• daniiel

Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?

Ja, alla ni blivande brudar och gifta kvinnor.. vad tycker ni, är det respektlöst att ha bara axlar i kyrkan?

Många brudklänningar idag är ju axelbandslösa och traditionen säger ju att man inte ska ha bara axlar i kyrkan, så är det helt okej att ha det eller är det respektlöst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 11:27
    Traditionen, men kanske framförallt etiketten som säger att man inte ska ha bara axlarna i kyrkan.

OM du anser att det är respektlöst, mot vem är det respektlöst? Kyrkan? Prästen? Gud? Gästerna?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?
  • Chicita
    December skrev 2013-04-22 15:31:19 följande:
    Du har helt rätt! Min reaktion är aggressiv :). Det beror på att jag tycker det är hemskt att mena på att det fortfarande finns regler om att skyla oskyldiga kroppsdelar för att man inte skall upplevas provokativ. En stark kvinna idag skulle förhoppningsvis aldrig skyla axlar/hår/händer för att vara andra till lags. Förlåt om jag faktiskt blir hetsig men detta väcker mycket känslor i mig.
    Men det gör faktiskt det... Det finns sådana "regler", och många äldre människor kan ta väldigt illa vid sig av att man inte "respekterar kyrkorummet" som det så fint heter.
    Och det kommer man inte ifrån bara genom att tycka att "det är förlegat och fel", utan man kan komma till rätta med sånt genom att prata om det.

Det finns också många som inte alls bryr sig om vett och ettikett i andra fall, men som aldrig skulle drömma om att gå baraxlade eller barbenta i kyrkan. Bara för att det känns fel.
    Inte för att prästen skulle skälla ut dom eller mota bort dom (för det är inte många präster som bryr sig om vilken klädsel du har faktiskt). Utan bara för att många får en obehagskänsla av att vara "för lättklädda" i kyrkan.

När man har varit här på BT ett tag så har man hört det mesta.
    Jag har läst berättelser från brudar som ångrat att dom inte tog en sjal eller bolero i kyrkan för att det visade sig att deras farmor/mormor eller någon annan äldre släkting tog illa vid sig.
    Och då kan det kanske vara bra att frågan lyfts så att man kanske är beredd på reaktionen - även om man inte väljer att täcka sig ändå.
    För om man är beredd, så har man oftast ett bra svar och kan förklara på ett fint sätt så det inte slutar med att man står och gråter i ett hörn för att dagen blev förstörd eftersom "tant Agda" gick ut från kyrkan och åkte hem då hon inte ville vara med på "spektaklet". 
  • daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:31:19 följande:
    Du har helt rätt! Min reaktion är aggressiv :). Det beror på att jag tycker det är hemskt att mena på att det fortfarande finns regler om att skyla oskyldiga kroppsdelar för att man inte skall upplevas provokativ. En stark kvinna idag skulle förhoppningsvis aldrig skyla axlar/hår/händer för att vara andra till lags. Förlåt om jag faktiskt blir hetsig men detta väcker mycket känslor i mig.
    Det är ju för att det fortfarande, enligt etiketten, sägs att man ska täcka axlarna i kyrkan.

Även om jag själv långt ifrån alltid håller med Ribbing, så måste hon väl ändå anses vara en expert inom ämnet och här kan du läsa vad hon svarade så sent som 13 april 2013, alltså för drygt en vecka sedan.
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2013/04/13/tarnkladsel/

"Du ska absolut ha täckta axlar i kyrkan om det är ett kyrkbröllop, en spetsjacka eller schal räcker." - Magdalena Ribbing

Det visar ju alltså på att traditionen och etiketten om täckta axlar i kyrkan lever än idag och då är det väl ändå högst aktuellt, kunnigt och korrekt att påpeka det och ifrågasätta och diskutera det?

Att du inte tycker att det är respektlöst med bara axlar är helt okej och du har dina argument för varför du inte tycker det. Du har inte fel i vad du tycker. Däremot kan jag tycka att det är väldigt onödigt att säga att jag är okunnig och hemsk eller att dom som tycker att det är respektlös har fel och är okunniga. För det stämmer inte.
  • December

Chicita: Jag förstår precis hur du menar och håller med dig om allt. Jag är absolut inte en människa som provocerar bara för att hävda min rätt eller som skulle vilja bete sig respektlöst på någon plats alls. Jag kan gå väldigt långt för att respektera äldre människors åsikter och bemöta dessa genom att inte komma dragandes med att "jaha men idag är det såhär istället". MEN Att "tvingas" täcka t. ex. håret (som också är tradition i det kristna kyrkorummet), armar, axlar eller händer väcker dock alldeles för starka associationer i mig till förtryck. Jag är aldrig billigt klädd men när jag gifte mig hade jag en baraxlad Garamaj i kyrkan. :)

• SandraElisabet

Har inte läst några inlägg men enligt mig är det faktiskt kyrkan som är respektlös. Jag svär (tyst), pussas och beter mig precis som jag skulle göra på resten av jordens yta i en kyrka.

• December

Daaniel: Magdalena Ribbing avgör inte vad som är etikett och inte, hon förmedlar det. Alla präster, pastorer och vanliga människor jag pratat med upplever inte baraxlat som fel. Oavsett om det ändå skulle vara etikett så håller detta tveklöst på att danas ut. Det var inte många år sedan det var skam för en kvinna att vistas i kyrkan barhuvad...

