• daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • December

Chicita: Jag skrev att det visar på okunnighet inte att hon är en okunnig person. Jag har också förklarat hur jag menade och varför så nu räcker det med dina svar om att jag både är aggressiv och läser med ett filter. Faktum är att jag ändå står för den starka åsikt jag förmedlat, jag menar verkligen inte att förolämpa någon men JAG ser det som ett förtryck och vet du Chicita, jag har faktiskt rätt att se det så. Som jag skrev innan så ska jag lämna diskussionen och lämna plats för andras åsikter också. Ha det gott!:)

• December

Jag lovar att jag inte har något personligt emot Daaniel, haha! Det blev väl riktat mot henne mest eftersom hon startade tråden kanske, jag vet inte. Hursomhelst ber jag om ursäkt för allt som ni tycker jag har svarat den ena eller andra ojämnt (kanske klumpar ihop er lite, det är mest er två jag ser på detta forum). Oavsett, båda två, står för det jag sagt. Önskar ingen något illa så snälla tolka inte mina inlägg så.

• daniiel

Jag tror inte du vill något illa och jag tycker inte heller du har fel i vad du skriver och tycker. Jag tar det däremot lite personligt när du påstår att mina inlägg visar på okunnighet (och således i det närmaste kallar mig okunnig i frågan) när det definitivt inte är så och det snarare visar på okunnighet från din sida att påstå att etiketten idag inte säger att man bör ha täckta axlar i kyrkan. Bara för att man inte håller med om något, så betyder det ju inte att det inte existerar eller förekommer.

• Chicita
    December skrev 2013-04-22 16:12:15 följande:
    Chicita: Jag skrev att det visar på okunnighet inte att hon är en okunnig person. Jag har också förklarat hur jag menade och varför så nu räcker det med dina svar om att jag både är aggressiv och läser med ett filter. Faktum är att jag ändå står för den starka åsikt jag förmedlat, jag menar verkligen inte att förolämpa någon men JAG ser det som ett förtryck och vet du Chicita, jag har faktiskt rätt att se det så. Som jag skrev innan så ska jag lämna diskussionen och lämna plats för andras åsikter också. Ha det gott!:)
    Jag har inte någonstans skrivit att du inte har rätt till din åsikt. 
    Men jag har ju även rätt till min. Och det är så jag uppfattar det du har skrivit.
    Du har inte heller rätt att tala om för mig när jag får skriva och om vad heller.
    Om du inte vill diskutera mer så sluta skriv, som du nu har sagt att du ska göra - två gånger.
    Men säg inte åt mig att jag inte får skriva mer för det gör jag så mycket jag vill eftersom det här är ett diskussionsforum.

• Chicita
    December skrev 2013-04-22 16:15:15 följande:
    Jag lovar att jag inte har något personligt emot Daaniel, haha! Det blev väl riktat mot henne mest eftersom hon startade tråden kanske, jag vet inte. Hursomhelst ber jag om ursäkt för allt som ni tycker jag har svarat den ena eller andra ojämnt (kanske klumpar ihop er lite, det är mest er två jag ser på detta forum). Oavsett, båda två, står för det jag sagt. Önskar ingen något illa så snälla tolka inte mina inlägg så.
    Det är lungt för min del. Och jag uppskattar att du säger det du tycker. Det finns allt för många "ja-sägare" i världen.
    Men det finns alltid mer än ett sätt att säga samma sak Glad 

Jag har själv haft problem med att tolka inlägg fel. Och att även formulera mig elakt fast jag inte menar det så.
    Men jag har lärt mig (speciellt här inne) att man försöker så långt det går att tolka inläggen som att personen som skriver gör det med omtanke och välvilja. Och ibland måste jag läsa om inläggen flera gånger för att se just det, eftersom jag reagerade med irritation eller till och med ilska på ämnet första gången jag läste.
    För alla vill samma sak här - och det är att bröllopsdagen ska bli den bästa man kan få och då behöver man ibland både höra sanningar som kan vara jobbiga (som att inte alla kanske tycker att det är ok med bara axlar) eller vad det nu kan vara.
    Om alla bara strök medhårs hela tiden så skulle nog fler hamna i situationer dom inte hade räknat med när gästerna protesterar mot saker som ju verkade så bra "på pappret" Flört 

Så fortsätt säg det du tycker. Men ta ett råd från mig som gjort missen flera gånger -  tänk på formuleringen och att andra inte "hör" tonläget Glad
  • EEE

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå baraxlad i kyrkan. Det skulle kännas respektlöst av samma anledning som att jag inte pratar/skrattar väldigt högt eller har ljudet på i mobilen i kyrkorummet. Även när jag är på vanlig gudstjänst så känns det inte bekvämt med urringad tröja eller liknande.
    Jag kommer att ha en överdel i spets med trekvartsärm under ceremonin och tärnorna kommer att ha sjalar till sina klänningar. 

