Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
Är precis i början av planeringen av vårt bröllop.. Men jag har en fundering (nåja, en massa!).
M2b och jag bor i Västsverige, men jag är från Gotland. Har alltid velat gifta mig på Gotland, dels för att det är hemma, men också för den fantastiska naturen och alla underbara medeltida kyrkor. Min sambo kan tycker att "man kanske borde gifta sig på Gotland", men har inga problem att gifta sig på hemorten heller.
Vi har större delen av våra vänner och hela sambons släkt där vi bor. Några av våra vänner har uttryckt att det skulle vara både krångligt och dyrt att ta sig till Gotland - särskilt då vi vill ha ett barnfritt bröllop och många har små barn. På ett sätt känns det dumt att släpa alla dessa människor till Gotland bara för att JAG vill det, det är trots allt inte jättebilligt att åka. Å andra sidan var vi på bröllop på ön för ett tag sedan och såg inga problem i att vare sig betala eller åka, vi åkte för att vi ville. Skillnaden är att vi har gratis boende hos mina föräldrar.
Hur hade ni gjort? Vilken ort har ni valt när ni inte varit från samma? Har ni varit någon helt annanstans?
Har haft funderingar på att.. typ hyra en buss och gjort en gruppresa för sambons familj och våra vänner, för att få ner bränsle- och färjekostnad. Är det något vi borde betala i så fall, eller kan man be att dem gör det? Om vi försöker ge dem ett så billigt alternativ som möjligt? Kanske kan försöka inhysa dem hos min släkt. Problemet är att jag inte tänkt bjuda jättemånga släktingar och vet inte heller hur glada de skulle vara över att erbjuda boende. Hotell är inte billigt, särskilt inte om man gifter sig på sommaren på Gotland.
Eller så bjuder vi och hoppas att folk anser det värt att komma. Utan gnäll.