• December

Daaniel: Jag ska sluta tjafsa om detta för jag har tusen saker att göra idag så jag ska gå :). Dock vill jag lägga till en sak OT och det är att jag älskade din svarta spetsbolero! Riktigt söt :)

• daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:55:40 följande:
    Daaniel: Magdalena Ribbing avgör inte vad som är etikett och inte, hon förmedlar det. Alla präster, pastorer och vanliga människor jag pratat med upplever inte baraxlat som fel. Oavsett om det ändå skulle vara etikett så håller detta tveklöst på att danas ut. Det var inte många år sedan det var skam för en kvinna att vistas i kyrkan barhuvad...
    Precis, hon förmedlar vad som är etikett och någon som gör det, bör väl ha ganska bra koll på vad etiketten säger? Tycker du inte det? Så om någon som har väldigt bra koll på läget, så att säga, menar på att det fortfarande enligt etiketten bör vara täckta axlar i kyrkan, tror du inte många människor fortfarande går efter det då?

Jag försöker inte styra diskussionen i någon riktigt, bara förmedla att det existerar en tradition och etikett som (fortfarande) säger att man inte bör ha bara axlar i kyrkan. Vad man sedan tycker och tänker själv kring saken, ja, det avgör ju var och en.

Du håller uppenbarligen inte med om vad etiketten säger och det är helt okej. Precis som du säger, så blir det mindre och mindre vanligt att människor bryr sig om den saken, men ännu finns det (uppenbarligen) människor som tycker att det är respektlöst. Jag skulle gärna se att någon fler som tycker det svarar och då gärna på min fråga om vem/vad det är respektlöst mot.
  • daniiel
    December skrev 2013-04-22 15:59:20 följande:
    Daaniel: Jag ska sluta tjafsa om detta för jag har tusen saker att göra idag så jag ska gå :). Dock vill jag lägga till en sak OT och det är att jag älskade din svarta spetsbolero! Riktigt söt :)
    Tack :) Jag älskade den också och jag valde den faktiskt för att jag inte känner mig bekväm någonsin, någonstans med att vara baraxlad. Nej, inte ens på badstranden! Plus att jag ju tyckte den var fin såklart ;)
  • Chicita
    December skrev 2013-04-22 15:52:12 följande:
    Chicita: Jag förstår precis hur du menar och håller med dig om allt. Jag är absolut inte en människa som provocerar bara för att hävda min rätt eller som skulle vilja bete sig respektlöst på någon plats alls. Jag kan gå väldigt långt för att respektera äldre människors åsikter och bemöta dessa genom att inte komma dragandes med att "jaha men idag är det såhär istället". MEN Att "tvingas" täcka t. ex. håret (som också är tradition i det kristna kyrkorummet), armar, axlar eller händer väcker dock alldeles för starka associationer i mig till förtryck. Jag är aldrig billigt klädd men när jag gifte mig hade jag en baraxlad Garamaj i kyrkan. :)
    Men det är fortfarande ingen som säger att det är ett tvång att följa dessa gamla ettikettregler. 
    Du verkar läsa daniiel's inlägg med ett filter. Hon har inte sagt det, hon håller inte ens med i vissa bitar. Hon tog bara upp frågan "vad tycker ni andra och hur resonerar ni?" 
    Men du har kallat henne okunnig och vad det nu var, utan att ens verka reflektera mer ingående om vad hon faktiskt skriver...
    Jag skriver ju i princip samma saker. Och mig diskuterar du helt annorlunda med Flört

Jag är också emot tvång.
    Men jag tycker att det är intressant att få höra av dom som väljer att täcka axlarna varför dom valde det...
    Är det för gamla faster Agdas skull, eller är det av någon känsla i ryggmärgen att det är fel, eller varför väljer man att täcka axlarna i kyrkan?
    Om alla hade svarat "pga etikettfrågan" så skulle det ju vara väldigt intressant att se om man kanske (eventuellt tillsammans med en präst) hade kunnat ändra på den etikettregeln) Glad

Min klänning hade ärmar, men bara för att det var tidsmässigt korrekt till vårt temabröllop.
    Å andra sidan hade jag frusit rätt rejält om jag inte hade haft det.
    Och att stå och vara blålila och huttra och bara få vänta på att göra en åkarebrasa för att få igång känseln i fingrarna igen... Tja det kändes inte så romantiskt eller snyggt.
    Jag har stått i samma kyrka och varit tärna, i en halterneck-klänning. Och jag är sååååå glad att jag sydde en sjal till mig då också när jag sydde klänningen, för den sjalen behövde jag Flört 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-04-22 16:05:56 följande:
    Men det är fortfarande ingen som säger att det är ett tvång att följa dessa gamla ettikettregler. 
    Du verkar läsa daniiel's inlägg med ett filter. Hon har inte sagt det, hon håller inte ens med i vissa bitar. Hon tog bara upp frågan "vad tycker ni andra och hur resonerar ni?" 
    Men du har kallat henne okunnig och vad det nu var, utan att ens verka reflektera mer ingående om vad hon faktiskt skriver...
    Jag skriver ju i princip samma saker. Och mig diskuterar du helt annorlunda med Flört
    Tack, då är det inte bara jag som upplever det så.
Svar på tråden Är det respektlöst med bara axlar i kyrkan?