December skrev 2013-05-12 10:41:04 följande:
Ariana: att hon överhuvudtaget har bytesrätt är avtalsreglerat. Att hon sedan får byta ringen trots att den är förminskad är köprättsligt (konsumentköplagen) för det finns vissa bestämmelser om NÄR en vara är såpass ändrat att det är oskäligt för säljaren att ta tillbaka den och det är när det medför sådana kostnader gör säljaren att det skulle vara oskäligt. Dessa två ihop visar att TS får byta ringen, rätt paragrafer ur KköpL kan jag skriva ikväll när jag kommit hem och får titta. Oavsett orkar jag inte tjafsa mer om detta jag har haft många tentor i detta och vet att även om flera av er blivit nekade att byta i butiken så har man rätt till det. Anledningen till att många jurister jobbar med konsumenträtt är ju just av denna anledningen, folk blir ofta snuvade på sin rätt.
Bytesrätt/öppet köp regleras inte av konsumentköplagen över huvud taget, där är det respektive butik som bestämmer reglerna. Jag gissar att du hänvisar tilll konsumentköplagens regler om att häva köp:
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Att du fick byta din dator berodde ju på att det var fel på den, det regleras i konsumentköplagen men är en helt annan situation än den ts har.
@TS, jag tycker att den första ringen var jättefin! Om inte butiken vill byta den kanske du kan försöka sälja den? Då bör du ju få tillbaks någon del av värdet i alla fall. Eller kombinera med en ring till.