Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
Jag kan förstå hur du tänker, att du vill gifta dig på hemmaplan och att du tycker det är fint där osv. Jag kan också förstå din blivandes släkt och era vänner om dom inte vill resa för ett bröllop. Alla har inte råd eller möjlighet till barnvakt länge eller vill ha barnvakt länge. Deras val, absolut, men det påverkar ju er om ni gärna vill ha dom där.
Har ni möjlighet att bjuda på resa och boende för alla era tillresta gäster, så ökar nog chanserna för att folk ska välja att komma. Utan tvekan. Det är dock inget ni måste göra, för det vanligaste är ju att gäster betalar sin egen resa och boende.
Jag funderar dock på det där med att du inte vill bjuda in så mkt släkt, är det lönt att dra alla andra ut på Gotland då? Alltså, är det mer värt för dig att få gifta dig på Gotland, även om det betyder att flera kanske inte har möjlighet att komma, eller att gifta er där ni bor och på så sätt kanske ha fler vänner och släkt närvarande?
Och jag vet inte om jag som släkting hade blivit speciellt glad över frågan om att inhysa en släkting till din blivande eller vän till er utan att själv vara inbjuden på bröllopet öht, där har du nog en poäng. Nu beror det ju på, väljer att tex bara bjuda in föräldrar, mor- och farföräldrar och syskon samt vänner, så kanske det skulle kännas aningen lättare som morbror, kusin eller vad det nu kan vara (och då kanske en kyrkoinbjudan skulle vara passande?), men bjuder ni in kusiner från din blivandes släkt och inte från din, då kan det nog bädda för konflikter.
Nu finns det ju inget som säger att era gäster inte kommer vilja och kunna resa ut på Gotland heller, det är svårt att veta innan man får facit i hand så att säga.