Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?

Jag kan förstå hur du tänker, att du vill gifta dig på hemmaplan och att du tycker det är fint där osv. Jag kan också förstå din blivandes släkt och era vänner om dom inte vill resa för ett bröllop. Alla har inte råd eller möjlighet till barnvakt länge eller vill ha barnvakt länge. Deras val, absolut, men det påverkar ju er om ni gärna vill ha dom där.

Har ni möjlighet att bjuda på resa och boende för alla era tillresta gäster, så ökar nog chanserna för att folk ska välja att komma. Utan tvekan. Det är dock inget ni måste göra, för det vanligaste är ju att gäster betalar sin egen resa och boende.

Jag funderar dock på det där med att du inte vill bjuda in så mkt släkt, är det lönt att dra alla andra ut på Gotland då? Alltså, är det mer värt för dig att få gifta dig på Gotland, även om det betyder att flera kanske inte har möjlighet att komma, eller att gifta er där ni bor och på så sätt kanske ha fler vänner och släkt närvarande?

Och jag vet inte om jag som släkting hade blivit speciellt glad över frågan om att inhysa en släkting till din blivande eller vän till er utan att själv vara inbjuden på bröllopet öht, där har du nog en poäng. Nu beror det ju på, väljer att tex bara bjuda in föräldrar, mor- och farföräldrar och syskon samt vänner, så kanske det skulle kännas aningen lättare som morbror, kusin eller vad det nu kan vara (och då kanske en kyrkoinbjudan skulle vara passande?), men bjuder ni in kusiner från din blivandes släkt och inte från din, då kan det nog bädda för konflikter.

Nu finns det ju inget som säger att era gäster inte kommer vilja och kunna resa ut på Gotland heller, det är svårt att veta innan man får facit i hand så att säga.

• daniiel

Fast, oavsett om man har grillfest på fredagkväll och lunch på söndag, har någon utflykt och att det inte är jobbigt att uppleva en helg på Gotland, så förändrar det ju ingenting om man inte har råd att åka eller inte kan få barnvakt eller inte känner sig bekväm med att resa så långt (det är ju trots allt inte bara att ta bilen och så är man hemma på ett par timmar).

Jag tycker absolut inte att TS ska strunta i att ha bröllopet där hon vill ha det, missförstå mig inte, men hur mkt aktiviteter osv man än planerar, så kan det ändå vara så att vissa väljer att inte komma. Givetvis kan det vara folk som inte har möjlighet även om bröllopet är i samma stad som gästerna bor i, men chanserna för att fler ska kunna komma ökar ju då.

Men som sagt, att försöka hitta billiga alternativ på resa och boende, avsäga sig presenter och förklara att man hemskt gärna vill gifta sig där och att det är roligt om så många som möjligt kan komma, men inga sura miner från brudparets sida om någon inte har möjlighet.. ja, det är åtminstone bra förutsättningar :)

Det är ju i princip omöjligt att vara alla till lags.

Och jag kan ju tillägga att om vänner till oss skulle berätta att dom ska gifta sig, men bröllopet kommer vara i Växjö, så skulle nog min första tanke också vara "Fasiken, hur ska vi ha råd och hur blir det med barnvakt, hundvakt osv då!", men det betyder ju inte att jag inte skulle bli glad för deras skull och tycka att det är roligt för dom om dom hittat en plats där som dom vill gifta sig på osv.

• daniiel
    mirreth skrev 2013-04-23 15:12:36 följande:

Jag personligen skulle nog aldrig fundera på att det blir långt och dyrt, det är ju en ära att bli bjuden på någons stora dag!

Samma sak här, oavsett hur stor ära det än är och hur gärna man än vill, så har man inte råd och/eller möjlighet, så har man inte. Jag kan tycka att det är lika fräckt av ett brudpar att förvänta sig att ens gäster ska förlägga sin tänkta semesterresa eller lägga sina sparpengar på deras bröllop, bara för att det är en sån stor ära, som det är av gäster att tycka att det är onödigt av brudpar att gifta sig på annan ort.
  • daniiel
    Tessla skrev 2013-04-23 16:58:13 följande:
    Men det är ju nästan alltid annan ort för någon ?
    Vi har inte våra släktingar och vänner koncentrarade på något specieltt ställe egentligen så oavsett om var vi hade bestämt oss för att gifta oss hade ju några fått resa och boka boende.
    Fast det är väl ganska stor skillnad på om ett par gäster måste resa till brudparets hemstad eller vart dom nu väljer att gifta sig och att som brudpar medvetet lägga bröllopet på en ort som majoriteten av gästerna måste resa till?

Vi hade tre gäster som behövde resa, av 60 st. En var min mormor och dom andra två var makens vänner, marskalker. Hade vi då tex valt att ha bröllopet där min mormor bor, så hade vi istället haft 59 tillresta gäster och då kan jag verkligen förstå om många av dom valt att stanna hemma istället.

Därför tycker jag att man får, som Chicita skriver, fundera på hur man prioriterar. Bland annat platsen eller gästerna? Varken eller är rätt eller fel, men man kan inte som brudpar bara räkna med rakt av att alla kommer vilja/kunna resa land och rike runt för att komma på någons bröllop. Och jag tycker inte heller att man som brudpar kan resonera som så att gästerna ska tycka att det är en sån stor ära att bli inbjudna att man gör allt vad man kan, skramlar alla slantar och sparar i månader bara för att kunna åka på ett bröllop och att man är otacksam som gäst och inte glädjs med brudparet om man inte gör det. Nu säger jag inte att du sagt det, vill bara förtydliga, men ibland verkar attityden vara sådan.

Om vi skulle bli tvugna att resa långt till ett bröllop, så hade vi förmodligen fått tacka nej, beroende på. Dels hur närstående personen som ska gifta sig är, hur dyr resa och boende blir och vart bröllopet ska vara. Det beror inte på att vi inte skulle vilja närvara vid alla nära och käras bröllop, utan på att vi har en begränsad ekonomi och även om det är väldigt vackert i tex Örebro och en kompis till oss har valt att ha sitt bröllop där, så är det kanske inte en resa till Örebro vi vill lägga våra sparpengar på.
Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?