sambo) så att de får lära känna varandra och mingla, och att det allra viktigaste är att alla sitter bredvid någon de kommer trivas med. Sambon tycker att det viktiga är att det ser bra ut och skit samma om de har kul eller inte. Han är världens underbaraste men har tyvärr den synen, att allt ska se perfekt ut, till den gräns att han själv vill välja mina kläder när vi ska fira någon släktings födelsedag, och att när vår äldsta son bakade kakor till farmor på hennes födelsedag tyckte sambon att vi inte kunde ge dem till henne för de var fula :( Suck.

Jag förstår tanken med att de närmaste ska sitta längst upp, närmast honnörsbordet, men det blir så svårt rent praktiskt. Min svärmor ska sitta med vår yngsta son och hon tycker de borde sitta längre bort så han inte ser oss och vill komma till oss. I både min och hans släkt finns det personer som inte kommer överens så dem kan vi inte sätta bredvid varandra. Vi har vissa som bara pratar spanska, vissa som bara pratar engelska och vissa som bara pratar svenska, de måste få sitta bredvid någon de kan prata med i flera timmar. Vi har släktingar som kommer från andra länder för att få vara med oss så de måste ju få sitta bredvid mina föräldrar. Jag vill att vår äldsta son ska få sitta bredvid sin kompis, men han måste även sitta bredvid sin farfar för han kan bli väldigt jobbig och jag vet att min svärfar är en av de få som kan hålla honom lugn - men då måste ju hans kompis och hans föräldrar (våra vänner) sitta långt upp och det får de inte enligt min sambo för de är "bara" vänner. Vi har dessutom släktingar som vi inte ens tycker om (och som de flesta andra inte tycker om) men som vi har bjudit för att vi måste, och det finns bara nååågra personer de kan sitta bredvid utan att situationen skulle bli enormt pinsam, så jag vill helst sätta dem vid en kant. Det blir alltså jättesvårt att placera ut folk enligt "traditionen" men han vill absolut att vi ska göra det och vissa andra kommer väl hålla med honom - dock tror jag att det de kommer minnas är att de hade en TREVLIG middag, inte att vi hade en "normal" bordsplacering.

Hur ska jag göra? :( Vill inte köra över min sambo men det är så frustrerande att han knappast gör någonting alls för att planera bröllopet utan bara gnäller över det jag gör.. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-21 11:37
    Kan lägga till att jag verkligen försöker involvera honom men då börjar han bara tjafsa för att allt är fel :( Ändå hörde jag honom säga till en kompis "hon är så underbar, hon har gjort så himla mycket"..

• Svar på tråden Vi kommer inte överens om bordsplaceringen!!
  • SofiaMagdalena

Kan ni inte inte börja med att göra varsin bordsplacering för att sedan länka samman dem. Om båda känner att dem är delaktiga och sedan "möts på mitten" kanske det blir lättare. Då får båda bestämma och göra sig hörda. 

Förstår att det är himla knepigt med alla språk och barn och folk som inte vill sitta ihop. Ni måste ju kunna slappna av på själv dagen och inte oroa er över gästerna.

Man kanske kan skriva listor och gruppera folk som ni vet passar ihop/pratar samma språk/har samma intressen osv och utgå från det.

Hoppas något av tipsen kan hjälpa er! Lycka till! 

• Principisessan

Nu vet jag inte hur gammal er son är om ni tex har ett E-bord så skulle jag sätta dem som sig bör, på honnörsbordet. Med sonen och svärmor och farfar på varsin sida av sonen och inte kompisen precis där. 
    Det kan ju vara så at kompisen och er son blir ännu busigare tillsammans så då är det väl bra att kunna hålla på traditionen med honnörsbord och så kommer ju barnen att få gå ifrån och leka säkert innan alla andra gått från bordet iallafall. Oftast orkar de ju inte sitta still så länge och det kan man inte begära heller. 

Det är så mycket folk och saker som händer så det är inte alls säkert att sonen vill hela tiden vara hos er. Och om han nu vill det en stund så gör det väl inget? 

Sen gällande bordslacering så är det endast gifta par som sitter tillsammans. Dvs sambos brukar inte få ha varandra till bordet. Här handlar det ju lite om tycke och smak. Jag var på ett bröllop där jag inte kände någon förutom min sambo (numer man). Det gick jättebra att sitta vid ett annat bord utan att känna en kotte, men hade jag fått välja så hade jag valt min sambo som bordssällskap. 
    Jag skulle gå efter regeln att alla känner någon, så gott det går. Och går det inte så gör det inte det. Och försöka sprida ut så folk i ungefär samma åldrar, som kan kommunicera med varandra, får sitta ihop. 
    De personer som är sociala under som kan prata med vem som helst livar ju upp det bord där folk kanske inte känner någon tex. 

