Inlägg från: Tillys |Visa alla inlägg
  • Tillys

Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?

Är precis i början av planeringen av vårt bröllop.. Men jag har en fundering (nåja, en massa!).

M2b och jag bor i Västsverige, men jag är från Gotland. Har alltid velat gifta mig på Gotland, dels för att det är hemma, men också för den fantastiska naturen och alla underbara medeltida kyrkor.  Min sambo kan tycker att "man kanske borde gifta sig på Gotland", men har inga problem att gifta sig på hemorten heller.

Vi har större delen av våra vänner och hela sambons släkt där vi bor. Några av våra vänner har uttryckt att det skulle vara både krångligt och dyrt att ta sig till Gotland - särskilt då vi vill ha ett barnfritt bröllop och många har små barn. På ett sätt känns det dumt att släpa alla dessa människor till Gotland bara för att JAG vill det, det är trots allt inte jättebilligt att åka. Å andra sidan var vi på bröllop på ön för ett tag sedan och såg inga problem i att vare sig betala eller åka, vi åkte för att vi ville. Skillnaden är att vi har gratis boende hos mina föräldrar.

Hur hade ni gjort? Vilken ort har ni valt när ni inte varit från samma? Har ni varit någon helt annanstans?

Har haft funderingar på att.. typ hyra en buss och gjort en gruppresa för sambons familj och våra vänner, för att få ner bränsle- och färjekostnad. Är det något vi borde betala i så fall, eller kan man be att dem gör det? Om vi försöker ge dem ett så billigt alternativ som möjligt? Kanske kan försöka inhysa dem hos min släkt. Problemet är att jag inte tänkt bjuda jättemånga släktingar och vet inte heller hur glada de skulle vara över att erbjuda boende. Hotell är inte billigt, särskilt inte om man gifter sig på sommaren på Gotland.

Eller så bjuder vi och hoppas att folk anser det värt att komma. Utan gnäll.

• Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
  • Tillys

Hade varit underbart att kunna bjuda alla på både resa, boende och fest, det är drömmen såklart! Men nu ser ju inte den ekonomiska verkligheten ut på det sättet.

Jag har kommit på mig själv att börja snegla på andra alternativ runtomkring där vi bor - just därför att här finns min sambos familj som är bra mycket mer öppen och välkomnande än min och gärna skulle öppna sina hem för eventuella övernattningsgäster. Jag har även jobbat på ett mindre hotell som kanske skulle kunna vara öppna för att diskutera ett bra pris. För våra vänner är det stor skillnad på att få barnvakt en kväll, eller en helg.

Samtidigt tar det emot, jag har alltid tänkt att jag ska gifta mig på Gotland. Alternativet skulle kunna vara att välja en annan årstid än sommaren och hoppas kunna förhandla om ett bra pris på något hotell/vandrarhem och eventuellt kunna stå för åtminstone en del av kostnaden.

Tyvärr är det väl tänkt så att vi kommer bjuda fler ur sambons släkt - framförallt för att vi har mer kontakt med dem.

Inga presenter, eller att presenten blir att gästerna kommer, är såklart ett alternativ. Ett annat är att kanske ha ett litet bröllop (syskon och föräldrar) på ön, för att sedan ha en lite mer avslappnad stor fest hemma. Men det blir ju inte riktigt samma sak.

• Tillys
    Tessla skrev 2013-04-23 14:11:39 följande:

Känner igen ditt problem. jag och min fästman gifter oss på Öland i sommar, den enda som bor där är min mamma. Resten är från olika delar av landet, mest södra samt ngr stycken utomlands ifrån.

Vi har haft turen att hitta ett ställe med festlokal i nära Alvaret med boende i flera prisklasser. De som är mer bekväma och har mer att röra sig med, de får bo på hotell, andra får bo på vandrahem eller i stuga. Finns tom campingplats. Vi kommer ha barnfritt,den enda undantaget är min systerdotter som är 10. Det verkar som om de flesta är okej med det. Min ena kusin avböjde just dock för att de inte kunde få barnvakt den helgen. Tråkigt att de inte kan komma men samtidigt så visst vi ju att vi gjorde det svårt för ngr.
    Vet att det är dyrare att ta sig till Gotland än Öland men det är ju inte så att en helg på Gotland är ngt jobbigt att uppleva. Gör lite reklam om att som en utflykt istället. om folk kan åka utomlands för att gå på bröllop vorde väl Gotland inte vara ett problem?
    Jag har lagt in länkar på infobladet om roliga/intressanta ställen att se på Öland och det verkar som om många  våra gäster kommer att stanna ngr dagar extra för att uppleva ön.

Jag skulle råda dig att hitta ngt bra ställe där ni kan ha festen och boendet nära och där ni kanske kan få en del rabatt om ni har många övernattande gäster. Gruppresa med färjan är ju jättebra idé. Katthammarsvik har ju många olika sorters boende, både pesionat, vandrahem och stuga...

Vart på Gotland tänkte ni så fall gifta er?

Jättebra tips! Vet att kompisar vars bröllop vi var på i höstas gjorde så, och många stannade i fyra-fem dagar trots att det inte var säsong.

