• Anonym

Behöver era råd och synpunkter!

Jag och min sambo gifter oss i juni. Vi ligger bra till vad gäller planerandet och så, det är inte det som är problemet.
    Problemet är att jag är så besviken på mina vänner.

Tro mig, jag vet att mitt bröllop är mitt och inte deras, de kan inte lägga ner all sin tid på det osv!!!!
    Men nu är det så att ingen av mina vänner, eller ens våra toastmadames självmant velat träffas och prata om bröllopet eller så. Våra toastmadames kommer för sent till våra träffar vilket gör att vi blir oroliga att de kommer att klara sitt uppdrag. Vi har två vänner som flyttat som inte bjudit hem oss än. En vän flyttade för ett år sedan men har ännu inte bjudit hem oss (även om vi sagt att vi är oftast lediga och vill gärna hälsa på). Några av mina vänner ska åka bil till bröllopet fast det finns andra möjligheter och alltså inte dricka något någon av dem. Igår träffades några av mina vänner utan att fråga om jag vill vara med. Utesluten var ordet, och ledsen är känslan jag fick. Det kan bero på att jag har barn och de är singlar, men det är ändå inte okej!

När sånt här händer vill jag ställa in bröllopet eller i alla fall ändra på det. Jag är besviken så att jag knappt vill
    bjuda dem längre. Men jag vill inte känna så här. Att det kommer att bli bröllop det står klart, men ibland vill jag resa bort och gifta mig istället, och ibland vill jag bara bjuda närmaste familjen istället. Vi har lagt alldeles för mycket pengar för att bjuda människor som inte bryr sig om oss.

(Kan tillägga att jag inte tycker om konflikter och kan ses som feg, som inte tar upp detta direkt med dem. Men jag är rädd att skälla ut dem och ta upp allt gammalt och det vill jag inte just nu)

Så, säg ärligt. Överdriver jag/är jag för känslig eller skulle ni också känt som jag?
    Är det någon annan som också har haft känslan att de vill rymma och gifta sig pga sina relationer eller bara bjuda de närmaste?

• Svar på tråden Behöver era råd och synpunkter!
  • Chicita

Att mina singelvänner eller de med barn träffas utan mig tycker jag inte är så konstigt. Det betyder inte att dom utesluter mig, utan bara att dom kände för att träffas och prata barn (jag har inga så jag hänger inte riktigt med i den diskussionen) eller för att prata dejter (jag har inte dejtat på 12 år så jag är inte ute i den svängen heller)...
    Det betyder inte heller att jag inte hade varit välkommen om jag hade ringt nån av dom och sagt "jag hörde att ni skulle träffas. Får jag hänga på?"...

Våra toastmasters träffade vi 2 eller 3 gånger.
    Vi hade inga direkta planeringsträffar. Vi mailade några gånger om det var något viktigt vi kom på. Men det var mest kontaktuppgifter om dom ville kunna få tag i någon i förväg...
    Jag tror inte att dom behöver vara så jätteinvolverade i allt i förväg. Det är mest när det börjar närma sig och man ska stämma av så att dom förstår hur man vill ha dagen som det är viktigt att dom är med...

Ingen av mina vänner tog initiativet till att bjuda in för att prata bröllop. Varför skulle dom det? Det är inte i deras intresse att jag gifter mig - faktiskt...
    Och dom kan ha anledningar till att inte vilja dricka. Och man behöver inte heller dricka för att ha trevligt... Så att dom tar bilen betyder inte att dom inte kommer fira, skratta och ha sitt bästa humör med sig. Det betyder inte heller att dom sticker efter maten...

Ta det lugnt bara.
    Jag tror att det är dom berömda bröllopsnerverna som spökar.
    Själv sa jag på slutet att om jag hade förstått hur jobbigt (både mentalt och fysiskt) det var att planera ett bröllop så hade jag aldrig gift mig Tungan ute
    Man blir dels känsligare för vad andra tycker och tänker (eller vad man tror att dom tycker och tänker) och stressad över att inte allt faller in som man tänkt.

