• gloriousgirlgirl

Bröllop i lada - formell klädsel?

Det är ännu inte dags för mig att gifta mig, men jag hoppas och tror att det är på gång. Naturligtvis funderar jag på en massa saker med bröllop ändå och försöker känna efter vad som skulle vara ett passande bröllop för mig och min sambo.

Vi är ett par, båda från Småland och min sambo är officer. Vi går varje år på några officersbaler och i vår bekantskapskrets finns flera militärer, men naturligtvis vanliga civila också :) Det känns mest naturligt för oss att vi skulle ha ett officersbröllop där klädkoden är högtidlig (långklänning för kvinnor, frack för män och militär högtidsdräkt för officerarna). MEN.... jag känner att jag skulle vilja ha bröllopet i en kyrka i Småland och ha en fest i en lada som man då pyntar mycket elegant men ändå rustikt. Tänk er "slott-möter-lada" och till det servera småländska rätter, bra kött till varmrätt osv och cocktails på ett elegant sätt.

Men hur skulle du uppfatta en inbjudan där det framkommer att festen är i en lada på landet (det är gräs och grus utanför och inte lera) och där klädkoden är högtidlig?

• Svar på tråden Bröllop i lada - formell klädsel?
  • daniiel

Jag hade tyckt att det inte riktigt matchade och hade nog ställt mig lite frågande till det. Men å andra sidan, om det hör till vanligheterna för er att gå på tillställningar med den klädkoden, så är det ju inget nytt påhitt som är "bara för att ni gifter er" och då kan nog fler av gästerna ha förstålse över just klädvalet. Kombinationen med rustik lada vette tusan dock..

Nej, jag tycker nog att man bör ha en röd tråd och låta klädkod och lokal matcha något mer. Det är ju dock bara min åsikt och inget man måste följa.

• gloriousgirlgirl

Nä, det finns väl inga måsten sådär, men samtidigt så vill jag ju att alla gäster ska trivas. Tror i och för sig att oavsett vart vi skulle ha festen så skulle en del tycka det var jobbigt med klädkoden (känns lite som att folk generellt tycker det är jobbigt att klä upp sig), men jag vill ju ändå få in i festen att vi ÄR från landet båda två och få in de småländska tonerna. Har du/ni andra tips på hur man skulle kunna få till det?

• Chicita

Ju högre klädkod - destå mer förväntar jag mig av lokal, mat mm mm.
    Så jag skulle nog känt att det var mest besvärligt. Hyra en balklänning för att ha i en skitig lada där det kanske är stor risk att man fastnar i någon ohyvlad planka och förstör den... nja... Jag skulle gå runt och oroat mig för kläderna hela kvällen tror jag.
    Alltså sådär i bakhuvudet du vet...

Kan ni inte hitta någon fin herrgård eller liknande i Småland? Och sen satsa på riktigt småländska maträtter (fast kanske moderniserade)? 

• gloriousgirlgirl

Absolut kan vi det, det är ju egentligen bara en kostnadsfråga. Jag skulle dock tycka det mest perfekta var om man kunde hyra en lokal som var finare men som jag fick dekorera själv, ha med egen alkohol och välja cateringfirma själv. Jag tycker det är så oerhört fult dukningar och dekor som såna ställen gör generellt. Vågar man släppa någon annan på den delen tänker jag...

Men tack för era synpunker gällande klädseln. Jag är ju mer van vid sådana tillställningar och känner mig inte ett dugg orolig för såna saker, men förstår att folk som kanske aldrig varit på sådana tillställningar eller bröllop tycker att det känns obekvämt. Och obekväma gäster = inte bra stämning.

• daniiel

Måste ni ha så hög klädkod då? Varför inte sätta tex Mörk kostym, som gästerna kanske känner sig lite mer bekväma med och ha festen i en uppiffad lada? Ni, som brudpar, kan ju ändå vara uppklädda till tänderna utan att det gör något :)

• gloriousgirlgirl

Jag vet ju att klädkoder är sådant som är känsligt men jag känner direkt i maggropen att det vore fel att ha en lägre klädkod. Känner jag min sambo rätt så är han nog ännu mer för att ha en högtidlig klädkod. Det kanske är smartare att ha festen på en herrgårdsliknande ställe och göra personliga detaljer småländska inklusive maten.

Jag frågade min syrra en gång hur hon skulle tycka det kändes med en hög klädkod (min syster är väldigt mycket sk WT eller vad man ska säga) och hon sa bara att det hade varit jättekul för hon hade aldrig blivit bjuden på något så fint. Och klädkod är ju egentligen en riktlinje, inga krav. Troligen skulle en hel del komma i mörk kostym ändå.

Jag skulle nog egentligen kunna ha 30 olika bröllopsfester, har så många idéer! :)

• Vichy

Jag tycker absolut att du skulle kunna ha "fin klädkod" i "bonde-miljö"! 
    Jag tycker det är spännande när man blandar runt lite! Och att vara i en lada behöver ju inte kännas som ett "nerköp" heller! Det beror ju helt på vad ni gör med lokalen!

Med pynt och till exempel massa ljus kan det säkert kännas jättelyxigt! :)

Kör på din idé!!! :) 

• gloriousgirlgirl

Tack Vichy för din input! Ja, precis som bilderna, det är ju så jag ser mig det hela. Med riktigt golv, top-notch dekor och fint. Tycker sådana barn weddings är SÅÅÅÅ himla snygga och charmiga, det är liksom något "nytt" som alla kanske inte har varit på. Får helt enkelt se vad det blir, kostnaden och logistiken spelar ju stor roll.

• Chicita

Alltså det är ju inget fel med lokal-typen i sig. Det kan bli jättefint och stämningsfullt. Glad

Men det jag känner spontant (som jag skrev tidigare) är att om jag hyr en klänning (som antagligen de flesta gör som inte har en balklänning i garderoben redan. Samma med de som ska ha frack) är att jag har ett ansvar för den.
    Och grövre trägolv och fina tyger går inte så bra ihop.
    Det går ju aldrig att få helt rent heller hur mycket man än städar. Om man inte verkligen skurar både väggar och tak och golv flera gånger och sen dessutom ytbehandlar.

Så om man är i en gammal lada så blir det skitigt och kläderna kan ta stryk.
    Man kan ju inte lämna tillbaka kläderna i vilket skick som helst utan att få betala ersättning för skador och fläckar "utöver normalt slitage"... 
    Jag vet inte om jag skulle vilja ha den pressen på mig. Det skulle göra mig spänd och nervös och inte direkt bidra till att jag kände mig avslappnad och glad.

Jag skulle hellre satt en "halvt hemsnickrad" klädkod:
    Mörk kostym plus 
    Och sen gett en förklaring att plusset står för att ni gärna ser att dom klär upp sig över klädkoden och att ni gärna ser högtidsdräkt. Men att ni vet att de flesta inte har det i garderoben och / eller känner sig bekväma i det. Förklara också vart festen ska hållas så kanske dom som väljer att klä sig efter högtidsdräkt i alla fall väljer bort dom värsta bal-blåsorna med släp och fluff Flört

Men rent generellt så tror jag (och det har visats här på BT tidigare också) att de flesta förväntar sig finare lokal - ju finare klädkoden är. Och det går ju åt båda hållen. Man kan känna sig underklädd om klädkoden är kavaj och lokalen är ett slott (som exempel)

Svar på tråden Bröllop i lada - formell klädsel?