• daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • NBFN
    Kjell Präst skrev 2013-04-22 13:51:45 följande:
    Jag är ingen blivande brud och ingen gift kvinna, men svarar ändå.
    Som sagt, det är ju traditionellt fel med baraxlat i kyrkan- och då gäller det förstås såväl brud som gäster (har fått den frågan). Men tiderna förändras, och själv refekterar jag aldrig ens över om brudarna har bara eller täckta axlar. Jag tycker inte att det är respektlöst  att visa lite hud, det finns saker som är avsevärt mer respektlöst i så fall, typ "Måste man ha psalmer", "Måste du prata om Gud" och "Måste vi stå vid altaret" . Kanske kan man säga att det trots allt är nyttigt att reflektera lite över hur man beter sig i det rum som av kyrkan betraktas som heligt, även om inte just de bara axlarna är det största problemet.
    Jag kan väl i det här avseendet känna att, trots att jag varken är präst eller god kristen som går till kyrkan mer än till bröllop, dop och begravningar, dem frågorna du tar upp angående psalmer, prata om Gud och stå vid altaret är väldigt respektlöst. Har man VALT att gifta sig i kyrkan, ett heligt, religiöst och kristet rum, då ingår dessa saker. Vill man inte ha med dessa, då ska man faktiskt ta sig en funderare på om man verkligen ska gifta sig i kyrkan.

Vi gifter oss i kyrkan, och trots att vi inte är "goda kristna" så är dessa saker självklara, vi VILL ha dessa med. Vill man det INTE, då ska man inte vigas i kyrkan.

(Usch vad hård jag låter, men jag tycker det är så märkligt när dessa frågor ställs, har själv fått dem från gäster - "men ni kommer väl inte ha med så mycket av gud, eller många psalmer".. Det ingår, så är det bara!)
  • jeanettejohansson
    NBFN skrev 2013-04-22 13:59:46 följande:
    Jag kan väl i det här avseendet känna att, trots att jag varken är präst eller god kristen som går till kyrkan mer än till bröllop, dop och begravningar, dem frågorna du tar upp angående psalmer, prata om Gud och stå vid altaret är väldigt respektlöst. Har man VALT att gifta sig i kyrkan, ett heligt, religiöst och kristet rum, då ingår dessa saker. Vill man inte ha med dessa, då ska man faktiskt ta sig en funderare på om man verkligen ska gifta sig i kyrkan.

Vi gifter oss i kyrkan, och trots att vi inte är "goda kristna" så är dessa saker självklara, vi VILL ha dessa med. Vill man det INTE, då ska man inte vigas i kyrkan.

(Usch vad hård jag låter, men jag tycker det är så märkligt när dessa frågor ställs, har själv fått dem från gäster - "men ni kommer väl inte ha med så mycket av gud, eller många psalmer".. Det ingår, så är det bara!)

Jag håller med fullt ut :) Kyrkan är inte bara en vacker gratislokal för vigslar, det är en religös plats som bör respekteras. Jag vet inte riktigt vad jag tror idag men jag har varit nyfiken på religon och "utnyttjat" tryggheten, trösten och traditionen i kristendommen.

Jag har alltid levt efter att man inte ska vara baraxlad i kyrkan. För mig har det varit lika självklart som att man inte svär i kyrkan :) Jag minns ett tillfälle i taize där en tjej blev skitsur på en broder som ville täcka över hennes axlar. Hon svor åt honom och jag blev riktigt förvånad över respektlösheten hon visade.

Om man ska utnyttja kyrkan så får man acceptera "snack om gud", traditioner, seder och annat som följer med. Annars så kan man vigas någon annan stans tycker jag.

Men bara axlar är kanske inte något stort traditionsbrott i svenska kyrkor idag ;)

• NBFN
    jeanettejohansson skrev 2013-04-22 14:09:11 följande:

Jag håller med fullt ut :) Kyrkan är inte bara en vacker gratislokal för vigslar, det är en religös plats som bör respekteras. Jag vet inte riktigt vad jag tror idag men jag har varit nyfiken på religon och "utnyttjat" tryggheten, trösten och traditionen i kristendommen.

Jag har alltid levt efter att man inte ska vara baraxlad i kyrkan. För mig har det varit lika självklart som att man inte svär i kyrkan :) Jag minns ett tillfälle i taize där en tjej blev skitsur på en broder som ville täcka över hennes axlar. Hon svor åt honom och jag blev riktigt förvånad över respektlösheten hon visade.

