• Chicita

Bröllop i lada - formell klädsel?

Ju högre klädkod - destå mer förväntar jag mig av lokal, mat mm mm.
    Så jag skulle nog känt att det var mest besvärligt. Hyra en balklänning för att ha i en skitig lada där det kanske är stor risk att man fastnar i någon ohyvlad planka och förstör den... nja... Jag skulle gå runt och oroat mig för kläderna hela kvällen tror jag.
    Alltså sådär i bakhuvudet du vet...

Kan ni inte hitta någon fin herrgård eller liknande i Småland? Och sen satsa på riktigt småländska maträtter (fast kanske moderniserade)? 

• Chicita

Alltså det är ju inget fel med lokal-typen i sig. Det kan bli jättefint och stämningsfullt. Glad

Men det jag känner spontant (som jag skrev tidigare) är att om jag hyr en klänning (som antagligen de flesta gör som inte har en balklänning i garderoben redan. Samma med de som ska ha frack) är att jag har ett ansvar för den.
    Och grövre trägolv och fina tyger går inte så bra ihop.
    Det går ju aldrig att få helt rent heller hur mycket man än städar. Om man inte verkligen skurar både väggar och tak och golv flera gånger och sen dessutom ytbehandlar.

Så om man är i en gammal lada så blir det skitigt och kläderna kan ta stryk.
    Man kan ju inte lämna tillbaka kläderna i vilket skick som helst utan att få betala ersättning för skador och fläckar "utöver normalt slitage"... 
    Jag vet inte om jag skulle vilja ha den pressen på mig. Det skulle göra mig spänd och nervös och inte direkt bidra till att jag kände mig avslappnad och glad.

Jag skulle hellre satt en "halvt hemsnickrad" klädkod:
    Mörk kostym plus 
    Och sen gett en förklaring att plusset står för att ni gärna ser att dom klär upp sig över klädkoden och att ni gärna ser högtidsdräkt. Men att ni vet att de flesta inte har det i garderoben och / eller känner sig bekväma i det. Förklara också vart festen ska hållas så kanske dom som väljer att klä sig efter högtidsdräkt i alla fall väljer bort dom värsta bal-blåsorna med släp och fluff Flört

Men rent generellt så tror jag (och det har visats här på BT tidigare också) att de flesta förväntar sig finare lokal - ju finare klädkoden är. Och det går ju åt båda hållen. Man kan känna sig underklädd om klädkoden är kavaj och lokalen är ett slott (som exempel)

• Chicita

Det finns ett ställe härikring som arrangerar fester i en lada (och även hyr ut ladan).
    Även om den är godkänd för servering av mat så är det ändå rätt skitigt pga flera hundra år accumulerat damm och skit - därav mitt antagande om att det inte är så rent Flört

Att hyra in golv blir antagligen dyrt. Och själva dekorationen av rummet låter också dyrt.
    Kolla upp sånt först innan du fastnar på att andra lokaler är för dyra. För det kan sluta med att din plan blir ännu dyrare.

Jag tolkade det på samma sätt som daniiel också, alltså att du har en känsla av att inte alla era gäster skulle vara bekväma i klädkoden högtidsdräkt.

Men vet du... Bara för att du är medveten om problemet och tänker på det så kommer det att lösa sig i slutänden. Glad
    Det var många som avrådde oss från att ha medeltidstema, eftersom att alla gäster inte skulle känna sig bekväma i medeltidskläder.
    Nu valde vi att ge folk alternativ med kläderna och man fick kryssa i om man kom som Adel, Borgare, Bönder eller vanliga finkläder. Och alla som tackade ja (utom 6) valde medeltidskläder.
    Vi berättade att klädseln skulle påverka bordsplaceringen, så dom som inte klädde sig i medeltidskläder hamnade alltså längst bort från honnören och "adeln" hamnade närmast oss. Oavsett hur nära vänner eller släkt man var Flört 

Ni kanske kan göra något liknande om du är orolig över att folk ska tacka nej pga klädseln.
    Säg att dom kan välja mellan Högtidsdräkt och Mörk kostym och tala om att det kommer att påverka placeringen, så att dom som satsar mer på kläderna hamnar närmare er... Eller nåt.
    Jag bara spånar nu för att få dig att tänka lite "outside the box" så att säga Glad 

• Chicita
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 08:22:27 följande:

Ja, jag får ju se sen när det väl blir dags, sambon har inte frågat ännu men han har börjat mjukna lite så har jag tur frågar han i alla fall innan året är slut.

Då har du ju tid på dig att fundera i alla fall FlörtGlad
    Lycka till med planerandet
  • Chicita

Min fasta övertygels när det gäller klädkoder är det här:

Om man sätter klädkoden högt över vad de flesta normalt skulle klä sig i till fest så kan det bli obekvämt och stelt. För dom känner sig utklädda istället för fina.

Men det kan lika gärna bli åt andra hållet också.
    Om de flesta är vana vid högtidsdräkt eller som lägst mörk kostym och man säger "kom i något sommarfint" eller sätter klädkod kavaj, så kan dom också känna sig utklädda, eller "inte fina nog".

Och att miljön och klädseln passar bra ihop tycker jag är A och O.
    Det finns ingen tvekan alls om att en fest i en vackert dekorerad lada skulle kunna vara helt underbar. Men om man inte får till det sådär perfekt så kan man istället stå där och känna sig som om man gick till ladugården i festblåsan liksom... Det blir fel, och då blir det obehagligt även om man inte kan sätta fingret på vad som är obehagligt...
    De flesta skulle gärna äta middag på ett slott också. Men man kommer liksom inte i "sommarfina kläder" till slottet... för det är också sådär oförståeligt obehagligt... Man passar inte in i miljön.

Och så fort man gör folk obekväma, även om det bara är ytterst ytterst lite.
    Tja då infinner sig den där stela stämningen där folk klumpar ihop sig i sina trygghetsklungor.

Att ha en fin middag i en fin lokal med fint klädda människor ena dagen och sen ha brunch på ett mycket mer avslappnat sätt där man kan komma i något "vardagsfint" kan vara den ultimata lösningen på ditt problem. Glad
    Dels för att dagen efter där så har folk redan hunnit prata en hel del och börjat känna varandra lite mer och knytit nya vänskapsband. Så att ge dom tid att odla dessa vänskaper på ett avslappnat sätt är ju väldigt trevligt.
    Om ni ska ha någon sorts presentöppning så kan ni ju ha det den dagen då, under brunchen Glad 

Svar på tråden Bröllop i lada - formell klädsel?