• Anonym

Jag tror att du förstorar upp det jag har bott i min stad sen 2008 och jag har haft två gånger. Likafullt bjuder jag mina gamla vänner dom har tackat ja till inbjudan och vi längtar efter att ses. Men inte pratar vi mer för det. Man ser hur dom har det på fb :) och det kan hända att jag försöker träffa nån när jag reser tillbaka och bröllopsplanerar. :) alla har så fullt upp med sitt i vuxenlivet :)

• Anonym

Att dem träffades utan dig kanske kan vara för att dom planerar en möhippa? har ni pratat något om sådant tidigare. jag förstår verkligen att det känns tungt men du vet ju inte alla anledningar. 

Känner du att det är viktigt att alla dricker för att ni/du skall ha kul? att ta bilen kanske är billigare och lättare för då kan dem kanske stanna längre på kvällen och inte vara beroende av bokade tåg/buss biljetter. Så det kan vara något som är bra i slutändan?

att toastmadame kommer sent till möten är inte okej, det håller jag med om. Ni får kanske prata med dessa personer och säga att ni tycket det är viktigt att dem kommer i tid.  Det kan ju vara så att dem inte förstår riktigt hur viktigt det är för er och hur stort ansvar dem fått. Alla människor har inte riktigt koll på hur mycket det är att planera och att det är viktigt för oss som brudpar att allt klaffar under dagen och kvällen.

Det är säkerligen mycket nerver som spelar in men jag tycker inte att du skall ignorera det du känner. Prata med din partner och se vad han/hon  tycker och tänker. 

Lycka till! 

• Anonym

Tack för era svar.
    Jag håller med om allt ni skriver, MEN
    jag ställer höga krav på mina vänner precis som jag förväntar mig att de ska göra med mig.

Att träffa vänner för att prata bröllop gör man ju i regel inte, men att toastmadames inte kommer i tid (absolut inte okej) och att en av dem dessutom inte hört av sig på 9 dagar nu, fast jag kontaktat henne om flera olika saker är inte heller okej.

"kalla fötter" antar jag att jag har. Det börjar närma sig, och det är inte min grej att stå i centrum så.... Jag ser dock fram emot dagen jättemycket.

Kalla mig kontrollerande eller en person med höga krav, men jag tycker inte det är helt okej att vänner som träffats via mig, träffas utan mig flera gånger utan att träffa mig någon gång emellan. En av dem har flyttat men jag har aldrig varit där, fast hon skulle säga till när jag kunde komma. Tydligen passade det inte igår ens vilket sårar mig. Mina vänner har alltså hittat varann och umgås nu med varann men nästan aldrig med mig. Inte okej.

Vi har sparat som kyrkråttor för att ha råd med det här, inkl alkohol till alla. Man måste inte dricka för att ha kul men varför skulle några som annars dricker inte dricka på en av de största festerna de kommer att gå på? Nej det känns inte heller kul. Men som sagt, min åsikt.

Min sambo säger att jag måste prata med dem, men jag vet inte hur eller vad jag ska säga.
    Har sovit jättedåligt på sistone, och det kan också spela in i varför jag reagerar som jag gör.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-05-01 12:13:50 följande:
    Min sambo säger att jag måste prata med dem, men jag vet inte hur eller vad jag ska säga.
    Har sovit jättedåligt på sistone, och det kan också spela in i varför jag reagerar som jag gör.
    Det är absolut inte bra för dig om du mår så dåligt över det att du inte sover ordentligt. 
    Skulle det fungera om du böjd över några av vännerna på fika och bara försökte förklara att du blir ledsen när dem inte inkluderar dig? Dom kanske inte är medvetna om att det påverkar dig negativt. Om dem är riktiga vänner så bör dem kunna ta det.

Gällande toastmadame som inte hört av sig på 9 dar. förj*vla dåligt! Du kanske klarar dig bättre utan henne?  

