Inlägg från: December |Visa alla inlägg
  • December

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Jag tycker detta känns som en väldigt oaktuell fråga. Jag visar mycket respekt mot min omgivning och klär mig till vardags väldigt "korrekt" (jurist). Att någon skulle komma och mena på att ett par axlar är så provokativt att jag borde täcka dem ger mig obehagskänslor och jag skulle aldrig censurera mig på det vis att jag inte skulle få ha en sådan klänning i kyrkan. Jag har oftast täckta axlar men det beror absolut inte på respekt! Tycker det som sagt är obehagligt att ens lyfta frågan om det är respektlöst att visa axlarna... En gammal tradition uppfunnen av folket som är förlegad vilket de flesta ändå inser... De som är kristna tycker förhoppningsvis att Gud inte kräver att människan ska skyla sig till det extrema, kroppen är ju i den religiösa tron skapad av just Gud.

• December

Jag tycker det känns fel att ens vilja lyfta såpass förlegade frågor när de faktiskt syftar till att kvinnokroppen skulle vara provokativ och smutsig. Det är nämligen grundtanken till varför man skulle skyla även något så osexuellt som sina axlar.

• December

Det är samma sak som att många fortfarande vill bli ledda in av sin far i kyrkan. Jag anser att så som du skriver i din trådstart att det skulle tillhöra "etikett" så visar du okunnighet. Det tillhör inte etikett att ha täckta axlar i kyrkan idag. Däremot var det ett krav för många år sen...

• December

Chicita: absolut är det så men det är fel att hävda att det idag är etikett att ha täckta axlar i kyrkan. Då har man lyft en fråga fel anser jag...

• December

När min kusin gifte sig (kvinna och utbildad pastor) hade hon baraxlat i kyrkan ;). Jag tror inte det fanns den minsta tanke från hennes sida om att hon skulle ha betett sig respektlöst.

• December

Du har helt rätt! Min reaktion är aggressiv :). Det beror på att jag tycker det är hemskt att mena på att det fortfarande finns regler om att skyla oskyldiga kroppsdelar för att man inte skall upplevas provokativ. En stark kvinna idag skulle förhoppningsvis aldrig skyla axlar/hår/händer för att vara andra till lags. Förlåt om jag faktiskt blir hetsig men detta väcker mycket känslor i mig.

• December

Chicita: Jag förstår precis hur du menar och håller med dig om allt. Jag är absolut inte en människa som provocerar bara för att hävda min rätt eller som skulle vilja bete sig respektlöst på någon plats alls. Jag kan gå väldigt långt för att respektera äldre människors åsikter och bemöta dessa genom att inte komma dragandes med att "jaha men idag är det såhär istället". MEN Att "tvingas" täcka t. ex. håret (som också är tradition i det kristna kyrkorummet), armar, axlar eller händer väcker dock alldeles för starka associationer i mig till förtryck. Jag är aldrig billigt klädd men när jag gifte mig hade jag en baraxlad Garamaj i kyrkan. :)

• December

Daaniel: Magdalena Ribbing avgör inte vad som är etikett och inte, hon förmedlar det. Alla präster, pastorer och vanliga människor jag pratat med upplever inte baraxlat som fel. Oavsett om det ändå skulle vara etikett så håller detta tveklöst på att danas ut. Det var inte många år sedan det var skam för en kvinna att vistas i kyrkan barhuvad...

• December

Daaniel: Jag ska sluta tjafsa om detta för jag har tusen saker att göra idag så jag ska gå :). Dock vill jag lägga till en sak OT och det är att jag älskade din svarta spetsbolero! Riktigt söt :)

• December

Chicita: Jag skrev att det visar på okunnighet inte att hon är en okunnig person. Jag har också förklarat hur jag menade och varför så nu räcker det med dina svar om att jag både är aggressiv och läser med ett filter. Faktum är att jag ändå står för den starka åsikt jag förmedlat, jag menar verkligen inte att förolämpa någon men JAG ser det som ett förtryck och vet du Chicita, jag har faktiskt rätt att se det så. Som jag skrev innan så ska jag lämna diskussionen och lämna plats för andras åsikter också. Ha det gott!:)

• December

Jag lovar att jag inte har något personligt emot Daaniel, haha! Det blev väl riktat mot henne mest eftersom hon startade tråden kanske, jag vet inte. Hursomhelst ber jag om ursäkt för allt som ni tycker jag har svarat den ena eller andra ojämnt (kanske klumpar ihop er lite, det är mest er två jag ser på detta forum). Oavsett, båda två, står för det jag sagt. Önskar ingen något illa så snälla tolka inte mina inlägg så.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?