• Sofim

Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?

Skriver här för att jag känner att jag behöver råd från folk som inte känner mig o min familj.

Min bror meddelade igår att han och hans familj enbart kommer deltaga ett tag på vårt bröllop...sen ska de vidare till en 50 års fest som deras närmsta vänner anordnar. Jag känner mig otroligt åsidosatt och vill inte de ska komma överhuvudtaget:(

Hur hade ni reagerat? 

• Svar på tråden Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?
  • Sofim

Vi gifter oss på samma ställe som festen är. Kan tänka mig att de tänker närvara på vigseln som är 15 och sen äta lite för sen dra vidare vid 19 när festen säkert drar igång.
    Det jag känner är att jag inte alls är sugen på att ha dom där när de väljer att göra som de gör. Det känns som de egentligen inte vill vara hos oss. Jag hade inte tvekat en sekund på att gå på deras. Jag vet oxå att om jag ber dom inte komma så blir det ju en livslång konflikt mellan oss. Men låtsas jag som ingenting så kommer min klump i magen vara större än någonsin när de lämnar vårt bröllop för att gå på en fest.

• Sofim

Det är den frågan jag ställer mig oxå om det är värt det. Jag sa till honom att jag blev mkt ledsen att jag gifter mig 1 gång så han vet hur jag känner. 

Det är väldigt olika hur man väljer, men jag har vid olika tillfällen valt bort både 30 årsfest och 25 årsfest för att hans söner fyller år. Det är väl det som känns i hjärtat att han tänker annorlunda. Hans ena son tar studenten snart. Vi är bjudna på en stor fest samma dag. Mitt val hade självklart varit att gå på studenten. Men nu är självklart mitt val annorlunda. 

• Sofim
    Alyllyra skrev 2013-04-30 09:48:21 följande:
    Fast det blir väl lite konstigt att ta ut det på dina brorsbarn? Det är väl knappast deras fel/konflikt. Men att hinna med både en studentuppvaktning och en fest senare på kvällen låter inte omöjligt eller ens konstigt, många stannar ju inte mer än några timmar hos studenten (inte ens studenten själv i många fall )
    Absolut!!! Det handlar nog inte om att ta ut det på någon, det är nog bara att jag är så besviken o ledsen att jag har svårt att gå på deras studenfest veckan innan mitt bröllop. Men jag ska grunna lite till på hur jag ska göra. Sen får jag ta ett beslut o sen släppa det. Denna tiden fram till dagen D ska ju inte innebära ångest över  en sådan sak. Jag får fokusera på de andra gästerna som faktiskt är där för vår skull.
  • Sofim
    Allis skrev 2013-04-30 10:50:02 följande:
    Om du inte frågar får du inte veta hur han resonerat. Håll definitivt hans barns studentfirande utanför det här, har du tackat ja till att delta där ska du givetvis gå oavsett vilka val din bror har gjort.
    Jag vet hur han resonerat. Det har han berättat. Han anser att det är deras närmsta vänner och att de lägger ner väldigt mkt tid o pengar på sin fest?  
  • Sofim
    Chicita skrev 2013-04-30 11:05:47 följande:
    Jag vet ju inte hur ni har gjort.. alltså hur mycket pengar och tid ni lagt ner på er fest.
    Men jag hade nog sagt att om dom inte har förstått det så har ni också lagt ner både pengar och tid. Och att du ser det som ett svek att dom inte är där, speciellt eftersom att du har valt bort andra tillställningar för att närvara när det händer något i hans familj.
    Sen skulle jag sagt att han var varmt välkommen till kyrkan. Men om han inte vill vara med på "vår" fest för att den inte är lika påkostad enligt honom, så vill jag faktiskt kunna ge dom middagsplatserna till någon annan. Någon som skulle uppskatta att bli bjuden, men som också vill stanna kvar och dela kvällen med er och inte bara gå efter att dom fått mat.
    Bjuda på mat kan ni göra en annan kväll liksom. Har ni bättre mat på bröllopet än deras vänner har på 50-årsfesten eftersom han gärna vill äta först innan han sticker till deras fest?
    Haha, man kan ju undra. Precis som du skriver känner jag. Men vi gifter oss inte i kyrkan utan har ett utebröllop o sen fest på samma ställe. Han vet att vi både har liveband o fin mat så det handlar nog inte om det. Det handlar om var hans hjärta är tror jag. Har oxå fått reda på att han inte kommer delta på min sambos svensexa. Vilket är ok men inte när man överhuvudtaget inte svarar på inbjudan. 
  • Sofim
    Mmmaria skrev 2013-04-30 11:35:02 följande:

Tråkigt att han valt som han gjort tycker jag. Jag hade också blivit ledsen. Hade väl varit ok om han var med på nästan hela bröllopet, men drog vidare vid 22-tiden och festade med kompisen.

Vet inte vad du har för val egentligen för hur skulle det vara om du pratade med honom och han ändrar sig och kommer på hela ert bröllop? Skulle det verkligen kännas bra eller skulle du känna att du tvingat honom?

Precis, han sa att han o hans fru funderat fram och tillbaka hur de skulle göra. Så nog har han tänkt igenom det hela. Så jag är inte jättesugen på att de ska komma alls. Men är fullt medveten om konsekvenserna.

Tack för alla era svar!! Vi får ta oss en ordentlig funderare o sen ta ett beslut.

Må väl 
Svar på tråden Min bror kommer bara närvara på halva mitt bröllop?