Jag har inte riktigt bestämt mig, men vi har tre olika alternativ. Antingen inne i Domkyrkan då jag är döpt och konfirmerad där, samt att mina föräldrar gifte sig där. Vi har även funderat på Stenkyrka, där min mamma kommer ifrån, och Gammelgarn, där jag tillbringade alla somrar som liten. Så Katthammarsvik var inte ett helt dumt förslag!
  • Tillys
    Juli2013 skrev 2013-04-23 14:10:19 följande:
    Vi gifter oss i min hemstad, 80 mil därifrån vi bor och därifrån många gäster bor, min blivandes släkt och familj har ca 70 mil att åka, minst. Vi grubblade massor på detta och vi ville också ha barnfritt, och var såå osäkra på hur vi skulle lägga upp allt och uttrycka oss. Hade förslag på formuleringar som "går det verkligen inte att ordna barnvakt så hör av er.." Osv.

Det slutade dock med den strängare formuleringen, att det är barnfritt och vi håller tummarna för att ni trots detta ska kunna deltaga!
    På vår hemsida skrev vi så här: Vi har valt att hålla vårt bröllop i xx trots att vi själva bor i xx och många gäster kommer att ha minst lika lång resväg. Vi vet att det kommer att kosta en del pengar att resa dit och att sova över i samband med bröllopet och eftersom ni är viktiga för oss så är den bästa presenten att att ni kommer, och delar denna viktiga dag med oss. Vi vill tillsammans med er ha en rolig helg och en fantastisk fest, som vi ska minnas resten av livet - det blir den finaste bröllopspresenten!

Vi har fått så positivt bemötande, alla säger att det är självklart att de fixar det och att det är det sista vi ska bekymra oss över. Alla har ordnat det och i stort sett alla har redan tackat ja! Så jag tycker, ja, go for it! Gästerna är inte så svåra som man tror (eller som jag trodde :) De som vill komma och de som vill dela er glädje kommer att fixa alla problem, tror jag :)
    Låter hoppfullt! Vill såklart att det är så våra gäster också skall reagera, att de vill komma för vår skull och inte titta alltför mycket på vad det kostar.
  • Tillys
    FruForsmark skrev 2013-04-23 14:17:41 följande:
    Skicka inbjudningarna ett år i förväg. Ordnade boende för alla gäster på hotel (de betalade dock själva) Ordnade en buss som skulle ta alla gäster från hotellet till kyrkan och från kyrkan till festlokalen. Vi had en mingelkväll dagen innan och hotellet hade en trevlig brunch på söndagen så det blev ett "helg event" och inte bara en "endagstillställning" Vi hade dresscode kavaj Vi avsade oss bröllopsgåvor Vi hade ett tydligt norrlandstema vilket fick många upplevde som "exotiskt" Vi hade hög kvalitet på lokal, mat och underhålling så att gästerna garanterat skulle tycka det var värt hela resan.

Vi har bara fått positiv feedback på vårt bröllop. Folk hade verkligen roligt. Vi hade också barnfrit

Jättebra tips! Planering blir ju A och O, och att ha som en hel weekend var inget dumt förslag! Blev kostnaden väldigt mycket större på grund av det?
  • Tillys
    Lavelii skrev 2013-04-23 14:29:13 följande:
    Men vi har stött på kommentarer om varför vi väljer att ha bröllopet där, då ingen av oss är därifrån och vart ska alla gäster ta vägen som inte har någon att bo hos osv osv osv... Men det är vårt bröllop och vi vet att det inte är en omöjlighet för folk att ta sig dit om de verkligen vill.

Sen är det så klart inte kul om era allra närmsta säger att de tyvärr inte kommer att kunna dyka upp ifall bröllopet är på Gotland (eller annat ställe för den delen) på grund av olika anledningar som är "fullt godtagbara". Då hade jag nog omvärderat.
    Antar att det bara är att vänja sig vid tanken på att det alltid finns folk som inte är nöjda och kommer hitta något att klaga på. Någonstans hoppas jag ändå att de som vill komma och verkligen bryr sig om oss, kommer komma var vi än gifter oss och vad det än kostar. Samtidigt så får man ju inte kräva alltför höga kostnader och kan ju försöka ordna billigast möjliga, som sagt.

Samtidigt känns det väldigt tråkigt när man pratar om att gifta sig på annan ort och nära vänner direkt uttalar sig om att det blir krångligt och dyrt för dem, istället för att vara glada för vår skull.
  • Tillys

Tack så otroligt mycket för alla tips! Betyder jättemycket! Härligt att höra både för-och nackdelar. Nu har vi lite att fundera på :)

mirreth skrev 2013-04-23 15:12:36 följande:

Vi blev bjudna på ett Gottlandsbröllop för ett par år sedan. Båten över två vuxna, två barn och bil kostade över 3000:-, sedan hade brudparet fixat boende på vandrarhem, billigt men man betalade det själv och så var det aktivitet dagen efter bröllopet (den var frivillig).

Vi åkte ca 3 dygn och det var helt ok, kände inte brudparet mer än att det var sambons jobbarkompis. Men vi fick en riktigt trevlig Gottlandsvistelse som vi aldrig skulle gjort annars!

Vi kommer gifta oss på hemmaplan, typ Örebro och kommer ha gäster från nästan hela landet som kommer. Vi har på vår hemsida lagt ut tre förslag på boende i närheten.

Jag personligen skulle nog aldrig fundera på att det blir långt och dyrt, det är ju en ära att bli bjuden på någons stora dag

Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?