Inlägg från: jimmyojennifer |Visa alla inlägg
  • jimmyojennifer

    Blodgivning

    Hej,


    Här kommer ett inlägg som inte har något med bröllop att göra. Jag hoppas att ni läsare och forumvärdarna inte misstycker. Men det är något jag gärna vill sprida som jag tycker är otroligt viktigt!


    Det handlar om att ge blod och hur viktigt det är att så många av oss som möjligt gör en insats. Sjukvården behöver många fler blodgivare. Som man får man ge blod 4 gånger/år och som kvinna får man ge 3 gånger/år.
    Kriterierna är inte många för att få lämna blod. Man ska vara mellan 18-60 år, frisk och inte äta några mediciner.


    Jag är blodgivare, det tar mig cirka 30 minuter, 3 gånger per år och jag märker inte av det. Det påverkar inte mig i mitt liv alls, bortsett från den lilla stunden jag är där.
    Jag hoppas att fler vill bli blodgivare och hjälpa dom sjuka och skadade i vårt land. Om du känner att du vill hjälpa till gå in på www.geblod.nu och kolla vart närmaste blodgivarcentralen, eller blodbuss finns.


    Att ge blod ger liv! Tack för att ni tog er tiden att läsa det här!


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-23 12:32
    Ska tillägga att du måste väga över 50 kg för att få ge blod. Detta är för din egen säkerhet.

    Jag lägger inte upp det här för att ge folk dåligt samvete. Men med hopp om att dom som kan ge blod vill börja hjälpa till.
  • Svar på tråden Blodgivning
  • jimmyojennifer

    Vad bra Bamsemums att du gör en insats trots att du tycker att det är jobbigt! Varje gång man lämnar blod räknas och gör nytta!


    Och jag håller med dig, personalen på blodgivarcentralerna och i blodbussarna är (oftast) otroligt gulliga och tar väl hand om en när man är där!

  • jimmyojennifer

    Jag håller helt med dig Chicita att inte det inte är lätt för alla och att alla inte kan. Så är det absolut, men om dom som kan skulle lämna blod i alla falla någon gång per år så skulle sjukvården ha mycket mer att tillgå och vi skulle kunna rädda fler liv.


    Jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete om man inte kan, eller om man är fruktansvärt rädd för nålar eller liknande. Men däremot om man är fullt frisk men av kanske okunskap eller lathet inte ger blod, det är något jag skulle vilja förändra =)

  • jimmyojennifer

    Jag tycker absolut inte att man ska utsätta sitt eget välmående eller sin egen säkerhet. Jag tror däremot att det är många som inte lämnar blod för att man inte vet hur enkelt det är förusatt att man är frisk då såklart! Mitt hopp är att dom som är friska och får lämna blod kanske väljer att göra det om man får lite mer kunskap kring det.


  • jimmyojennifer

    Som sagt, en del klarar det inte. Men då har du i alla fall gett det ett försök! Bra jobbat!! =)


    Alyllyra skrev 2013-04-23 16:04:41 följande:
    Jag gick till blodbussen förra året och kände mig så nöjd att jag tog tag i det, att det äntligen blev av. Det slutade med kallsvettningar, yrsel, och att jag fick ligga kvar ett tag i bakåtlutat läge för att inte svimma. Så det var inte en trevlig upplevelse, tyvärr. Jag mådde dessutom dåligt i flera dagar efteråt.
    Så tyvärr är det inte längre att alternativ för mig, även om jag skulle önska att det var det, eftersom jag är 0+ och därmed kan ge till i princip alla. Jag beundrar dig, Bamsemums, som står ut!

    Men jag håller helt med, kan man lämna blod så tycker jag absolut att man ska göra det! Att ta den lilla tiden till att göra något som kan avgöra en annan människas liv är viktigt och bra!
  • jimmyojennifer

    Att gå till en blodcentral och göra undersökningen är ett bra steg i rätt riktning. Som jag skrivit tidigare ska man inte göra något som utsätter ens egen hälsa för en risk. Men det finns många som inte lämnar blod enbart för att dom inte vet hur lätt det faktiskt är. Att göra undersökningen visar om man är frisk nog att göra det. Personalen kommer inte låta dig ge blod om du på något sätt riskerar din egen eller andras hälsa. När man gör undersökningen får man även känna hur det är att sitta där i stolen och hur man känner sig av att tappa lite blod, eftersom dom tar ett par rör till själva undersökningen. Även om du är frisk så kan det vara så att man som person finner det obehagligt eller läskigt och det är helt okej! Men då har man i alla fall provat! Det är bara 3 av 10 som lämnar blod idag och sjukvården behöver mycket mer än så. Om man är kvalificerad blodgivare behöver man inte göra det flera gånger per år, bara en gång per år hjälper till massor! Blodet man lämnar räddar enormt mycket liv, det används vid förlossningar både till mamman och barnet, vid trafikolyckor, operationer och även vid cancerbehandlingar. Självklart används blodet till mer än så! Jag, eller någon jag känner har aldrig varit i behov av en blodtransfusion, men jag vet att det blodet jag lämnar hjälper många andra att få behålla sina nära och kära. Jag vill som sagt inte ge någon dåligt samvete eller pressa någon till att göra något dom inte vill. Däremot vill jag gärna hjälpa till och lyfta kunskapen kring vad blodgivning faktiskt bidrar till och hur enkelt det kan vara att lämna blod. Jag trodde att det var mycket svårare och mycket mer påfrestande än det faktiskt är! Jag hoppas att mina ord kanske kan få i alla fall någon mer att bli blodgivare.

  • jimmyojennifer

    Dom börjar med att ta ungefär ett rör innan dom fyller påsen med blod. Röret kontrolleras är det något fel på blodet gör dom sig av med hela påsen.
    Jag tror aldrig dom skulle vilja riskera att ge smittat blod på något sätt, det kan ju vara jätte farligt!


     

Svar på tråden Blodgivning