Personen som valt att ta bilen kanske har en anledning till det. Det är kanske enklast att bara fråga varför så du slipper gå och lägga energi på det. Man vill ju att alla sina gäster skall ha det bra, det verkar ju vara så ni tänker :)  
  • Allis
    Anonym skrev 2013-05-01 12:13:50 följande:
    Kalla mig kontrollerande eller en person med höga krav, men jag tycker inte det är helt okej att vänner som träffats via mig, träffas utan mig flera gånger utan att träffa mig någon gång emellan. En av dem har flyttat men jag har aldrig varit där, fast hon skulle säga till när jag kunde komma. Tydligen passade det inte igår ens vilket sårar mig. Mina vänner har alltså hittat varann och umgås nu med varann men nästan aldrig med mig. Inte okej.
    Varför skulle inte det vara okej? Det är ju inte så att du har någon slags ensamrätt på att vara vän med dem direkt. För mig är det tvärtom rätt givet att man träffar nya människor via sina vänner, arbetskompisar eller vilka de nu kan vara och det är väl klart att man fortsätter den relationen om den ger en något?

Äsch, jag tror bara att det är lite nervositet, släpp det och tänk att det är kul att fått vara med om att bredda deras vänkrets lite.
  • Sara1991

Jag skulle nog tycka att du överreagerar lite nu. Jag förstår att du vill att dem ska engagera sig mer men tyvärr så är inte alla så . För somliga så är bröllop en fantastisk , spännande och rolig händelse men för somliga är det ingenting speciellt. Min kompis ska gifta sig om några månader och jag tycker att det ska bli superroligt så jag är med och planerar och kommer med ideer osv men det är sån som jag är . Men alla har ju inte de intresset tyvärr men de betyder ju inte att de är sämre kompisar eller bryr sig mindre om dig . Alla är ju bara olika och de är ju inge fel i de.

Att dem ska ta bilen är väl inget probelm ? Dem kommer ju , och de är ju inte säkert att dem kommer åka tidigare eller så. Jag och min pojkvän brukar oftast att ta bilen när vi ska på fester eller bröllop , eftersom de oftast blir väldigt sent så är de sällan de går bra kommunaltrafik vid den tiden och med bil så kommer man hem lite fortare. Man kan ju ha minst lika roligt utan alkohol,:) .

Varför skulle de inte vara okej att dina vänner ses utan dig ? Jag känner alla mina vänner på olika sätt , även fast vi oftast umgås ihop så har jag ju egna relationer med dem alla . Och ibland så gör jag saker med dem ensamma och ibland i grupp , ibland bara med två av dem osv . Och dem gör såklart saker utan mig ibland och de är ingenting personligt mot mig. Dem är ju kompisar med varandra så de är klart att dem ska få ses på tu man hand också .

Försök att slappna av och inte se så hårt på de. Jag tror absolut inte att de är någonting personligt mot dig. Känns de fortfarande jobbigt så prata med dem :)

• caroline2013

En vänskap ska ju inte handla om krav. Det är mer ömsesidiga oskrivna regler som man skapar tillsammans med varje ny kontakt som kommer in i ens liv. Även fast du inte gillar att stå i centrum så verkar du ju vilja att dina vänners liv ska centrera runt dig?   Jag kan tänka mig att du inte är så trevlig att vara runt just nu, och det är förmodligen för att du är stressad inför allt och därför drar sina vänner sig undan ifrån dig för att dem inte orkar med missnöje och krav från din sida. Även fast du inte sagt något till dem om ditt missnöje mot dem så lyser det förmodligen igenom. Dem känner ju dig antar jag. Dem kanske inte förstår varför bara,  Bröllopet är ditt och inte deras faktiskt och dem har sina egna liv och egna saker och göra. Att de ses utan dig? är det så konstigt? När va senast du träffade dem och inte nämnde något om ditt bröllop? <minsta lilla ord liksom, att du bara, även fast dem frågar, svarar något att det går bra å ler lite och sen frågar något om dem och deras intressen / liv? Du kanske tycker att ditt bröllop är den största festen dem kommer gå på men dem kanske e trötta på att DU tycker att ditt bröllopet är den största festen dem kommer gå på. Det är en liten varning till dig själv att du skriver så.  