Om man ska utnyttja kyrkan så får man acceptera "snack om gud", traditioner, seder och annat som följer med. Annars så kan man vigas någon annan stans tycker jag.

Men bara axlar är kanske inte något stort traditionsbrott i svenska kyrkor idag ;)

Jag minns en skolavslutning för en massa år sedan när min klasskamrat skulle spela ett musikstycke på orgeln i kyrkan. Hon spelade ett liiitet fel, som någon förmodligen inte hade lagt märke till - om hon inte gapat och skrikit och släppt ur sig både en och annan svordom. Visst var det lite lustigt då, men fy så pinsamt samtidigt.
    Samma sak när vi var på dop för en 10 år sen och föräldrarna överraskade med att gifta sig samtidigt, min mamma utbrister då, i kyrkan, "ja det kunde man ju ge sig FAN på". Visst, ogenomtänkt, men usch, man gör inte så. Jag sjönk ihop.

Visserligen lite lustigt när man tänker på det, tycker jag, men ja. Oavsett om man är troende eller inte så är man en tänkande människa, och tänkande människor ska ha kapaciteten att kunna respektera både människor och platser för vad dem är, oavsett om man tror på samma sak eller ej.

Så tycker jag i alla fall :)
  • IdaOchTomas

Har man lätt för att vara lite frusen av sig vill man nog gärna täcka axlarna vare sig man tycker det är respektlöst eller ej att gå baraxlad i kyrkan - en gammal hederlig stenkyrka kan vara rätt kall... *brrr*

• daniiel
    IdaOchTomas skrev 2013-04-22 14:31:36 följande:
    Har man lätt för att vara lite frusen av sig vill man nog gärna täcka axlarna vare sig man tycker det är respektlöst eller ej att gå baraxlad i kyrkan - en gammal hederlig stenkyrka kan vara rätt kall... *brrr*
    Ja, det kan ju finnas många anledningar till att man inte vill vara baraxlad, men nu var frågeställningen just kring ifall man tycker det är just respektlöst med bara axlar :)
  • December

Jag tycker detta känns som en väldigt oaktuell fråga. Jag visar mycket respekt mot min omgivning och klär mig till vardags väldigt "korrekt" (jurist). Att någon skulle komma och mena på att ett par axlar är så provokativt att jag borde täcka dem ger mig obehagskänslor och jag skulle aldrig censurera mig på det vis att jag inte skulle få ha en sådan klänning i kyrkan. Jag har oftast täckta axlar men det beror absolut inte på respekt! Tycker det som sagt är obehagligt att ens lyfta frågan om det är respektlöst att visa axlarna... En gammal tradition uppfunnen av folket som är förlegad vilket de flesta ändå inser... De som är kristna tycker förhoppningsvis att Gud inte kräver att människan ska skyla sig till det extrema, kroppen är ju i den religiösa tron skapad av just Gud.

• afturelding

Respektlöst är det väll kanske inte, men det går mot seden. Jag kan dock tycka att klädda axlar inte måste innebära ett plagg, utan att det lika gärna kan vara en slöja eller ett långt hår. 

Jag råkade gå på ett kyrkbröllop baraxlad för ett par år sedan när min sambos far gifte om sig. Det var väldigt stressig på morgonen och jag hade en extrem värk, så koftan glömdes kvar i resväskan Obestämd Det kändes jättefel, även fast jag är den minst kristliga människan som finns. Ingen sa någonting, men det kändes väldigt fel.

• December

Jag tycker det känns fel att ens vilja lyfta såpass förlegade frågor när de faktiskt syftar till att kvinnokroppen skulle vara provokativ och smutsig. Det är nämligen grundtanken till varför man skulle skyla även något så osexuellt som sina axlar.

• daniiel

Eftersom det är en tradition och etikett i kyrkan, och det fortfarande finns gott om människor som anser det vara väldigt respektlöst att ha bara axlar i kyrkan, så tycker jag att det är en högst aktuell fråga att ta upp. Att alla sedan inte är överens i frågan, utan att det finns dom som inte tycker att det är respektlöst, det gör ju inte att frågan inte är värd att ta upp och diskutera. Det krävs ju faktiskt oftast att man väcker såna här saker till liv, för att kunna förändra det, förändra människors syn på saken. Om det är vad man vill göra.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?