Inlägg från: Juli2013 |Visa alla inlägg
  • Juli2013

Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?

Vi gifter oss i min hemstad, 80 mil därifrån vi bor och därifrån många gäster bor, min blivandes släkt och familj har ca 70 mil att åka, minst. Vi grubblade massor på detta och vi ville också ha barnfritt, och var såå osäkra på hur vi skulle lägga upp allt och uttrycka oss. Hade förslag på formuleringar som "går det verkligen inte att ordna barnvakt så hör av er.." Osv.

Det slutade dock med den strängare formuleringen, att det är barnfritt och vi håller tummarna för att ni trots detta ska kunna deltaga!
    På vår hemsida skrev vi så här: Vi har valt att hålla vårt bröllop i xx trots att vi själva bor i xx och många gäster kommer att ha minst lika lång resväg. Vi vet att det kommer att kosta en del pengar att resa dit och att sova över i samband med bröllopet och eftersom ni är viktiga för oss så är den bästa presenten att att ni kommer, och delar denna viktiga dag med oss. Vi vill tillsammans med er ha en rolig helg och en fantastisk fest, som vi ska minnas resten av livet - det blir den finaste bröllopspresenten!

Vi har fått så positivt bemötande, alla säger att det är självklart att de fixar det och att det är det sista vi ska bekymra oss över. Alla har ordnat det och i stort sett alla har redan tackat ja! Så jag tycker, ja, go for it! Gästerna är inte så svåra som man tror (eller som jag trodde :) De som vill komma och de som vill dela er glädje kommer att fixa alla problem, tror jag :)

• Juli2013

Vi har också en rubrik på vår hemsida som heter "Turista i Höga Kusten" :) och där har vi listat alla våra egna favoritställen och allt som finns att se och uppleva. Många verkar ha blivit pepprade av det och passar på att planera in en semestertripp i samband med bröllopet :)

• Juli2013

Jag tror också det är en fördel att göra det lite längre när gästerna ska resa långt!
    Vi har grillning på fredagkvällen, så får vi ladda upp och träffas lite innan också, och sedan brunch på söndagen, så det blir tredagarsevent :)

På fredagen ordnar vi med grill nere på stranden, där finns också vedeldad bastu och utomhusjacuzzi, men de får ta med själva vad de vill grilla, så på så sätt blir det inte mycket dyrare. De får ju dock lite genom bastu och bad :)
    Brunchen ordnar vi själva på söndagen, köper in och ställer i kylen i festlokalen och ställer fram på söndagen (med hjälp av våra familjer), så det kostar inte heller mycket!

Svar på tråden Från olika orter - var ska vi gifta oss och hur löser vi resan för släkt och vänner?