Dansk/svenskt bröllop, tips?
Jag och min sambo kommer gifta oss nästa sommar. Min släkt och alla våra vänner som vi tänkt bjuda är svenska allihopa, medan större delen av hans släkt är dansk så i runda slängar kommer 30 personer av ca 75 vara danskar. Hur borde vi tänka runt bordsplaceringen för att det ska bli en så trevlig fest som möjligt för så många som möjligt? Hans släkt är väldigt trevlig, social och högljudd, men pratar som sagt bara danska. Min släkt är inte lika social och högljudd och jag tror ett flertal kan ha svårt att förstå danska (precis som jag själv av och till). Det kan också vara värt att nämna att hälften av min sambos släkt är hyfsat vana med att kommunicera med svenskar då hans mor är gift med en svensk och har så varit senaste 20 åren.
Vi har pratat om att blanda danskar och svenskar, principen två par danskar tillsammans med två par svenskar, men är det en bra eller dålig idé? Borde vi blanda (hyfsat) friskt mellan danskar och svenskar eller dela upp svenskar och danskar helt? Vad tycker ni? Någon som har suttit i liknande sits och har en bättre idé? :)
Vi kommer för övrigt att sannolikt ha två svenska toastmasters-/madame och vi tror att det kan funka för alla att förstå om de översätter orden som har en annan betydelse på danska eller som inte finns i danskan.
Jag är ganska nervös över det här (betydligt mer än min sambo), men det kanske är ett mindre problem än jag tror?