Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?
Gör en för och emot lista för att få en klar bild över vad som är bra och dåligt med Gotland respektive hemorten, så kan det bli lättare att göra valet.
Jag har precis planerat bröllop på annan ort (gifter oss om en vecka) och det är inget jag skulle vilja göra igen. Nu gjorde vi det iofs på kort tid (4,5 månader), så har ni nåt år eller mer på er och har möjlighet att åka till Gotland ofta så är det inget hinder. Hade vi haft bröllopet i samma stad där vi bor hade vi kanske hunnit med att hitta ett ställe där vi blev 100% nöjda med tårtan (det blev jag inte nu, men vi hade inte tid och råd med en till resa för att provsmaka på ett annat ställe). Ska ni hyra ett ställe där de dekorerar åt er eller blir ni tvungna att släpa 700 saker med er i bilen dit (som vi gör)?
Ju längre bort ni har bröllopet, desto viktigare att ni kan åka dit ofta eller att det finns folk på plats ni litar 100% på som kan ordna med allt. Jag som är ett kontroll freak till hög grad har tyckt det är jättejobbigt att inte kunna ha stenkoll på alla detaljer. När ljudet i lokalen plötsligt inte funkar måste jag lita på att någon annan tar tag i det och fixar det. Jag kan inte bara åka dit själv och prova att koppla in datorn.
Men hyr ni ett ställe där dukning och dekorering, mat och dryck, ljud och ljus etc. ingår så borde det inte vara jobbigare att ordna bröllop på Gotland trots distansen.
Vad gäller folk som klagar: ERT bröllop, gift er där ni vill. Det gör vi, trots att stor del av släkten då valt att inte komma!