• lurigmumin
    majjja skrev 2013-04-21 12:03:40 följande:
    Sen gällande bordslacering så är det endast gifta par som sitter tillsammans. Dvs sambos brukar inte få ha varandra till bordet. Här handlar det ju lite om tycke och smak. Jag var på ett bröllop där jag inte kände någon förutom min sambo (numer man). Det gick jättebra att sitta vid ett annat bord utan att känna en kotte, men hade jag fått välja så hade jag valt min sambo som bordssällskap. 
    Traditionellt är det bara förlovade som sitter tillsammans, gifta par delar man på. Är man varit sambo eller har varit förlovade länge brukar man betraktas som gifta och sitter då inte heller tillsammans.
  • Principisessan
    lurigmumin skrev 2013-04-21 14:46:42 följande:
    Traditionellt är det bara förlovade som sitter tillsammans, gifta par delar man på. Är man varit sambo eller har varit förlovade länge brukar man betraktas som gifta och sitter då inte heller tillsammans.
    jaha, var det så det var. Du har ju helt rätt, jag som minns fel. :) 
  • Plättis

Hade det varit jag som suttit med bordsplacering (som tur är behöver jag inte oroa mig för det förrän nästa år Flört) hade jag ritat upp lokalen med borden markerade, med små rutor för varje plats. Sedan haft små pluttar eller pappersbitar i olika färger och lagt ut dem på papperet för att få till en praktisk lösning. De som inte kan sitta bredvid varandra får vara i olika färger, rött, grönt och gult, kanske - och så ser ni hur man lättast kan placera ut gästerna utan att det blir drama. 
    Då kan du ta med din sambo i placeringen av pluttarna och säga "Men har du tänkt på att det kanske inte är så bra om de gröna och de rosa sitter bredvid varandra, de kommer bara börja bråka, och det vill vi inte på vår bröllopsdag?"

Att ha allt framför sig och kunna flytta och fundera är ett sätt som fungerar bra för mig då jag inte kan hålla en miljon saker i huvudet, jag behöver ha det framför mig så jag kan se och ta på det  

• Chicita
    Plättis skrev 2013-04-22 17:26:32 följande:
    Hade det varit jag som suttit med bordsplacering (som tur är behöver jag inte oroa mig för det förrän nästa år Flört) hade jag ritat upp lokalen med borden markerade, med små rutor för varje plats. Sedan haft små pluttar eller pappersbitar i olika färger och lagt ut dem på papperet för att få till en praktisk lösning. De som inte kan sitta bredvid varandra får vara i olika färger, rött, grönt och gult, kanske - och så ser ni hur man lättast kan placera ut gästerna utan att det blir drama. 
    Då kan du ta med din sambo i placeringen av pluttarna och säga "Men har du tänkt på att det kanske inte är så bra om de gröna och de rosa sitter bredvid varandra, de kommer bara börja bråka, och det vill vi inte på vår bröllopsdag?"

Att ha allt framför sig och kunna flytta och fundera är ett sätt som fungerar bra för mig då jag inte kan hålla en miljon saker i huvudet, jag behöver ha det framför mig så jag kan se och ta på det  
    Precis... 
    Färgkoda Solig 
    Det är min absolut bästa lösning på problemet.
    Ni har folk som måste sitta bredvid varandra. Gör dom i en färg
    Sen har ni andra som inte får sitta i närheten av varandra - gör dom i en annan färg och om ni har fler saker att ta hänsyn till så blir det andra färger.

Vi färgkodade våra medeltidsklädda gäster
    Honnörsbordet - lila
    Adel - röd
    Borgare - blå
    Bönder - gröna
    Vanligt klädda - minns inte färgen...
    Och så gjorde vi lite mörkare lappar till killar och ljusare till tjejer men i samma färg om man säger så.
    Börja med att placera ut dom som är svårast, som måste sitta på en speciell plats.
    Sen kan ni försöka arrangera resten så att dom "passar in i stilen" eller vad man kan säga då. Och då går det ju också att försöka styra lite där så att det ser bra ut rent visuellt men att dom även trivs där dom sitter... 
Svar på tråden Vi kommer inte överens om bordsplaceringen!!