• 20140222

Någon med erfarenhet av Viktväktarna?

Jag har igår gått med i viktväktarna online. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag behöver tappa 5 "trivsel kilon" då jag egentligen inte är överviktig. Jag tyckte deras hemsida var krånglig då man skulle skriva in egna recept. Vore kul om det fanns någon med erfarenhet av viktväktarna som kunde skriva ett par rader om hur du upplevde/upplever viktväktarna. Jag tycker deras mat är god, det är den ända erfarenhet jag har nu redan. Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Viktväktarna?
  • Fixelady

För mig funkar VV väldigt bra! Har tappat 23 kilo hittills =) Man kommer in i hela räknargrejen ganska snabbt. Det enda jag kan tipsa om med sidan är att kolla runt en del och prova dig fram. Man lär sig ganska snabbt hur mycket points de matvaror man använder mest innehåller. Och även hur mycket points de rätter du lagar ofta innehåller.

Och har du en Iphone (eventuellt en andriod) så bör du ladda hem appen! Den är superbra och underlättar mycket! 

• magicadespell
    20140222 skrev 2013-04-30 21:14:53 följande:
    Jag har igår gått med i viktväktarna online. Är det någon som har erfarenhet av dem? Jag behöver tappa 5 "trivsel kilon" då jag egentligen inte är överviktig. Jag tyckte deras hemsida var krånglig då man skulle skriva in egna recept. Vore kul om det fanns någon med erfarenhet av viktväktarna som kunde skriva ett par rader om hur du upplevde/upplever viktväktarna. Jag tycker deras mat är god, det är den ända erfarenhet jag har nu redan. Tack på förhand!
    VV är enigt mig en "quick fix". Rekomenderar Viktklubben i sådana fall. Kilon handlar enbart om vad du äter och vad du förbrukar. Lycka till!
  • 20140222

grattis fixelady! bra jobbat!

• Norrskensflamman

VV funkar bra för mig, har hjälpt mig och mitt ex. Tycker inte alls det är en quick fix. Man går ner ganska långsamt och man ändrar automatiskt livsstil. Man uppmuntras att motionera samt äta nyttigare, dock utan förbud eller uteslutande av viss mat. Men helt automatiskt väljer man "bättre" mat med färre points. Det som kan vara kruxet är att man slutar tänka på hur många points man stoppar i sig kontra förbrukar när man nått sin målvikt. Man måste gå igenom den där utjämningsfasen och lära sig hur mycket man kan äta utan att gå upp igen.

VV är toppen om du frågar mig! Känns inte som en bantning/diet utan mer omläggning av matvanor och livsstil samt att man får lära sig vad/hur mycket just jag kan äta.

• 20140222

Jag har i ärlighetensnamn inte kommit igång riktigt med viktväktarmaten. Men det kommer. Tar mindre portioner i alla fall. Det är en början. Tack för alla svar!

• keskis

Jag har varit med i Viktväktarna sen 1 mars nu och hittils tappat 10 kg. Jag hade innan testat pulver, dietister och "traditionell" viktminskning med träning och bra kost.

Jag upplever att Viktväktarna tillhör kategorin "traditionell" viktminskning men att de förenklar det, i alla fall för mig. Det som det egentligen innebär är att man för matdagbok. I och med att man skriver ner ALLT man äter och ALLA gånger man motionerar och tränar så får man en bra koll på hur mycket man faktiskt stoppar i sig och vad man gör av med. Det är verkligen det där med att man måste göra av med mer än man stoppar i sig för att tappa i vikt - hålla en bra balans - och räknar man propointsen och inte fuskar så fixar man att hålla koll på det.

Jag använder mig både av deras möten, hemsidan samt appen (appen är sjukt smidig, bara den inte strular som den kan göra på vissa mobiler). Det funkar mycket bra för mig. Det är inga konstigheter - och verkligen ingen "quickfix"... Här lär man sig hur mycket man kan äta och hur ofta - inget uteslutande av livsmedel direkt (om man inte gärna vill det förstås). Man får in bra matvanor för livet med denna metod och man FÅR lyxa till det då och då, det tror jag underlättar i längden.

Vill inte pika de som äter pulver för att gå ner men för mig funkade det inte bra. Jag behöver lära mig  hur jag ska äta under tiden - och praktisera det också. Inte bara gå ner massa och sen försöka träna på att ändra vanorna. Men alla är olika - vissa funkar det för och vissa inte!

Hemsidan ser svår ut i början, det tyckte jag med, men man lär sig väldigt snabbt. Det fixar du!

Lycka till nu!

• Mette81

Kan verkligen INTE hålla med om att VV är någon "Quick fix" då hela deras upplägg handlar om att ändra inställning till kost och att få en sundare syn på livet. Sättet att räkna på (pro points) är till gör att underlätta. Har själv tappat 22 kg med VV. Läs gärna om Amii som tappade 120 kg med VV!! I det stora handlar det om att ändra syn på livet!! Men för några "trivsel kilon" kanske viktklubben eller shape app fungerar lika bra?! :)) Lycka till!!

• tågjäntan

Jag gick på vv för 7-8 år sen. Då tror jag inte att vv onlie hade kommit igång. Första gången jag kom sa de: Har du kommit hit för att banta har du kommit fel - det handlar om att få en sundare livsstil. Det är så jag uppfattar det. Själv lyckades jag gå ner 15 kg på 1,5 år, precis en månad innan jag blev gravid. Då gick jag och vägde mig var 5- 6 vecka. Under graviditeten gick jag upp 35 kg. Det mesta har jag gått ner, men har stått och stampat med ca 6kg kvar. Till slut klarade jag inte av att ha samma karaktär -  det är så lätt att låta en kaka slinka ner på jobbet, eller smita förbi affären på väg hem för en godisbit eller två.  Det handlar om att låta bli kakor och godis, äta sundare mat och röra sig mer. Det tror jag"hälsomyndigheten" skulle skriva under på utan prut. Man måste inte räkna points om man har karaktär. Men det kan vara lättare att ta sig i kragen om man har något som vv som utmanar en'.Lycka till!  

• Carina10

Jag har varit med i VV en gång förut o det var för att få bättre kosthållning och det fungerade och jag tappade dessutom de där meningslösa kilona.

Nu har det gått X antal år och jag funderar på att gå med igen för nu har några av barnen flyttat o deras mamma har fått kakfnatt haha och detta syns på vågen :(

• amerika

Jag har kört VV två ggr riktigt seriöst, första gången gick jag ner 15 kg, andra gången ca 10 kg. VV funkar jättebra för mig, jag gillar deras mat och tycker inte poängsystemen är svåra. Men jag gillar inte deras möten, det är alldeles för mycket halleluja för mig. Däremot verkar VV Online vara en bra grej!

Jag håller inte heller med om att VV är en quick fix. Det handlar om att förändra sina kostvanor. Och det är ju när man börjar frångå det man lärt sig som vågen visar + igen....

Det som jag tyckt varit krångligt med VV är att mina barn inte gillar deras mat (sallader, grönsaksröror, tomatbaserade såser osv)  Min ena son är dessutom glutenintolerant. Så vissa dagar lagade jag tre olika maträtter: en VV till mig, en glutenfri till ena sonen och en med "vanlig" mat t andra sonen. Det gjorde att jag övergav alltihopa....

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Viktväktarna?