• Tillys

Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?

Är precis i början av planeringen av vårt bröllop.. Men jag har en fundering (nåja, en massa!).

M2b och jag bor i Västsverige, men jag är från Gotland. Har alltid velat gifta mig på Gotland, dels för att det är hemma, men också för den fantastiska naturen och alla underbara medeltida kyrkor.  Min sambo kan tycker att "man kanske borde gifta sig på Gotland", men har inga problem att gifta sig på hemorten heller.

Vi har större delen av våra vänner och hela sambons släkt där vi bor. Några av våra vänner har uttryckt att det skulle vara både krångligt och dyrt att ta sig till Gotland - särskilt då vi vill ha ett barnfritt bröllop och många har små barn. På ett sätt känns det dumt att släpa alla dessa människor till Gotland bara för att JAG vill det, det är trots allt inte jättebilligt att åka. Å andra sidan var vi på bröllop på ön för ett tag sedan och såg inga problem i att vare sig betala eller åka, vi åkte för att vi ville. Skillnaden är att vi har gratis boende hos mina föräldrar.

Hur hade ni gjort? Vilken ort har ni valt när ni inte varit från samma? Har ni varit någon helt annanstans?

Har haft funderingar på att.. typ hyra en buss och gjort en gruppresa för sambons familj och våra vänner, för att få ner bränsle- och färjekostnad. Är det något vi borde betala i så fall, eller kan man be att dem gör det? Om vi försöker ge dem ett så billigt alternativ som möjligt? Kanske kan försöka inhysa dem hos min släkt. Problemet är att jag inte tänkt bjuda jättemånga släktingar och vet inte heller hur glada de skulle vara över att erbjuda boende. Hotell är inte billigt, särskilt inte om man gifter sig på sommaren på Gotland.

Eller så bjuder vi och hoppas att folk anser det värt att komma. Utan gnäll.

• Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
  • Tessla

Kan påpeka att det kanske är värt att tänka på att ha bröllopet lite utanför säsongen... Innan midsommar eller efter medeltidsveckan tex. Då är inte färjebiljetterna riktigt så dyra och de hotell/vandrahem som finns kan bli glada för att få lite bokningar men vädret och naturen är fortfarande fina. Början av juni blommar ju orkideerna!

Vi valde i augusti just för att det inte skulle vara så mkt turister på Öland, även om södra delen är ganska lungt även under industrisemestern. 
    apropå Katthammarsvik så bode iv på vandrahemmet där för ett par år sedan, inte jättemysigt men billigt, däremot så kan man hyra annat boende också som ser jättefint ut blandannat häxans hus. Sedan ligger ju Borgvik mer boende och med strand rätt nära.

kolla in för lokal: http://www.katthamra.nu/magasinet.htm
    eller http://www.borgvik.com/ata_sv1.html

• daniiel
    mirreth skrev 2013-04-23 15:12:36 följande:

Jag personligen skulle nog aldrig fundera på att det blir långt och dyrt, det är ju en ära att bli bjuden på någons stora dag!

Samma sak här, oavsett hur stor ära det än är och hur gärna man än vill, så har man inte råd och/eller möjlighet, så har man inte. Jag kan tycka att det är lika fräckt av ett brudpar att förvänta sig att ens gäster ska förlägga sin tänkta semesterresa eller lägga sina sparpengar på deras bröllop, bara för att det är en sån stor ära, som det är av gäster att tycka att det är onödigt av brudpar att gifta sig på annan ort.
  • Tessla

Men det är ju nästan alltid annan ort för någon ?
    Vi har inte våra släktingar och vänner koncentrarade på något specieltt ställe egentligen så oavsett om var vi hade bestämt oss för att gifta oss hade ju några fått resa och boka boende.

• IdaOchTomas

Gör en för och emot lista för att få en klar bild över vad som är bra och dåligt med Gotland respektive hemorten, så kan det bli lättare att göra valet.

