Inlägg från: gloriousgirlgirl |Visa alla inlägg
  • gloriousgirlgirl

Bröllop i lada - formell klädsel?

Det är ännu inte dags för mig att gifta mig, men jag hoppas och tror att det är på gång. Naturligtvis funderar jag på en massa saker med bröllop ändå och försöker känna efter vad som skulle vara ett passande bröllop för mig och min sambo.

Vi är ett par, båda från Småland och min sambo är officer. Vi går varje år på några officersbaler och i vår bekantskapskrets finns flera militärer, men naturligtvis vanliga civila också :) Det känns mest naturligt för oss att vi skulle ha ett officersbröllop där klädkoden är högtidlig (långklänning för kvinnor, frack för män och militär högtidsdräkt för officerarna). MEN.... jag känner att jag skulle vilja ha bröllopet i en kyrka i Småland och ha en fest i en lada som man då pyntar mycket elegant men ändå rustikt. Tänk er "slott-möter-lada" och till det servera småländska rätter, bra kött till varmrätt osv och cocktails på ett elegant sätt.

Men hur skulle du uppfatta en inbjudan där det framkommer att festen är i en lada på landet (det är gräs och grus utanför och inte lera) och där klädkoden är högtidlig?

• Svar på tråden Bröllop i lada - formell klädsel?
  • gloriousgirlgirl

Nä, det finns väl inga måsten sådär, men samtidigt så vill jag ju att alla gäster ska trivas. Tror i och för sig att oavsett vart vi skulle ha festen så skulle en del tycka det var jobbigt med klädkoden (känns lite som att folk generellt tycker det är jobbigt att klä upp sig), men jag vill ju ändå få in i festen att vi ÄR från landet båda två och få in de småländska tonerna. Har du/ni andra tips på hur man skulle kunna få till det?

• gloriousgirlgirl

Absolut kan vi det, det är ju egentligen bara en kostnadsfråga. Jag skulle dock tycka det mest perfekta var om man kunde hyra en lokal som var finare men som jag fick dekorera själv, ha med egen alkohol och välja cateringfirma själv. Jag tycker det är så oerhört fult dukningar och dekor som såna ställen gör generellt. Vågar man släppa någon annan på den delen tänker jag...

Men tack för era synpunker gällande klädseln. Jag är ju mer van vid sådana tillställningar och känner mig inte ett dugg orolig för såna saker, men förstår att folk som kanske aldrig varit på sådana tillställningar eller bröllop tycker att det känns obekvämt. Och obekväma gäster = inte bra stämning.

• gloriousgirlgirl

Jag vet ju att klädkoder är sådant som är känsligt men jag känner direkt i maggropen att det vore fel att ha en lägre klädkod. Känner jag min sambo rätt så är han nog ännu mer för att ha en högtidlig klädkod. Det kanske är smartare att ha festen på en herrgårdsliknande ställe och göra personliga detaljer småländska inklusive maten.

Jag frågade min syrra en gång hur hon skulle tycka det kändes med en hög klädkod (min syster är väldigt mycket sk WT eller vad man ska säga) och hon sa bara att det hade varit jättekul för hon hade aldrig blivit bjuden på något så fint. Och klädkod är ju egentligen en riktlinje, inga krav. Troligen skulle en hel del komma i mörk kostym ändå.

Jag skulle nog egentligen kunna ha 30 olika bröllopsfester, har så många idéer! :)

• gloriousgirlgirl

Tack Vichy för din input! Ja, precis som bilderna, det är ju så jag ser mig det hela. Med riktigt golv, top-notch dekor och fint. Tycker sådana barn weddings är SÅÅÅÅ himla snygga och charmiga, det är liksom något "nytt" som alla kanske inte har varit på. Får helt enkelt se vad det blir, kostnaden och logistiken spelar ju stor roll.

• gloriousgirlgirl

Intressant hur ni som har varit på frack-tillställningar resonerar, det är lite så jag själv resonerar. Men jag har full förståelse för de som inte varit med om det innan.

Tanken var ju i såfall att hyra in golv (så som man har i tält/eller på mässor) så att folk inte skulle behöva riskera något med sina kläder. Ladan i sig idag är stor och det är verkligen inte skitigt alls, mest att det är en lada liksom och den ligger så fint på svärföräldrarnas gård. Har inte använts sedan 1960-talet annat än till bilförvaring.

Jag har en idé om att det här med slott-möter-lada och att det kan bli en schysst kontrast att dekorera med lite Marie Antoinette-stuk (tänk schäslonger, plymer, tyger, lysen) till den här egentligen enkla utrymmet med den vackra lantliga utsikten. Jag tror vi får åka och kolla på alla möjliga ställen och se vad som känns rätt helt enkelt.

• gloriousgirlgirl

Jag skulle säga att det kanske är 60% av gästerna som är vana att klä sig i detta och har långklänningar hemma. Resten har fina kläder, men kanske inte alltid frack. Och jag vill verkligen ha ett officersbröllop, så att sänka kraven där känns orimligt, så jag får helt enkelt fundera mer på lokalen för ändamålet. Kanske kan bolla lite med några ev gäster för att se vad de tycker och känner.

• gloriousgirlgirl

Pengarna är inga problem, det är inte av kostnadsskäl jag tänker mig ladan, utan av personliga skäl (den står på en plats som är speciell för oss). Men visst, dyrt blir det med största sannolikhet oavsett vad vi väljer, det blir ju lätt så att har man högre krav så får man betala för det.

Tycker det var väldigt bra gjort av dig Chicita att göra det så tydligt för era gäster angående klädseln! Klädkoder är ju som sagt aldrig krav, det är ju en tongivande del av festligheten. Jag är helt hundra på att många karlar kommer att komma i mörk kostym istället, vilket inte stör mig alls, men jag själv hade aldrig frångått en klädkod på en tillställning.

Ja, jag får ju se sen när det väl blir dags, sambon har inte frågat ännu men han har börjat mjukna lite så har jag tur frågar han i alla fall innan året är slut.

• gloriousgirlgirl

Tack för alla era svar! Det är nyttigt för mig att dras ner på jorden lite (svävar iväg helt annars). Jag har några ställen på lut också som verkligen är top-notch och där är det ingen tvekan om att klädkoden fungerar.

Men ÅH NU KOM JAG PÅ DET JU! Vi kan ju ha brunch/lunch på gården dagen efter istället! Det borde väl funka? Då kan man ju göra det ännu enklare med picnic-filtar och pastasallader typ. *svävar iväg i mina fantasier*

Svar på tråden Bröllop i lada - formell klädsel?