Inlägg från: December |Visa alla inlägg
  • December

Ångrar vigselringen?

Jag läser till jurist och har läst all köprätt- JA du får byta! Ingen tvekan! Skulle de bråka så kan jag hjälpa dig med rätt lagstöd.

• December

Att du inte skulle få ångra dig pga att den är specialbeställd stämmer inte. I vissa fall skulle det kunna bli så och det är om ursprungsvaran är så omgjord att det skulle anses oskäligt att säljaren skulle tvingas ta tillbaka den (till exempel att ändringen medfört att varan tappat sitt värde för säljaren. ) Detta är inte fallet här.

• December

Jo det är en specialbeställning men du måste i princip gjort om varan fullständigt för att det i juridisk mening skall innebära att säljaren får vägra att ta tillbaka den. I en ring finns allt material kvar och därmed hela värdet. Du ska få byta utan tjafs men ofta så kan inte butiksbiträdena lagen så bra och i andra fall drar de nytta av att konsumenterna inte kan lagen och sina rättigheter så bra :) Stå på dig och jag kan ikväll skruva in precis vilka paragrafer du ska hänvisa till i konsumentköpL.

• December

Haha inte skruva, skriva ;)

• December

Men du, hon har 30 dagars ångerrätt. ;)

• December

Ångerrätten är inte specificerad- alltså får hon byta. Lagen stödjer enbart att de inte kan hindra henne just pga att hon ändrat i ringen pga att det inte medför oskälighet för säljaren att byta in den. Själva bytesrätten i sig regleras avtalsmässigt med tanke på att butiken och TS har ett avtal om 30 dagar.

• December

Marjasinus: Detta är inte omständigheten. Jag betvivlar att TS är kvinnan med världens minsta fingrar men även om hon vore det skall hon få byta ringen till det värdet ringen har. Detta är inget jag orkar tjafsa om när det ska tas till en barnslig nivå. TS skriv privat meddelande om du vill ha hjälp.

• December

Sommaren13: nej, man blir ofta lurad i butikerna på sina rättigheter. Ofta helt enkelt för att vare sig säljare eller konsument kan sina rättigheter. Elgiganten strulade med min dator i flera veckor och skulle reparera, de vägrade ge mig en ny. Jag gick dit och visade fram mina rättigheter, jag gick ut därifrån med en ursäkt och en ny dator ;)

• December

Ariana: att hon överhuvudtaget har bytesrätt är avtalsreglerat. Att hon sedan får byta ringen trots att den är förminskad är köprättsligt (konsumentköplagen) för det finns vissa bestämmelser om NÄR en vara är såpass ändrat att det är oskäligt för säljaren att ta tillbaka den och det är när det medför sådana kostnader gör säljaren att det skulle vara oskäligt. Dessa två ihop visar att TS får byta ringen, rätt paragrafer ur KköpL kan jag skriva ikväll när jag kommit hem och får titta. Oavsett orkar jag inte tjafsa mer om detta jag har haft många tentor i detta och vet att även om flera av er blivit nekade att byta i butiken så har man rätt till det. Anledningen till att många jurister jobbar med konsumenträtt är ju just av denna anledningen, folk blir ofta snuvade på sin rätt.

• December

Såpass ändrad skall det stå, skriver från min telefon.

• December

I detta fall skulle TS kunna få tillbaka för själva värdet på guldet.

Svar på tråden Ångrar vigselringen?