Jag har precis  planerat bröllop på annan ort (gifter oss om en vecka) och det är inget jag skulle vilja göra igen. Nu gjorde vi det iofs på kort tid (4,5 månader), så har ni nåt år eller mer på er och har möjlighet att åka till Gotland ofta så är det inget hinder. Hade vi haft bröllopet i samma stad där vi bor hade vi kanske hunnit med att hitta ett ställe där vi blev 100% nöjda med tårtan (det blev jag inte nu, men vi hade inte tid och råd med en till resa för att provsmaka på ett annat ställe). Ska ni hyra ett ställe där de dekorerar åt er eller blir ni tvungna att släpa 700 saker med er i bilen dit (som vi gör)?

Ju längre bort ni har bröllopet, desto viktigare att ni kan åka dit ofta eller att det finns folk på plats ni litar 100% på som kan ordna med allt. Jag som är ett kontroll freak till hög grad har tyckt det är jättejobbigt att inte kunna ha stenkoll på alla detaljer. När ljudet i lokalen plötsligt inte funkar måste jag lita på att någon annan tar tag i det och fixar det. Jag kan inte bara åka dit själv och prova att koppla in datorn.

Men hyr ni ett ställe där dukning och dekorering, mat och dryck, ljud och ljus etc. ingår så borde det inte vara jobbigare att ordna bröllop på Gotland trots distansen.

Vad gäller folk som klagar: ERT bröllop, gift er där ni vill. Det gör vi, trots att stor del av släkten då valt att inte komma! 

• Tillys

Tack så otroligt mycket för alla tips! Betyder jättemycket! Härligt att höra både för-och nackdelar. Nu har vi lite att fundera på :)

mirreth skrev 2013-04-23 15:12:36 följande:

Vi blev bjudna på ett Gottlandsbröllop för ett par år sedan. Båten över två vuxna, två barn och bil kostade över 3000:-, sedan hade brudparet fixat boende på vandrarhem, billigt men man betalade det själv och så var det aktivitet dagen efter bröllopet (den var frivillig).

Vi åkte ca 3 dygn och det var helt ok, kände inte brudparet mer än att det var sambons jobbarkompis. Men vi fick en riktigt trevlig Gottlandsvistelse som vi aldrig skulle gjort annars!

Vi kommer gifta oss på hemmaplan, typ Örebro och kommer ha gäster från nästan hela landet som kommer. Vi har på vår hemsida lagt ut tre förslag på boende i närheten.

Jag personligen skulle nog aldrig fundera på att det blir långt och dyrt, det är ju en ära att bli bjuden på någons stora dag

• FruForsmark
    Tillys skrev 2013-04-23 14:29:19 följande:
    Jättebra tips! Planering blir ju A och O, och att ha som en hel weekend var inget dumt förslag! Blev kostnaden väldigt mycket större på grund av det?
    Alternativet var ju att ha bröllopet i Stockholm och då hade vi inte alls fått samma kvalitet och utbud för samma pris som i Umeå. Så genom att ha bröllopet där så fick vi mycket mer för pengarna. Nä det kostade faktiskt inte så mycket mer. Mingelkvällen innan lyckades vi via lokala kontakter få en bra lokal med ett bra pris på alkohol och snacks så det blev inte så farligt, brunchen ingick i hotellet dagen efter så det kostade inte mer och i och med att vi bokade in så många på hotellet så blev det mängdrabatt för gästerna. Bussen fick vi i gåva av svärfar då han har kontakter på orten. Sedan fick vi bidrag och gåvor ändå fast vi avsade oss det. Så det går att få ner priserna med bra lokala kontakter och släktingar som gärna "hör sig runt".
  • Chicita

Vi funderade ett tag på att gifta oss under medeltidsveckan på Gotland eftersom vi hade medeltidstema.
    Men vi valde ett annat datum istället just eftersom det knappt går att hitta boende då och ännu värre om det skulle komma 60-100 personer. 
    Logistikmässigt (med blommor, tårta, mat mm) skulle det också kunna bli svårare. Det är ju inte bara att kvista över och ha en provuppsättning av håret eller provsminkning, kolla menyer mm mm. (inte ens om du är från Gotland, eftersom du inte bor där just nu)
    Så vi gifte oss hemma här där vi bor. Då fick bådas våra släkter ca 18 mil att resa.
    Jag dealade med hotellet jag jobbade på och fick bra priser till dom som skulle bo, men var och en betalade för sig själv.

