• tjejn

Nånting till välkomstsrinken!

Vi vill bjuda på nåt till välkomstdrinken som gästerna får vid ankomst till festlokalen. Nåt som kan förberedas en dag eller två innan festen, som är litet och går att äta utan bestick utan stående fot OCH helst lite matigt. Tänker på snittar såklart, men tycker det är lite trist och framför allt blir ju kanterna hårda om man skär upp dom klart dagen innan...men som sagt..trist och uttjatat., Nåt annat tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-29 08:37
    Ska tillägga att vi tänkte ha ost och kex som vickning :)

• Svar på tråden Nånting till välkomstsrinken!
  • Rin

Till min brors bröllop gjorde mamma en sorts "bollar" som var otroligt uppskattade. Det var en hemgjord smördeg med västerbottenost och så bakade hon in oliver i den. Supergott verkligen. Skulle kunna fråga henne om receptet om intresse finns.
    De hade också tunnbrödsrullar med en kräm av creme cheese och pepparrot samt rökt lax och ruccola, funkade fint att göra dagen innan. 

• Larssonmaria86

TheD: Vad menar du? Vi ska ha så på vårt bröllop att när gästerna kommer till festlokalen (vi fotas) så får dem champagne och snacks. Sen kommer vi och då kör vi brudskålen. Eller brukar man göra på något annat sätt? Bara varit på bröllop en gång...
    Kramen och Moignon: Dem lät supergoda, sparade receptet i min mapp :)

• TheD
    Larssonmaria86 skrev 2013-04-29 18:26:00 följande:
    TheD: Vad menar du? Vi ska ha så på vårt bröllop att när gästerna kommer till festlokalen (vi fotas) så får dem champagne och snacks. Sen kommer vi och då kör vi brudskålen. Eller brukar man göra på något annat sätt? Bara varit på bröllop en gång...
    Kramen och Moignon: Dem lät supergoda, sparade receptet i min mapp :)
    Okej... Gästerna samlades en viss tid och kort efter kom vi och då var det brudskål. Dvs gästerna fick andrum efter vigseln.
  • Mmmaria

Vi köpte "brödpinnar" på Lidl. De är supergoda och smakar "hembakt". De är lite matiga, jättegoda och förstör inte smaken för bubblet. Ska kolla vad de heter.

• ThereseV
    Rin skrev 2013-04-29 16:52:27 följande:
    Till min brors bröllop gjorde mamma en sorts "bollar" som var otroligt uppskattade. Det var en hemgjord smördeg med västerbottenost och så bakade hon in oliver i den. Supergott verkligen. Skulle kunna fråga henne om receptet om intresse finns.
    De hade också tunnbrödsrullar med en kräm av creme cheese och pepparrot samt rökt lax och ruccola, funkade fint att göra dagen innan. 
    Dom där bollarna skulle jag vilja ha recept på:)
  • confuzed86

Vi kommer göra det enkelt med ett fruktfat och möjligtvis lite ost och kex

• Moignon

Angående fruktfat. Jag vet ju inte hur ni ska ha det men jag antar att du pratar om frukt i bitar? Var nämligen på ett bröllop där det fanns en fruktskål när man kom till lokalen. När vi kom fanns det bara apelsiner kvar... Några åt äpplen, men bara tanken på det får min mage att skrynkla sig när man är hungrig eftersom det inte mättar utan snarare ger mer hunger! Men om tanken är att det bara ska vara gott så är det ju en annan sak!

• Rin

Här är receptet på bollarna!

Olivbollar
    1 1/2 dl vetemjöl
    50 g smör
    75 g riven västerbottenost
    1 msk kallt vatten
    ca 20 oliver
    Bakas i 225° 10 min
    De kan även göras i förväg och frysas innan bakning. Frusna bakas 13 min 225°

• kärlekensbrudpar

Tjejen hittade ett recept på interner som jag skickat till vårat värdpar men jag har inte smakat dom :)

Svar på tråden Nånting till välkomstsrinken!