Inlägg från: niriel |Visa alla inlägg
  • niriel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Hm. Lite både och på den kan jag tycka. Av respekt för kyrkorummet valde jag att ha täckta axlar (på min presentationsbild syns dock inte det, jag tog av boleron innan vi gick ut på trappan). På samma sätt som man i andra religioners byggnader ska täcka armar och hår. Visst, det finns kanske inga formella regler, men i mina ögon är det respekt mot just kyrkorummet i sig att följa den kutym som finns där. Sedan om det är en sjal, spetsbolero, lång slöja eller vad det är, det finns väldigt stor valfrihet. Jag såg inte att jag på något sätt skulle minska min klädsel av att täcka axlarna just i kyrkan, max en timme av hela bröllopsdagen. Äsch, det var svårt att få fram vad jag tyckte här känner jag..

• niriel

Alltså...det är ju det här som är så svårt att förklara. Jag tycker att det är det, på samma sätt som att det inte finns någon formell regel om att man inte får ha clowndräkt om det står "högtidsdräkt" i en inbjudan men det är respektlöst det med. Och ja, jag hårddrar det som tusan här, men... ja. Sedan skulle jag förmodligen inte reagera och bli förnärmad om en eller tusen brudar har baraxlat i kyrkan för det, men jag personligen skulle inte vilja ha det, av just respekt-skäl. Ojoj, det är rörigt i mitt lilla huvud idag... Jag hoppas att det jag säger innehåller någon typ av logik, även om jag tvivlar.... 

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?