• SoonToBeBride2013

Intressant diskussion.. jag kan tillägga att jag bor i Frankrike, vilket är ett mer religiöst land än Sverige, och har inte sett en enda brud skyla sig under franska bröllop som ofta är katolska. Jag ska själv gifta mig här i sommar och killens släkt är katolik och ganska strikt, men jag har aldrig hört att någon skulle ta illa upp av detta (de flesta brudarna har axelbandslös klänning, utan något annat på överkroppen).

Jag tror det är som någon sa i början av tråden, dvs att religionen/synsätten "utvecklas"/uppdateras i takt med samhället, även om det förstås fortfarande kan finnas de som lever kvar i det gamla sättet att se på denna fråga.

• jimmyojennifer

Jag kommer just i kyrkan att bära en spetsbolero. Förmodligen av respekt för min kära mor som inte tycker att bara axlar hör hemma i kyrkan och av samma skäl som jag har längre kjolar i muslimska länder, inte pratar under bion eller har ljud på mobilen under föreläsningar. Av respekt för rummet och sammanhanget.
    Jag har varit på bröllop där bruden haft bara axlar och jag har inte reflekterat över det, jag tycker inte att det är respektlöst jag tycker att det är upp till var och en att ta sitt ansvar för sin kropp och handling i olika sammanhang.

Jag såg att någon skrivit att det är förlegat att skyla oskyldiga kroppsdelar och att en stark/modern (eller vad det stod?) kvinna inte skulle göra det.
    Visst, det håller jag med om! Jag tycker vissa saker är super tramsigt, men här snackar vi inte niqab eller burka utan att hänga en liten tygbit över axlarna.
    Är inte religon överlag väldigt förlegad och svår -acklimatiserad på vårt moderna samhälle? Om man tycker att man gör sig själv till en svag kvinna genom att följa den kristna etiketten att skyla axlar i kyrkan kanske man ska fundera på varför man vill gifta sig i guds hus och i den kristna tron? Det här inget anklagande utan en vänlig frågeställning.

Det flesta regler som rör religon och hus som tillhör religon är skapade för flera tusen år sen. Det flesta vilka jag inte själv följer heller, så vill man inte ha något över axlarna, nej ha inte det då. Jag kan känna, spela roll på just den punkten. Men om man lägger mycket vikt vid att fundera vad det symboliserar om jag har eller inte har det behöver man nog ta sig en funderare på hur man ställer sig överlag till den kristna religonen.

• IdaOchTomas

Efter att ha läst alla inlägg hit och dit så känns det som att den man eventuellt är respektlös emot är den/de som kan finnas in rummet, som ser kyrkan som helig och en plats lite utöver det vanliga. Kanske gärna äldre personer då.

I vilket rum det än vara månde tycker jag det är viktigt att visa respekt för andra - det handlar inte om tvång som December skrev, för du väljer själv att gå in i kyrkan eller ej. När jag besökte ett hinduiskt tempel för ett antal år sedan tog jag av mig barfota för att det var seden de hade där - av respekt.

Av tråden att döma känns det också som att de flesta är överens om att det är ytterst få människor som tar illa upp om man är baraxlad i kyrkan idag. Det är rentav vanligt att folk är det på sina bröllop tydligen. Alltså blir det ett högst personligt val.

Om du inte vet hur du ska göra, testa att besöka kyrkan innan bröllopet och gå in baraxlad och se hur det känns för dig. Ha en liten kofta eller sjal i beredskap om du känner på bröllopsdan att du vill använda den. Finns ju inget som säger att den måste användas för att den har blivit medtagen.

• PiaB

Jag kan inte svara på varför, men jag känner mig obekväm med bara axlar i kyrkan. Har jag ärmlöst så har jag en sjal eller något över. Iofs känner jag mig aldrig bekväm ärmlös. Kanske beror på det . Eller så är det av hänsyn till "gamla seder"eller vad man ska säga. Har faktiskt inte tänkt på det. Men det ger mig samma känsla som att man inte är högljudd på biblioteket, eller att lämna sittplats åt äldre på bussen. Vissa saker känns bara rätt eller fel

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?