Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
Vi funderade ett tag på att gifta oss under medeltidsveckan på Gotland eftersom vi hade medeltidstema.
Men vi valde ett annat datum istället just eftersom det knappt går att hitta boende då och ännu värre om det skulle komma 60-100 personer.
Logistikmässigt (med blommor, tårta, mat mm) skulle det också kunna bli svårare. Det är ju inte bara att kvista över och ha en provuppsättning av håret eller provsminkning, kolla menyer mm mm. (inte ens om du är från Gotland, eftersom du inte bor där just nu)
Så vi gifte oss hemma här där vi bor. Då fick bådas våra släkter ca 18 mil att resa.
Jag dealade med hotellet jag jobbade på och fick bra priser till dom som skulle bo, men var och en betalade för sig själv.
Gotland är dyrt att åka till.
Vi lägger lika mycket pengar på en vecka där som vi skulle göra på 2 veckors utomlandssemester (om vi inte väljer dyraste stället utomlands då, då kanske det bara räcker till 1 vecka )
Det jag tycker att du ska fråga dig själv är:
1: Vad är viktigast. Platsen eller människorna?
2: Kan du "ta Gotland till fastlandet" (lite tema. Ringmurs-te från Kränku istället för kaffe kanske? "bygga" en ringmur på bordet som dekoration... )
3: Är det ok att ha ett mindre bröllop bara det är på rätt plats (färre inbjudna = mer pengar att kanske sponsra deras resekostnader med)