• daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • FrökenMäkelä
    daniiel skrev 2013-04-22 11:15:35 följande:
    traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?
    Visste jag inte ens om Skäms

Men jag tycker absolut inte att det skulle vara respektlöst och visa axlarna i kyrkan, kommer själv att göra det.
  • Chicita

För flera år sen så var det respektlöst.
    Men tiderna förändras och de flesta präster bryr sig inte om vad du har på dig så länge det inte visar halva bysten och är muskort liksom.
    Men om man skulle känna sig "naken" i kyrkan själv, så kan det vara skönt att ha med en sjal eller bolero eller annat som man kan dölja axlarna med - för egen skull alltså.
    Och samma om man nu skulle misstänka att prästen är gammalmodig och sätter sig på tvären 

• jenniferochaugust

Jag funderar på att ha en spetsbolero i kyrkan för att jag itne vill känna mig naken. Men jag vi får se hur jag gör... Tycker absolut inte att det är respektlöst, tror att de flesta (eller många i alla fall) brudar (och kvinnliga gäster) har bara axlar i kyrkan. Så vitt jag vet är det inget mot "regelverket" hehe...

• daniiel

Så är det ju, att tiderna förändras, och om man själv inte har några problem med axelbandslöst i kyrkan, så tycker väl jag att det bör vara okej. Vill man vara riktigt säker, så kan man ju faktiskt alltid fråga prästen vad denne anser om det hela. Och vet man med sig att man kanske har äldre släktingar som skulle kunna tycka att det är högst olämpligt, så kanske man kan prata med dom före. Alternativt ha en tex sjal eller bolero bara i kyrkan, ja eller helt enkelt strunta i vad andra tycker ;)

• niriel

Hm. Lite både och på den kan jag tycka. Av respekt för kyrkorummet valde jag att ha täckta axlar (på min presentationsbild syns dock inte det, jag tog av boleron innan vi gick ut på trappan). På samma sätt som man i andra religioners byggnader ska täcka armar och hår. Visst, det finns kanske inga formella regler, men i mina ögon är det respekt mot just kyrkorummet i sig att följa den kutym som finns där. Sedan om det är en sjal, spetsbolero, lång slöja eller vad det är, det finns väldigt stor valfrihet. Jag såg inte att jag på något sätt skulle minska min klädsel av att täcka axlarna just i kyrkan, max en timme av hela bröllopsdagen. Äsch, det var svårt att få fram vad jag tyckte här känner jag..

• niriel

Alltså...det är ju det här som är så svårt att förklara. Jag tycker att det är det, på samma sätt som att det inte finns någon formell regel om att man inte får ha clowndräkt om det står "högtidsdräkt" i en inbjudan men det är respektlöst det med. Och ja, jag hårddrar det som tusan här, men... ja. Sedan skulle jag förmodligen inte reagera och bli förnärmad om en eller tusen brudar har baraxlat i kyrkan för det, men jag personligen skulle inte vilja ha det, av just respekt-skäl. Ojoj, det är rörigt i mitt lilla huvud idag... Jag hoppas att det jag säger innehåller någon typ av logik, även om jag tvivlar.... 

• daniiel

Haha ja, jag kan hänga med i ditt resonemang och jag säger absolut inte att det är fel :) Jag tycker det är väldigt intressant det här faktiskt. Alla tycker och tänker ju olika :)

• NBFN

Njae, eller alltså... När det kommer till "god sed" och vett & etikett så kan jag vara lite konservativ i vissa lägen. Jag har aldrig själv gått baraxlad till kyrkan, vet dock inte om det har med respekt att göra eller bara att jag fått lära mig att "det gör man inte".... Däremot så kommer min brudklänning att vara delvis baraxlad, vilket kommer att kännas lite konstigt, faktiskt... Respektlöst gentemot kyrkans rum snarare än gud eller prästen, men jag vill inte kalla det respektlöst heller, utan bara, "så gör man inte", haha!

Men jag skulle inte heller bry mig det minsta om gästerna på mitt bröllop kommer baraxlade, skulle bara bli orolig för om dem kanske fryser, haha!

Men som sagt, jag har aldrig tidigare gått baraxlad på dop, bröllop, begravning etc. som gäst, och kommer nog inte heller att göra det, men som brud kommer jag att vara delvis baraxlad (väldigt dubbelmoraliskt :P)

• Kjell Präst

Jag är ingen blivande brud och ingen gift kvinna, men svarar ändå.
    Som sagt, det är ju traditionellt fel med baraxlat i kyrkan- och då gäller det förstås såväl brud som gäster (har fått den frågan). Men tiderna förändras, och själv refekterar jag aldrig ens över om brudarna har bara eller täckta axlar. Jag tycker inte att det är respektlöst  att visa lite hud, det finns saker som är avsevärt mer respektlöst i så fall, typ "Måste man ha psalmer", "Måste du prata om Gud" och "Måste vi stå vid altaret" . Kanske kan man säga att det trots allt är nyttigt att reflektera lite över hur man beter sig i det rum som av kyrkan betraktas som heligt, även om inte just de bara axlarna är det största problemet.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?