jeanettejohansson skrev 2013-04-22 14:09:11 följande:
Jag håller med fullt ut :) Kyrkan är inte bara en vacker gratislokal för vigslar, det är en religös plats som bör respekteras. Jag vet inte riktigt vad jag tror idag men jag har varit nyfiken på religon och "utnyttjat" tryggheten, trösten och traditionen i kristendommen.
Jag har alltid levt efter att man inte ska vara baraxlad i kyrkan. För mig har det varit lika självklart som att man inte svär i kyrkan :) Jag minns ett tillfälle i taize där en tjej blev skitsur på en broder som ville täcka över hennes axlar. Hon svor åt honom och jag blev riktigt förvånad över respektlösheten hon visade.
Om man ska utnyttja kyrkan så får man acceptera "snack om gud", traditioner, seder och annat som följer med. Annars så kan man vigas någon annan stans tycker jag.
Men bara axlar är kanske inte något stort traditionsbrott i svenska kyrkor idag ;)
Jag minns en skolavslutning för en massa år sedan när min klasskamrat skulle spela ett musikstycke på orgeln i kyrkan. Hon spelade ett liiitet fel, som någon förmodligen inte hade lagt märke till - om hon inte gapat och skrikit och släppt ur sig både en och annan svordom. Visst var det lite lustigt då, men fy så pinsamt samtidigt.
Samma sak när vi var på dop för en 10 år sen och föräldrarna överraskade med att gifta sig samtidigt, min mamma utbrister då, i kyrkan, "ja det kunde man ju ge sig FAN på". Visst, ogenomtänkt, men usch, man gör inte så. Jag sjönk ihop.
Visserligen lite lustigt när man tänker på det, tycker jag, men ja. Oavsett om man är troende eller inte så är man en tänkande människa, och tänkande människor ska ha kapaciteten att kunna respektera både människor och platser för vad dem är, oavsett om man tror på samma sak eller ej.
Så tycker jag i alla fall :)