marsmat skrev 2013-05-26 21:02:40 följande:
Hej!
Vilken bra tråd och tack för att du tipsar oss alla. Jag funderar på vilka blommor, viltväxande och odlade, som är i säsong i slutet av juli och som kan förknippas med ett tema som är ungefär "svensk sommar"? Färgtema är grönt och ljusa pastellrosa- och gultoner. Men brudnäbbarna fick nu ved ett misstag lila shorts så vi kan kanske hälla lite åt lilahållet också för att de inte ska se helt omatchande ut.
Hej ! Tack så mycket :D det är bara väldigt roligt att få hjälpa till :)
Härligt tema , har blivit väldigt förtjust i ängsbuketter på senare tid. Tidigare så har de varit mkt kompakta runda buketter men nu blir ängsbuketter mer och mer populära, jättehärligt :)
När de gäller en ängsbukett så är de bara fint om alla blommor inte är av samma sort eller färg, de gör att buketten känns mer levande och vildvuxen så tror inte att de ska vara några som helst problem med färgerna men jag skulle tycka att man gör en färgton dominant och sedan har någon färg som kontrast. Exempelvis om man gör buketten i övervägande rosa / lila och sedan några gula blommor som komplement . Om man har lika mycket av alla färger så vet oftast inte ögat vart den ska fokusera och buketten upplevs då lite rörig , men de är bara min personliga åsikt :)
Här kommer några exempel :) Ängsblommor som jag gillar är : sommarriddarsporrar, lejongap, stjärnflocka, veronica, solöga, dahlia, kvistrosor, fontängräs, alchemilla, astillbe osv :)