Jag vill inte just nu!
IdaOchTomas skrev 2013-05-15 12:32:58 följande:
Bara kom ihåg: skulle du bli gravid så har du 9 månader på dig att växa in i det och komma närmare känslan att känna dig redo (ingen jag någonsin pratat med har ansett att de känt sig redo att få barn innan barnet faktiskt hade kommit). Barn är en gåva. Dessutom: Ett spädbarn behöver varken utrymme eller pengar. Spädbarn behöver tid, kärlek, mat och sömn. Har man inte råd med blöjor använder man tygblöjor tills man har råd med något annat. Utrymme behöver hen inte förrän krypningen kommer igång. Så ni har tid på er vad som än händer. :)
Man bör känna sig redo, dvs vara medveten och redo att lägga sig själv och sina intressen på is ett bra tag framöver. Att få barn är att flytta världsbilden från sig själv till någon annan som kräver dig 24-7.
Att små barn inte kräver fysiskt utrymme håller jag med dig om, inte första året iaf, men vid ett års ålder börjar det finnas mycket leksaker som barnet bör få en lugn plats att utforska dessa på.
Däremot kostar småbarn pengar. ALlt annat är att lura in TS eller övriga i falska förhoppningar. Även om man får barn vill man inte sluta leva, även om man lever på ett annat sätt med barn. Man kan köpa mycket begagnat, men det ÄR dyrt med barn, du kommer aldrig runt kostnaden. Tygblöjor kräver en massa tvättid och kostar lika mycket som vanliga blöjor om du ska räkna tvättmedel, vatten och el. Dessutom betydligt bökigare att hantera.
Om barnet eller mamman av någon anledning inte får amningen att fungera så är modersmjölksersättningen svindyr, och inget man får bidrag till.
Jag har själv två barn och jag tycker att du TS ska vänta tills ni båda känner er fullkomligt redo och säkra på att ni vill och kan ta emot ett barn med allt vad det innebär i såväl tid, kostnad och fokus.
Jag har själv inte kunnat använda hormoner som preventivmedel, men det går att skydda sig från graviditeter, i alla fall i tre månader. Finns inget att skylla på.
Lycka till!