Gotland är dyrt att åka till.
    Vi lägger lika mycket pengar på en vecka där som vi skulle göra på 2 veckors utomlandssemester (om vi inte väljer dyraste stället utomlands då, då kanske det bara räcker till 1 vecka Tungan ute )
    Det jag tycker att du ska fråga dig själv är:

1: Vad är viktigast. Platsen eller människorna?
    2: Kan du "ta Gotland till fastlandet"  (lite tema. Ringmurs-te från Kränku istället för kaffe kanske? "bygga" en ringmur på bordet som dekoration... )
    3: Är det ok att ha ett mindre bröllop bara det är på rätt plats (färre inbjudna = mer pengar att kanske sponsra deras resekostnader med)

• daniiel
    Tessla skrev 2013-04-23 16:58:13 följande:
    Men det är ju nästan alltid annan ort för någon ?
    Vi har inte våra släktingar och vänner koncentrarade på något specieltt ställe egentligen så oavsett om var vi hade bestämt oss för att gifta oss hade ju några fått resa och boka boende.
    Fast det är väl ganska stor skillnad på om ett par gäster måste resa till brudparets hemstad eller vart dom nu väljer att gifta sig och att som brudpar medvetet lägga bröllopet på en ort som majoriteten av gästerna måste resa till?

Vi hade tre gäster som behövde resa, av 60 st. En var min mormor och dom andra två var makens vänner, marskalker. Hade vi då tex valt att ha bröllopet där min mormor bor, så hade vi istället haft 59 tillresta gäster och då kan jag verkligen förstå om många av dom valt att stanna hemma istället.

Därför tycker jag att man får, som Chicita skriver, fundera på hur man prioriterar. Bland annat platsen eller gästerna? Varken eller är rätt eller fel, men man kan inte som brudpar bara räkna med rakt av att alla kommer vilja/kunna resa land och rike runt för att komma på någons bröllop. Och jag tycker inte heller att man som brudpar kan resonera som så att gästerna ska tycka att det är en sån stor ära att bli inbjudna att man gör allt vad man kan, skramlar alla slantar och sparar i månader bara för att kunna åka på ett bröllop och att man är otacksam som gäst och inte glädjs med brudparet om man inte gör det. Nu säger jag inte att du sagt det, vill bara förtydliga, men ibland verkar attityden vara sådan.

Om vi skulle bli tvugna att resa långt till ett bröllop, så hade vi förmodligen fått tacka nej, beroende på. Dels hur närstående personen som ska gifta sig är, hur dyr resa och boende blir och vart bröllopet ska vara. Det beror inte på att vi inte skulle vilja närvara vid alla nära och käras bröllop, utan på att vi har en begränsad ekonomi och även om det är väldigt vackert i tex Örebro och en kompis till oss har valt att ha sitt bröllop där, så är det kanske inte en resa till Örebro vi vill lägga våra sparpengar på.
  • mirreth

Vi har inte tänkt på folks ev resväg alls eftersom vi aldrig skulle fundera på det själva. Vi lägger nog lätt några tusen på ett bröllop på annan ort. Jag tror inte någon av våra dryga 100 bjudna funderar på det heller om jag känner de rätt. De som varit tveksamma är de som planerat in semester, bokat stuga tex.

