• Chicita

Blodgivning

Jag är blodgivare.... Eller tja jag vill gärna känna att jag fortfarande är det.
    Jag har inte lämnat blod på flera år nu eftersom jag utreds för så många olika saker samtidigt, bland annat yrsel. Och jag har dessutom haft lite låga blodvärden strax innan uppehållet.
    Maken ger också blod även om han också har mer eller mindre "sympatiuppehåll" med mig nu. Han har lämnat en eller två gånger per år under min frånvaro nu.
    Jag hoppas kunna komma tillbaka och börja donera snart igen, även om det bara är en gång per år. Men hellre en gång än ingen gång.

Jag håller med dig i att det är en viktig fråga.
    Tyvärr är det ju inte så lätt för alla att lämna blod. Men om dom som kan ge blod gör det i alla fall någon gång per år så kan blodbristen på landets sjukhus minska, och då räddar vi liv Glad 

• Chicita
    ThereseV skrev 2013-04-23 12:29:01 följande:
    Kriterierna stämde inte helt. Jag gick in och kollade och jag får inte ge blod, dom har tydligen en viktgräns också...=/
    Jepp, en nedre viktgräns.
    Den är satt för att om du är under ett visst antal kilon så kan dom inte ta så mycket blod dom behöver - för du har helt enkelt inte tillräckligt mycket då.
    Om dom tar det dom behöver så lämnar dom dig anemisk. Och det är ju inte bra... 
  • Chicita

Jag tror dom har viktgränsen istället för längd (och ingen hänsyn till om man är lång eller kort för sin vikt) för att oavsett längd så kräver en viss kroppshydda en viss mängd blod.
    Och där är det vikten som avgör... 

• Chicita

Jag kan ju tipsa om att man ofta kan ge blodplasma också även om man inte kan ge blod. Om man inte har så bra blodvärde alltså.

Plasma används både till forskning och för framställning av vissa mediciner. 

• Chicita
    jimmyojennifer skrev 2013-04-26 08:42:43 följande:

Dom börjar med att ta ungefär ett rör innan dom fyller påsen med blod. Röret kontrolleras är det något fel på blodet gör dom sig av med hela påsen.
    Jag tror aldrig dom skulle vilja riskera att ge smittat blod på något sätt, det kan ju vara jätte farligt!

Dessutom skickar dom ju med en bit av slangen med blod i också så att dom kan testa blodet ytterligare en gång utan att behöva öppna påsen Glad
    (för att dubbelkolla att inte påsen är felmärkt bland annat)
Svar på tråden Blodgivning