• daniiel

En till om placering vid honnörsbord

Klart ni kan ha den placeringen vid honnörsbordet. Jag tror inte någon skulle tycka det var konstigt. Din morfar skulle säkert uppskatta det också :)

Vi hade visserligen våra föräldrar vid honnörsbordet, men dom satt inte riktigt enligt tradition. Jag hade min mamma närmast mig och maken sin pappa närmast honom. Sedan hade vi dessutom våra systrar och deras respektive vid honnörsbordet.

Och angående din systers pappa och brudöverlämningen.. Det är en knepig situation det där och jag tycker faktiskt en liten vit lögn för att rädda situationen kan vara helt okej, dvs att säga att det inte är ok med brudöverlämning i kyrkan och att du/ni vill respektera det.

• daniiel

Finns det verkligen människor som skulle, om någon berättar att "Nej, vi har fått höra att brudöverlämning inte är okej/hur det brukar gå till i kyrkan, så vi har valt att respektera det och det känns bra. Då kan vi gå in tillsammns och vi känner oss nöjda med det.", utan att specificera att just prästen ska ha sagt nej, åka till kyrkan, ringa till prästen osv och ifrågasätta det åt brudparet, utan att brudparet bett om det?

Givetvis finns det människor som säkert skulle det, finns ju människor till allt, men för mig känns det väldigt främmande att någon skulle lägga sig i på det viset.

• daniiel
    Chicita skrev 2013-04-23 12:27:37 följande:
    Fast TS skriver ju att hon funderar på att säga att kyrkan/prästen inte tillåter det.
    Och om man säger "prästen sa nej, så vi gör så här i stället" så skulle nog jag kunna (som engagerad släkting) ringa upp och ifrågasätta "varför var inte det här ok?" bara för att vara snäll, eftersom det var så dom ville ha det från början.
    Även om dom säger så, så förstår jag verkligen inte varför någon annan ska ifrågasätta prästens beslut åt dom, speciellt inte om dom inte ber om hjälp eller säger att dom är okej med beslutet. Jag hade aldrig kunnat göra så och lägga mig i på det viset.

Nåja, jag tycker oavsett att dom inte behöver säga rakt ut att det inte känns bra längre att han, systerns pappa, ska leda in TS, utan att dom kan hänvisa till traditionen i kyrkan och att dom bestämt sig för att respektera det och då tycker jag att man som släkting/vän ska respektera brudparets beslut. Precis som alla tipsat om här :)
Svar på tråden En till om placering vid honnörsbord