• caroline2013

Det lät ju rätt hårt nu, men jag tror att du är lite för stressad. Du behöver nog bara ta en paus från att tänka på bröllopet eller att prata om bröllopet en helg och åka bort någonstans där du kan slappna av och få lite ny energi.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-05-01 13:27:51 följande:
    Det är absolut inte bra för dig om du mår så dåligt över det att du inte sover ordentligt. 
    Skulle det fungera om du böjd över några av vännerna på fika och bara försökte förklara att du blir ledsen när dem inte inkluderar dig? Dom kanske inte är medvetna om att det påverkar dig negativt. Om dem är riktiga vänner så bör dem kunna ta det.

Gällande toastmadame som inte hört av sig på 9 dar. förj*vla dåligt! Du kanske klarar dig bättre utan henne?  

Personen som valt att ta bilen kanske har en anledning till det. Det är kanske enklast att bara fråga varför så du slipper gå och lägga energi på det. Man vill ju att alla sina gäster skall ha det bra, det verkar ju vara så ni tänker :)  
    Jag sover dåligt pga att jag har en liten son som vaknar mycket tidigt, jag ligger inte sömnlös för det här. Tack och lov =) Vår toastmadame är vår klippa, om än lite virrig och stressad. Helt okej att säga nej, men inte okej att alltid vara sen, tycker vi. Men det kommer nog att ordna sig.

Problemet är nog att vi tänker för mycket på andra, så har det alltid varit. Klart de får ta bilen dit, vet bara att de skulle vilja dricka och såklart synd om de inte kan det då. Men de får ordna upp det själva, vi har ju så mycket annat att tänka på =)
  • Anonym
    caroline2013 skrev 2013-05-05 10:25:54 följande:
    En vänskap ska ju inte handla om krav. Det är mer ömsesidiga oskrivna regler som man skapar tillsammans med varje ny kontakt som kommer in i ens liv. Även fast du inte gillar att stå i centrum så verkar du ju vilja att dina vänners liv ska centrera runt dig?   Jag kan tänka mig att du inte är så trevlig att vara runt just nu, och det är förmodligen för att du är stressad inför allt och därför drar sina vänner sig undan ifrån dig för att dem inte orkar med missnöje och krav från din sida. Även fast du inte sagt något till dem om ditt missnöje mot dem så lyser det förmodligen igenom. Dem känner ju dig antar jag. Dem kanske inte förstår varför bara,  Bröllopet är ditt och inte deras faktiskt och dem har sina egna liv och egna saker och göra. Att de ses utan dig? är det så konstigt? När va senast du träffade dem och inte nämnde något om ditt bröllop? <minsta lilla ord liksom, att du bara, även fast dem frågar, svarar något att det går bra å ler lite och sen frågar något om dem och deras intressen / liv? Du kanske tycker att ditt bröllop är den största festen dem kommer gå på men dem kanske e trötta på att DU tycker att ditt bröllopet är den största festen dem kommer gå på. Det är en liten varning till dig själv att du skriver så.  
    Jag var ute efter allas åsikter, men ditt inlägg var lite väl hårt.
    Du skriver med en person som gör allt för sina vänner, och kräver faktiskt lite tillbaka. Skulle min vän gifta sig skulle jag skaffa skjuts eller åka taxi, inte ta bilen. Men det är helt okej att de gör det, så länge de inte åker hem vid 23, för då skulle vi bli sårade både jag och min sambo.

När jag träffar mina vänner babblar jag inte om bröllopet, jag svara dem om de frågar. För jag vet att det är VÅR största dag, och inte deras!
  • caroline2013

Ok, jag vet att jag gick lite väl hårt.

Svar på tråden Behöver era råd och synpunkter!