Inlägg från: IdaOchTomas |Visa alla inlägg
  • IdaOchTomas

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Har man lätt för att vara lite frusen av sig vill man nog gärna täcka axlarna vare sig man tycker det är respektlöst eller ej att gå baraxlad i kyrkan - en gammal hederlig stenkyrka kan vara rätt kall... *brrr*

• IdaOchTomas

Efter att ha läst alla inlägg hit och dit så känns det som att den man eventuellt är respektlös emot är den/de som kan finnas in rummet, som ser kyrkan som helig och en plats lite utöver det vanliga. Kanske gärna äldre personer då.

I vilket rum det än vara månde tycker jag det är viktigt att visa respekt för andra - det handlar inte om tvång som December skrev, för du väljer själv att gå in i kyrkan eller ej. När jag besökte ett hinduiskt tempel för ett antal år sedan tog jag av mig barfota för att det var seden de hade där - av respekt.

Av tråden att döma känns det också som att de flesta är överens om att det är ytterst få människor som tar illa upp om man är baraxlad i kyrkan idag. Det är rentav vanligt att folk är det på sina bröllop tydligen. Alltså blir det ett högst personligt val.

Om du inte vet hur du ska göra, testa att besöka kyrkan innan bröllopet och gå in baraxlad och se hur det känns för dig. Ha en liten kofta eller sjal i beredskap om du känner på bröllopsdan att du vill använda den. Finns ju inget som säger att den måste användas för att den har blivit medtagen.

Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?