Jag trode brudpar brukar tänka att det är deras dag på alla plan. Vi kommer gifta oss i kyrkan 1 km från där vi bor och ha festen i en bygdegård i närheten. Ett tag funderade vi på svärföräldrarnas sommarhus som ligger på en udde, det stället är ca 20 mil hemifrån. Det föll på att man inte kan kolla upp catering, frisör och annat sånt man vill ha kollen på.

• Vichy

För oss lutar det åt att vi gifter oss i Örebro! Jag är från Vötmland och m2b från Västergötland, men vi bor och träffades i Örebro... Vi lutar åt att ha festen på nån gård som har övernattningsmöjligheter! Vi har frågat på ett ställe som vi funderar på och det skulle inte va några problem för våra gäster att får sovplats, som de då får boka själva (finns både stuga och camping alternativ)

• Helipa

Ifall du tycker att platsen är så pass viktig att du är villig att riskera att en del av gästerna, som annars skulle kunna komma, faller bort, så kör på Gotland!

Sen kan du ju kolla upp möjligheterna att t.ex. grupp-boka hotell/vandrarhem eller hyra stugor för att göra vistelsen billigare för gästerna och kanske också fundera på att hyra in barnpassning till bröllopet för att underlätta för de som vill ha med sig barnen.  

Det hela beror väl lite på dels hur gärna ni vill att alla ska kunna kontra hur viktig platsen är, och dels beroende på ifall ni är beredda att lägga lite extra pengar och tid på att underlätta för era gäster.

Har en vän som gifte sig nere i skåne trots att paret bor i sthlm, hon är från sthlm och mannen är från skåne. Många av deras inbjudna kom trots den långa resan. De hade dock förhandlat till sig ett billigare grupp-pris på ett hotell  till sina gäster och uppmanade gästerna att boka just detta hotell (och uppge att de skulle på det aktuella bröllopet för att få rabatten). Sedan bjöd de alla sina gäster som bodde på hotellet på brunch dagen efter bröllopet för att få tid till lite mer umgänge innan avresan. 
    Bra sätt att visa sin uppskattning för långväga gäster, särskilt när de är så många!  

• darkHorse

Som någon nämnt innan tror jag en bra kompromiss om ni bestämmer er för att vara på Gotland är att lägga bröllopet utanför högsäsong. Det ska inte behöav vara snårigt att hitta någonstans att bo. Man kan också försöka lägga tiden så att den ger så många alternativ som möjligt, passar med båtar etc. Om vigseln börjar 16 kanske de som inte bor jättelångt bort kan resa samma dag, medan en vigsel klockan 13 gör det svårare.

Det är ju trots allt på Gotland och inte i Indien ni vill lägga bröllop

• Kaffegrus

För oss skulle det bli på annan ort för halva gänget oavsett då min familj är från Norge och hans är från samma ställe som vi valt att ha vigseln. Nu valde vi också här för att vi bor här, men jag tror en del av mina kompsar inte kommer ha råd att komma, vilket är riktigt synd. Alternativet skulle vara att ha bröllopet i Norge där allt hade blivit dubbelt så dyrt och andra vänner inte kunde komma. Ni kanske får samma problem med någon som måste ta sig från Gotland?

Vi har bokat hotel til gästerna så det blir billigare och tänkte göra något trevligt på kvälle före och dagen efter. En del kanske tycker det är lite extra att dra till Gotland? Vi har fått kommentarer från vissa kompsar att de nästan hoppade vi skulle ha bröllopet i Norge så de fick en anledning att resa dit.

FruForsmark: Kan jag fråga vilket hotel som hade inkluderat brunsj dagen efter? 

• kärlekensbrudpar

Vi ska ha bröllopet i hemstaden så att gästerna inte ska behöva resa så långt ... :)

• Vichy
    Vichy skrev 2013-04-25 09:58:57 följande:
    Värmland ska det så klart stå... autocorrect ville minnsan inte funka då.. ;)
Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?