Inlägg från: IdaOchTomas |Visa alla inlägg
  • IdaOchTomas

Jag vill inte just nu!

Bara kom ihåg: skulle du bli gravid så har du 9 månader på dig att växa in i det och komma närmare känslan att känna dig redo (ingen jag någonsin pratat med har ansett att de känt sig redo att få barn innan barnet faktiskt hade kommit). Barn är en gåva.

Dessutom: Ett spädbarn behöver varken utrymme eller pengar. Spädbarn behöver tid, kärlek, mat och sömn. Har man inte råd med blöjor använder man tygblöjor tills man har råd med något annat. Utrymme behöver hen inte förrän krypningen kommer igång. Så ni har tid på er vad som än händer. :)

• IdaOchTomas

Okej, jag var otydlig. Barn kostar pengar även som små. Det jag ville ha sagt var egentligen att de inte kostar mer än man har råd med. Jag har vänner (mer än en) som haft två eller fler barn och levt enbart på hennes föräldrapenning och hans studiemedel. Så det man ska fråga sig är väl egentligen VILL jag ha barn - för om man vill det så klarar man det man behöver. Redo känner man sig nog aldrig, men villig att offra en del av sig själv för det nya lilla livet det kan man nog känna sig i förväg.

Till trådstartaren: Man kan aldrig vara säker på att inte sjunka ner i en depression igen. Du kan t.ex. få förlossningsdepression om det vill sig illa. Trösten i det hela: så länge du får den behandlad av en läkare behöver den inte gå ut över dina barn även om den skulle komma tillbaka. Min mamma har tidvis haft depression under min uppväxt, men hon var ände den underbaraste, mest omtänksamma och kärleksfulla mor jag någonsin kunnat önska mig. Men jag tycker det är bra att du känner att du vill vara stabil här och nu innan ni skaffar barn.

• IdaOchTomas

Jag tycker du och din sambo låter som mycket kloka, ansvarsfulla i framtiden blivande föräldrar :)

Svar på tråden Jag vill inte just nu!